|
Sida 6 av 7
|
|
|---|---|
|
Jag skall svarva miljontals, kanske miljarder dumpventiler, kostar 2kr styck, får jag dem såld blir jag RIIIIK..*S* =) Skall tillverka ENDAST ETT STYCKE och det för eget bruk, men det var intressant att höra värdet på en... Angående laserskärningen, är det nån kompis till dej som ska fixa det? Kanske han i så fall är intresserad lite skärning? Eventuellt byte mot nåt annat verkstadsobb som jag kan utföra. |
|
Jeppe W |
värdet på en dump varierar såklart med material, finish, funktion osv men två kronor styck är väl kanske lite billigt... :) Jag tror inte heller du tänker/kan bli rik på mina dumpar, så originella är de nog inte :P Ang laserskärningen fixar han det mesta förutsatt att det finns dxf eller dwg fil på det som ska skäras, jag kan ev hjälpa dig med detta. Vad har du för tjänster att erbjuda då, med kläderna på menar jag!!! |
| nån form av bearbetning i cnc svarv med drivna verktyg och mindre fräsjobb kanske ? Själv klart fixar jag DXF, men kolla vilka toleranser han kan hålla med skärningen.. | |
| Jeppe W : Har gjort en dump enligt dina ritningar.. Undrar bara vilket spel du hade tänkt dej mellan kolv och cylinder, för ärligt talat så kommer den ju att läka som ett såll utan o-ring bak på kolven, så jag lade till det.... Ska montera den till helgen så får vi se/höra om det pyser =) ... | |
Jeppe W |
mattias; spelet bör vara så litet som möjligt, anledningen till att jag inte angav det exakta värdet på ritningarna är att ingen lär lyckas få till det ändå, det blir till att prova sig fram och avsluta med en polering. O-ring går ju oxå att använda sig av, men responsen blir lidande eftersom det krävs ett "överskott" av vacuum för att få o-ringen att börja röra sig. Pysa vet jag att den gör, förutsatt att klämningen på o-ringen inte är alltför stor...! ;) |
| Den spänner knappt nåt alls på o-ringen och håller tätt för tryckluften på jobbet och den är ju betydligt högre än vad dumpen utsätts för i verkligheten... Så responsen är nog bättre med ring än utan, för det går ju en massa vacuum till att suga in luft från läckaget samt att man tappar ju ladd på en läcka.. | |
Jeppe W |
I stängt läge kan den omöjligt läcka, då har du för svag fjäder. |
Jeppe W |
Har du hört nå´t pyyyys än?? :P |
| Asså, det är ju laddtryck på båda sidor om kolven när gasspjället är öppet och det är ju först man slutar gasar som vacuumet kommer och suger upp kolven(förutsatt att man ställt fjädern rätt), så utan oring på kolvens ytter dia så läcker den laddtryck.. | |
Jeppe W |
det är där det här med toleranser kommer in.... |
Jeppe W |
Och misslyckas man med att hålla spelet mellan kolv och dumpvägg, ca 0,05mm, beroende på material /värmekoefficienten, kör man med o-ring. Dessutom ska kolven fettas in... |
| 5 hundradels millimeter är ju stor tolerans om man arbetar med sjyssta maskiner. Inga problem att svarva ner till ~0,01 mm i tolerans med riktigt bra ytjämnhet ju. | |
|
Jag skulle vilja se dig trycka ner en kolv som är 1 hundradel mindre än cylinerväggen. Inte så lätt. Marcus Kylén marcus@m-tec.se www.m-tec.se |
|
|
troligast så fastnar den eftersom grejer inte blir exakt runda vid vanlig svarvning.. Ja.. dimensionstolerans och formtolerans är två helt olika.. Jeppe: oring är smartare, lätt att byta vid slitage. och friktionen är inte stor med rätt passning.. Och angående måttet på kolv o lopp så ligger den inom dina anvisningar, Så jag ska prova både med och utan oring. |
|
Jeppe W |
Hmmm, o-ring är nog inte så dumt iaf, jag menar det finns ju väldigt tunna å fina i olika gummikvaliteér. Jag ska göra en variant på dump med o-ring för de som är intresserade! Makarow; precis, inte så lätt, jag lovar.... |
|
Observera att jag inte skrev något om att bara ha en hundradels spel mellan kolv och vägg.. Men det kändes som om folk var skeptiska till de toleranser som behövs för att få en riktigt tät och fin dump. Mattias735ia: Jag vet mycket väl vad som gäller med toleranser. Men en orundhet mer än säg 0,02 mm tyder ju på en dålig maskin/sliten chuck. Min egen dump har 4-5 hundradels mm i spel. Den är toktät även vid värme runt 50 grader. |
|
Jeppe W |
Ett sätt att testa värmeutvidgningen är att koka de rörliga delarna i vatten, är toleransen riktig ska det kärva ordentligt vid temperaturer över ~85 grader, samt gå lätt vid de ovan nämnda 50. |
|
Daneil.B jag jobbar själv som svarvare så jag förstår vad du menar. Inga problem att hålla hundradels toleranser. Marcus Kylén marcus@m-tec.se www.m-tec.se |
|
Jeppe W |
Lyfter lite; inga fler som har synpunkter? Förslag på förbättringar? |
|
är fortfarande intresserad av ritningen på wastegaten. är taxam om du kan maila den till mej, maila pris oxå om du vill ha nått för den mvh erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.