AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
891

Problem med 325 Tic

När laddet kommer så flyger slangen av till tomgångsmotorn från insuget. Testade att plugga men då gick den skit, och när jag tog bort det igen så kom det massor av rök. kilade även fast slangen till insuget men när laddet kom så hostade och spottade som fan.

Vevhus ventilationen från ventil kåpan är borta från insuget, men röret mellan blocket och insuget är kvar, gick bra att köra så förut men nu vill det sig inte! kan det vara det som är fel?

Den pendlar på tomgång mellan ca 800-2500 ibland. Och när man motorbromsar så hänger varvet kvar.

Nån som har någon ide?

Mvh Linus
När jag plockar bort wastegate stången och kör utan laddtryck så drar den till varvstopp. Tändstiftens gap är 0,5mm kan det vara det som spökar eller något läckage i tryckrören?

Tack på förhand

Mvh Linus
Mi
58
Mirre
525 24V -93
325 E30 -89
325 4-link -87 Turbo
Ursäkta mig att jag förstör din tråd , men jag säger det till ALLA : Satsa på ett programerbart sprut/tändning (typ Smt eller megasquirt, det kostar inte många kronor) så slipper ni alla problem med att det spikar, blåser packningar, spräcker toppar osv osv...Värt att tänka på är att med programerbart sprut/tändning får du minst 30% mer effekt vid samma laddtryck och komp och att man mindre riskerar haverier och därför sparar pengar!
Till din fråga ..Först o främst din databox förstår inte att motorn blir överladdat och kan inte kompensera med bränsle/tändning (därför ojämn tomgong/misständningar). Iom du inte kan se om den får för mycke/lite soppa eller tändningen står tidigt/sent så kan det vara vad som helst för fel med din motor, och som jag ser det så kommer du att byta toppackning eller top rätt så snart(tyvär) .
Hoppas att du inte tar mitt svar på fel sätt , men du kommer att få samma inställning som jag när du kört första gången med prog. sprut/tändning. Ta det lungt bara...
Jo det vet jag åxå, detta är en vinterbil!

Men bilen har gått hur bra som helst innan det tog eld i motorkabelhärvan! har varit och rivit i allt eftersom den inte tände alls förut, men det är fixat nu. så tryckrör och fördeöarlock och en massa andra grejor har varit borta!
02
127
02ole
325i -87
2002 Touring tic -75
ett spørsmål: om veivhusventilasjonen mellom blokk og innsug er koblet til, blir det ikke da masse luft som blir blåst ned i blokka og ut av veivhusventilasjonen på ventilkåpen + at ekstra trykk i blokka forårsaker oljelekkasjer?
Lo
102
Loka
520d Touring -13
530 Touring -01
327tic -87
02ole: Röret som går från blocket upp till insuget använder bara insuget som en "böj" och forsätter in i toppen som ventilation mellan block och ventilkåpan, så laddtrycket kommer inte ner i blocket via det röret.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.