AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.333

Framställa bensin på kemisk väg?

Sida 2 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
KN: Du får väl vara tacksam att du inte var född under brytningen och bränningen av alunskiffer, hela trakten stank av "ruttna ägg" svavelos. Allt rostade, en putsad silver sked var svart på 48 timmar även om den låg i en platspåse i en låda.
Allt var avlövat, bara popplar som var gröna.
Röken låg så tjock, så man fick många gånger gå framför bilen för att föraren skulle se vägen.
Det stämmer att att det fösvann både människor och lastbilar uppe på högen, rätt som det var bildades det glödande jättekratrar, då marken bara blivit en tunn skorpa.
Och trots att jag bara var 10 år när tillverkningen slutade 1966 så glömmer jag det aldrig, har man bott granne med sveriges största industriminne och miljöskandal :) (som staten stog för)
150 personer blev 2004 arbetslösa pga att inget företag kunde köpa Yxhult AB (lättbetongstillverkare) som låg på denna förstörda mark, bara för att de då skulle få stå för miljösaneringen för åtskilliga miljontalskronor.
Så sviterna lever kvar än av statens bensintillverkningen.
Så det är ett stort motstånd mot nya prospekteringar.
Idag åker man bil upp på den 100 meter stora högen, stor stationär konstutställning och en manifik utsikt, samt fortfarande spickor med het svavelrök sipprar fram på en del ställen.

///MVH Hasso
Länk
K.
151
K.N.
525iA Touring -93
Jomen, har vart och tittat på "konst på hög", magnifik lokal med otrolig utsikt. Svampen kan slänga sig i väggen! (Vet bara inte vilken vägg :-) Kan verkligen rekommenderas.
Annrs verjar ju Kumla med omnejd få ta det mesta sorts avfall, med både Kvarntorp och Kumlaanstalten. Nämnde jag Eriksson?
Läste någonstans att svavelutsläppen när det var som värst i Kvarntorp motsvarade hela Englands dito, men jag vet inte om det verkligen kan vara sant.
På den tiden det begav sig var det gött att bo i Örebro med, inklämd mellan Kvarntorp och Frövi! "Ge oss idag vårt dagliga bröd och må det blåsa från väster..."

Vorsprang dürch Wirkungsgrad.
K.
151
K.N.
525iA Touring -93
Låter övervidrigt det du berättar. Otroligt hur staten behandlat området. Man kan ju leka med tanken att ett privat företag ägt eländet. Nån som tror att de kommit undan på samma sätt? Titta på oljehamnen i Örebro! Den användes i en herrans massa år för olja. Sedan köpte statoil hela klabbet och hade gas där en 10-15 år, och avslutade med att betala för hela saneringen.
Och alla vars hälsa gick åt pipan. Och de som försvann uppe på högen (det var alltså sant!). Och hur i hela friden man kunde driva det till 66 är mer än jag förstår! Men det verkar ju inte riktigt vara "den svanska grejen" att utkräva något ansvar av svenska politiker.
Min mormor är från Yxhult, och när hon berättar om sin uppväxt låter det som något hämtat ur Monthy Python.

Vorsprang dürch Wirkungsgrad.
Re
79
Reodor
740i -96
528i -84
Jag tycker det bästa vore om man modifierade motorerna lite så de kunde köras på alkohol, och att alla nya bilarna tillverkades så de går att köras på det. nu går det ju redan i viss mån men jag menar enbart alkohol.
Sen blir det hux flux lagligt att bränna hemma... då kan alla ha en puttrande liten apparat i källaren och så kan man på så vis hålla nere kostnaderna för bilen, sen om det är slut i dunken eller om man är på långresa kan man åka och tanka statligt på en mack... Visst vore det kalasbra!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.