AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.329

Framställa bensin på kemisk väg?

Sida 1 av 2
Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
Varför har inte det uppfunnits än?.. jag menar vi förbrukar mer bensin än vi får fram. Det borde ju gå att framställa bensin till våra bensinbilar som blir både billigare och mer effektivt.

eller vad har ni att säga i denna fråga?

BMDoubleVMthree Din dröm - min vardag

B.U.F.F.
Bensin är framställt på kemisk väg....
Raffinadireras fram med ren olja som bas....
Du talar historia: Tyskarna hade inte mycket olja att köra sina leksaker på 1939-1945 så dom kokade själva...( nå ja BASF lät koka i trakten av Koncentrationslägrena)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Kör etanol. Lättare och billigare att framställa än bensin.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Ska du tillverka själv i garaget, spara lite soppapengar? ;)
K.
151
K.N.
525iA Touring -93
Har gjorts från tid till annan, men faller alltid på att det är så billigt att göra den av olja. Mest kända exemplet i Sverige är Kvarntorp i Närke där man pressade olja ur skiffer (!) under kriget, som raffinerades til bensin. Man kan se slagghögen från hanteringen torna upp sig över närkeslätten söder om Örebro, i närheten av sakab. Kul ställe att bo på, hrm.

Vorsprang dürch Wirkungsgrad.
Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
mosse: jo jag har några tomma 4kroners pantflaskor som jag har liggandes i skafferiet.. skulle fått fylla dom med nånting..

men vad?.. förslag mottages tacksamt..

Eller Inte ..hehehe..

Näe men seriöst.. skulle bara vara kul och höra om det går att framställa kemiskt utan olja som råvara då naturligtvis.

BMDoubleVMthree Din dröm - min vardag

Evol-79
Den som knäcker en effektiv idé blir antingen väldigt rik eller råkar snabbt ut för en "olycka" med hjälp på traven av något oljebolag.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Här finns lite allmän info om petroleum, inget svar på frågan, men ändå.Men det verkar som att det kan vara rätt knepigt att göra bensin på annat sätt än idag.

Länk
/A
K.N.: satsar du på att göra dig ovän med Hasso??
"Man kan se slagghögen från hanteringen torna upp sig över närkeslätten söder om Örebro, i närheten av sakab. Kul ställe att bo på, hrm."

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
HEHE, Jag är uppvuxen med det helvetet, bodde på kanten till skifferbrottet i 22 år, 800 meter från oljeberget farsan fick sälja mark för brytning,hade 980 becurell i vardagsrummet.
Ingen människa som inte upplevt detta kan inte föreställa sig hur det var.. 1966 kördes sixdays över högen.
lite historia.

Länk

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Kom just på att Skifferoljebolaget fortfarande vill prospektera för mera brytning av alunskiffer, är fnv högaktuellt med lokalradio inlägg idag.
Oljeberget skulle räcka till ca 8 kubik till varje svensk invånare, fast vem vill ha 8 kubik skifferaska i en trerummare :))
lägger man en sträng på 1 dec bred och 1 dec hög räcker det minst 4 varv runt jorden.

///MVH Hasso
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kan vara ett kul ställe att bo om man får besök av mig det vill säga. Inkörandes på hassos gårdsplan och vad håller man på att köra över om inte en becereldopad katt( nästan självlysande såklart). Missen ska ju in så vad föds om inte en liten djävulsk plan. Upp på farstubron och ringer på dörren. Snabbt gömemr man sig själv bakom dörren och en förvånad hasso öppnar. Utanför i huvudhöjd ser han absolut ingenting när han sen börjar kika sig omkring spatserar missen in genom dörren i raska steg och hasso får härmed nippran mer än vanligt då han inser att katten numer ringer på dörren istället för att jama på fönsterbrädan:))))
Asken
bilfreak: Det är en intressant fråga som du tar upp och är något som faktiskt flera forskargrupper inom universiteten försöker lösa. Men det är mycket komplicerat.

Råolja består nämligen av mycket långa kolkedjor (50 st kolatomer eller mera) som visserligen i teorin skulle kunna tillverkas på syntetisk väg men som i praktiken kostar enorma summor pengar att framställa på syntetisk väg. Många av startprodukterna för denna syntes skulle bli mycket komplicerade (= kostsamma) att tillverka och dessutom i sin tur vara råoljebaserade.

I dagsläget är det alltså betydligt billigare att låta pumpa upp oljan från sandlådan eller sibirien och frakta den till rafiinaderierna. Men tanken är intressant och lär bli än mer aktuell den dagen de flesta oljekällor börja sina.

Gasar Magnus: Vad jag förstått kom mycket av den tyska oljan under kriget från nuvarnade Rumänien där även stora raffinaderier var koncentrerade (Ploesti). Men mycket riktigt var det inte precis gott om drivmedel för tyskarna.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

"Öl byggde denna vackra bil" :-)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Den rumänska oljan var viktig för den tyska krigföringen under kriget, men huvuddelen av bensinen, och framför allt flygbränslet, kom från syntetbränslefabrikerna. De senare var synnerligen komplexa och kostsamma. Totalt arbetade ungefär 200 000 personer i Tyskland med att framställa drivmedel och andra petroleumrelaterade produkter. Det var nästan lika många som i USA, men den amerikanska produktionen av drivmedel och andra oljeprodukter var ungefär 20 gånger större. Det antyder hur mycket dyrare det är att framställa bränsle på konstgjord väg, jämfört med att bara borra upp råoljan och raffinera den.
Eftersom det länge inte fanns något ekonomiskt intresse av syntetisk bensin tvivlar jag på att dagens metoder skulle vara dramatiskt bättre än de som tyskarna använde för 60-70 år sedan.
Nockenwelle: Den syntetinriktade organiska kemin är idag mycket riktigt grundad på många av de syntesreaktioner som uppfanns under 1800-talet och fram till 1900-talets mitt. De flesta av dessa uppfinnare (och senare Nobelpristagare) var tyskar så man kan anta att de hade ett visst försprång under kriget.

Det som under de senaste 10-15 åren "revolutionerat" den syntetinriktade organiska kemin är ffa möjligheterna till kombinatorisk kemi där flera syntes vägar kan göras i ett och samma medium där biprodukter från de olika reaktionerna kan utnyttjas för kommande steg i syntesen. Detta spar naturligtvis enorma mängder tid och pengar.
I och med datorernas intåg på laboratorierna kan dessa kombinationer bli alltmer avancerade samt beräknas betydligt snabbare och effektivare än tidigare.
Som exempel används dessa tekniker idag av de flesta stora läkemedelsbolag för framställning av nya substanser.

Men faktum kvarstår, vi är fortfarande en bra bit ifrån att det skulle bli aktuellt med syntetiskt framställd bensin. Men att det samtidigt forskas rätt friskt inom dessa områden.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

K.
151
K.N.
525iA Touring -93
Hasso / Asken, Kommer själv från Örebro och minns den skräckblandade förtjusningen för denna hög när man som barn åkte förbi söderut. Där stod den rykande och hög över slätten och den radioaktiva elden i dess mage gjorde den alltid snöfri när allt annat var vitt. Det gick rykten om folk som sjunkit ner i den och allt möjjligt. Tolkien missade något där...eller kanske han faktiskt varit i Närke!? Domedagsberget, hm.

Nockenwelle / Kristoffer_L, Vad jag vet utgick all syntes-oljeproduktion i Tyskland under kriget från kol som råvara? Alltså ganska fossilt i slutändan.

Jag vill ju inte måla fan på väggen, men vad gäller att ersätta olja/kol i framtiden har vi ett jätteproblem! Etanol tex som av många i vårt land framhålls som framtiden är inte alls så bra som man kan tro vid första påseendet:
Energibalansen är negativ med dagens processer. Det går alltså åt mer energi från el/diesel/biomassa/olja än man får ut i form av etanol i slutändan. Dessutom krävs en mycket stor areal för biomasseproduktion, som dessutom bör konstgödslas. Detta medför sannolikt att etanol är mer attraktivt för glesbefolkade länder som sverige, vilket i sin tur leder till att vi antagligen aldrig kan räkna med att tanka våra etanolbilar på kontinenten.
Vätgas ger stora lagringsproblem, antingen i form av mycket tunga metallhydridtankar eller livsfarliga och tunga trycktankar. Nanofiberlagring i kol är vad jag vet inte ens på prototypstadiet. Dessutom förlorar man ca 30% effekt i kompressionsarbete i motorn.
Bränsleceller är grisdyra inom de närmaste 10 åren, men det verkar väl som att framtiden ligger åt det hållet.
Ska jag sammanfatta mina teorier blir det väl att vi kommer att använda mer och mer dieslar vars verkningsgrad blir räddningsplanka tills vi kan använda vätgas/syntesgas framställd metanol i bränslecellsbilar.
Hybridfordon är ett bra sätt för biltillverkarna att förbereda sig för den dagen man skall massproducera eldrivna bilar, annars är de egentligen bara markant bättre i stadstrafik.

Vorsprang dürch Wirkungsgrad.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jo, kol var huvudråvaran till syntetbränsleproduktionen i Tyskland. I dagsläget är nog reserverna av kol betydligt större än råolja (tror jag), men visst är det ett lika fossilt bränsle som dagens bensin och torde därmed ha samma klimatinverkan som dagens bensin. Någon långsiktig lösning kan inte tekniken med framställning av drivmedel ur kol vara.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att bygga ihop kolvätekedjor till lämplig längd utifrån lätta kolvätekedjor (t ex metan) är inget svårt tekniskt problem, det är nämligen så man tillverkar syntetisk PAO-olja. (fast då bygger man längre kolvätekedjor än de som finns i bensin)

Lätta kolväten kan man utvinna på många olika sätt, bland annat ur naturgas eller raffinering av råolja.

Problemet är bara att produktionskostnaden per liter blir väldigt hög...

Skulle tro att det då är mer kostnadseffektivt att använda t ex etanol eller metanol som drivmedel i stället. Dessa drivmedel kan användas utan större modifieringar av bensinmotorkonstruktionerna.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Johan B: Du har helt rätt i ditt resonemang. Teknikerna finns men det blir knappast kostnadseffektivt (eller tidseffektivt) att försöka framställa oljor för destillering utifrån metan :-)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

kilroy
Vad man inte skall glömma bort är att oljeproducenterna, vilket innbär både länder och de stora oljebolagen, investerat oerhörda pengar i oljeindustrin. Dessa är därför knappast intresserade av någon förändring, åtminstone inte på kort sikt. Forskningen, inte minst i USA, är styrd av stora ekonomiska intressen. Detta påverkar till stor del vad forskningspengarna går till.
Syntetisk bensin är möjligt i teorin men inte i praktiken.
Vätgasdrivna bilar kan vara ett framtida alternativ. Att sönderdela vanligt vatten till vätgas och syrgas med elektricitet är ingen komplicerad process. Det kan göras både i stor skala och lokalt i varje enskild bil med hjälp av batterier. Det förutsätter dock mycket god tillgång till elkraft (läs kärnkraft).
En annan fördel med vätgasförbränning är att det inte produceras några klimatpåverkande förbränningsgaser, endast vatten.Mvh kilroy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.