AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.645

Delsyntetisk olja vs helsyntetisk

Ao
6
Ao523i
523i -98
Hej!

Trots närmast oändliga trådar i ämnet motorolja vill jag starta en ny här. Jag köpte en 523 -98 (otroligt nöjd!) i våras och det börjar nu bli dags för oljeservice. Jag har läst en hel del här i forumet om olika oljor och blivit mycket övertygad om att det är en helsyntetisk olja jag ska ha i min bil. Jag ringde en firma jag blivit rekommenderad att serva bilen hos och frågade vad dom hällde i för olja. Blev förvånad då dom sa att dom använder delsyntetisk (Q8 Extra+) och dessutom menade att det t o m kunde vara bättre då man, som jag, kan låta bilen stå i flera dagar utan körning. Oljan skulle "ligga kvar" längre på de rörliga delarna eller något i den stilen. Ringde BMW också och dom kör ju med Castrol SLX. 500 kr dyrare men det spelar inte så stor roll om den är bättre.

Men blev alltså lite förvirrad av pratet om att den delsyntetiska skulle kunna vara väl så bra som den helsyntetiska. Till saken hör kanske att jag inte brukar ligga och pressa bilen till det yttersta, behovet är nog snarare att klara kallstarter på ett bra sätt. Castrololjan är ju BMW longlife-klassad, är det kanske onödigt i min som ju servas var 1500 mil?

Någon som orkar svara på ännu en oljefråga?

/Ao
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Din verkstad vet inte vad de pratar om!

Tyvärr är det ganska vanligt att olika verkstäder och reservdelsförsäljare inte vet hur deras produkter (oljor) fungerar...skrönorna och okunskapen är tyvärr utbredd på det området! :o(

En bra syntetolja har bättre vidhäftning mot avrinning än en normal delsyntetisk olja.

Du behöver ingen BMW LL olja, men det är ingen nackdel!
Däremot skall oljan vara BMW-special oil-klassad om du vill följa BMW:s rekommendationer.

Personligen skulle jag inte använda något annat än en syntetolja.
(slår numer t om syntetolja i gräsklipparna, med märkbart lägre bensinförbrukning som följd)

Mvh
Att delsynteten skulle hänga kvar bättre är bullshit.
Castrol SLX från BMW är inte så prisvärd, köp nån annanstans.
Helsyntet ska det vara.
0W/40 skulle jag personligen föredra framför 0W/30.
Inte för att det skulle ge bättre slitageskydd, men jag har varit med om att 0W/30 kan ge lite knack från ventiltryckarna vid nästa start eftersom den lättare rinner ur när den varma motorn stängs av.
40 är ju tjockare än 30, vid varm motor alltså.
Ao
6
Ao523i
523i -98
Tack för responsen, det får bli helsyntetisk.

/Ao
fjamsetramsa
Vad kostar bra sån olja på bmw? hur mycket behövs till 535i-90 ?? vad kostar oljefilter??
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
På BMW får du nog räkna med 150:- / L minst. Oljefiltret kostar runt 100-lappen.

/Per
SLX oljan kostar väl ca 180kr/lit. Ett BMW original oljefilter kostar 79kr. Det var i alla fall priserna som gällde när jag oljeservade min bil förra våren.
Köper man oljan "över disk" kan man hos vissa återförsäljare få 10% rabatt om man är medlem i BMW CS.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

"Öl byggde denna vackra bil" :-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Valvoline supersynt 5W-40 ca 100 kr litern hos Micro bland andra
BMW longlifegodkänd för de som behöver detta. prisvärd kvalitetsolja.

///MVH Hasso
Länk
Jag brukar få mellan 10 och 15% procent utan att vara med i nån klubb, så visar man sig där tillräckligt ofta och inte vänstrar med Mekonomen och andra kan det löna sig.
Våga be om lite rabatt helt enkelt, kanske inte på första besöket dock...
Instämmer med tidigare talare.

Det din verkstad säger angående helsyntetiska oljor gällde för 20 år sedan då tidiga syntetoljor hade dålig vidhäftningsförmåga i vissa fall... Dagens esterbaserade helsyntetoljor är bättre på alla punkter än de delsyntetiska med inblandning av mineralolja.

MVH Jimbo
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
Som Hasso skriver så finns valvolines synpro 5w40 hos micro. Funkar prima i min motor o skulle inte tveka att hälla i den i en nyare motor. 4 liter för 398:- tror jag den kostar.

BMW 525i 24v -90
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hasso, menar du inte Synpower?

En prisvärd och bra olja som jag själv brukar använda.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Helt rätt Synpower heter Valvolines helsyntet 5W-40 olja:)
Läste inte så noga på burken.
Länk

///MVH Hasso
Länk
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
På mina flaskor stod det synpro på som jag köpte för 2 veckor sedan.. Är det annar skit?

BMW 525i 24v -90
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
Nä, fel av mig också.. Synpower stod det på min gamla burk också..

BMW 525i 24v -90
Visa användare
208
Gruv
328iC-98
Länk

skulle vilja rekomendera den oljan som jag tycker är helt ok.
Markus Fors: Då måste du vara en välsvarvad blondin med silikonboobs om du kan fixa den rabatten hos BMW utan medlemskap ;-)
Reservdelsförsäljarna på de BMW ställen jag besökt har till största delen bestått av surgubbar, det är min erfarenhet...

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

"Öl byggde denna vackra bil" :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.