AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
16.786

Bygga wastegate

Sida 5 av 7
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
tjenare Jeppe W

hoppas att allt har gått bra med din lilla dotter.

undrar hur det går med ritningarna på wastegaten.

om nån anna har några ritningar får ni gärna maila dom till mej på jajsen@hotmail.com

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
Jeppe W
Long Time No See, men nu e jag tebax igen! Jodå, allt lugnt med dotra, inga större problem. Ang. wasten ber jag att få återkomma när min testpilot sagt sitt, jag gjorde en prototyp på 55mm som han ska köra med över sommaren för att se vad som går att förbättra. Dumpen som legat ute bra länge nu har 132 st tankat ner, är det ingen som gjort en och testat?? Feedback är ett krav tycker jag när man sitter å lägger tiotals timmar på grejer som över 100 pers sen utnyttjar på ett eller annat sätt, vad tycker Ni övriga??
är en runt 100st som har tankat den från min sida med.

www.535twinturbo.com
Jeppe W
hehe... då borde det i teorin vara ca 10-15 pers som åker runt med "min" dump.... antingen så funkar den så otroligt bra att ingen har något att invända på, eller så otroligt dåligt att folk bara tycker synd om mig...! :P
hehe, ja jag provar den mera än gärna på twinturbon, men kan inte tillverka en =/ har allt material och maskien men kan inte hantera dom =/

www.535twinturbo.com
Jeppe W
3riksson; har du fått igång twinnen??? Sugen på att testa en dump??
Ska ikväll koppla in det sista på VEMSet och sen ska ett par kompisar hjälpa till att bygga på det sista med allting runtomkring i motorrummet sen är det fullfart Igen, men har kört den runt 4h förr (men smt6an funkade skit illa så byter nun till vems) och på 0.5bar gick den som FAN, stämmer min mätare och han som tog tiden inte är helt blind så gick 0 -> 200 på runt 12.5sec

Men ja jag är mycket intresserad av det då jag tycker det är 100ggr roligare att åka med saker som man bygger själv/hemmapul ja du förstår säkert.

Finns det bilder på en färdig dump?

www.535twinturbo.com
Jeppe W
Jag har några visualiseringar (datorgenererade bilder) på modellen, ser ut precis som den blir i verkligheten.
Then send me =)
fiiirebaaat@hotmail.com

www.535twinturbo.com
Jeppe W
Skickade precis, ca 1,9 Mb
Vad är det för ca värde i en sån där DUMP? RF respektive anodiserad ALU.
Jeppe W
3riksson; gick filerna fram??

Mattias; ska du börja masstillverka? kolla med mig först isåfall.....själv hade jag tänkt göra dumpar på beställning i rostfritt, med min logga utskuren med laser på "locket". Pris ca 1300:-
ja det gjorde dom, tackar!

"får" man göra ett par till sig själva föresten? har lite planer på iaf 1till mig

www.535twinturbo.com
Jeppe W
Självklart får man göra åt sig själv/ sin fruga/ sin morfar osv, det jag menar är att upphovsrättslagen gäller om någon tänker börja massproducera dumpar, det är trots allt lite tid nedlagt på caddande mm. Sen kostar licensen till programmet som dumpen är ritad i ca 80000:-, inga knäckta grejer alltså om man ska sälja det som ritats...
Jeppe W
finns ett bra exempel på problem som kan uppstå om man använder knäckta program i kommersiellt syfte; två killar i USA konstruerade ställbara casterstag till ett mindre bemedlat Formel Ford-Team, med ett program som heter IronCad. Dessa killar fick betalt av teamet och allt var frid å fröjd tills en representant för IronCad insåg att killarna körde en knäckt variant. Detta resulterade i amerikansk rättspraxis att stämma vederbörande på motsvarande 120 svenska miljoner... :P

Slutsats; Ska man ta betalt för det som ritas/konstrueras bör man ha en giltig licens av det använda programmet = utgifter för upphovsmannen till i det här fallet dumpen.... ja ni förstår resten!
haha ja men det borde dom ju kunnat räkna ut kanske =)

Gick det igom så dom fick betala föresten?

jo det är klart man kan betala men inte så kul att som i ditt fall pynta 80.000:- och sen upptäcka att, fan det här var inget för mig =)

www.535twinturbo.com
Co
53
Cossie
Scorpio 2.9i Ghia Ultima Cosworth
Jeppe; Kör du manuellt eller styrt när du ska tillverka?
Jeppe W
3riksson; man får räkna på om antalet småjobb per månad täcker amorteringen på lånet för licensen, har man då som jag relativt humana amorteringar går det oftast runt. Dessutom sover man väldigt gott om nätterna!

Cossie; manuellt så långt det bara går, äkta hantverk ska det va, inget serieproducerat för mig alltså, förutom laserskärningen av loggan då. Ska man dessutom polera å finputsa i en styrd maskin blir det väldigt dyrt om man inte ska göra typ 500 dumpar åt gången...
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
hadde du critningar på enb WG?

är intresserad av dom IAF, tankade hem dumpen men den verka lite väl overkill för mej änså länge, men en n yWG behöver jag snart så en så ritning skulle inte vara fel.

du kan mana till mej om du har inte vill lägga ut dom på FTP:n

jajsen@hotmail.com

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
åxå intresserad av ritning till WG, så om nån som har ritningen orkar maila till mig så vore det snällt. henrikbrun109@hotmail.com

mvh // Henrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.