|
|
|
|---|---|
|
Hade bilen inne på service i går och när jag häntade den i går kväll tänke jag att det vore trevligt att testa den lite. Bytte pendelstag samtidgit så jag ville se att styrningen var stadigare... Nu inträffade något utrevligt.. När jag accelererade från stillastående, motorn var varm (hade gått ca. 20 km) och kom upp till runt 100. Då hugger bilen kraftigt, känns som att motorn dör och direkt tänder upp igen... Hände 2 gånger innan jag han släppa gasen. Sedan gick bilen som vanligt igen... Vågade inte testa igen.. Motorvarvet vid tillfället var ca. 4000 RPM och växellådan i A-läge. Gjorde en Insp. 1. Någon som vet vad detta kan bero på? Någon som råkat ut för något liknande? Kanske var det en tillfällighet men det vore skönt att veta... Tacksam för idéer... | |
|
Råka ut för samma grej i morse på väg till skolan har allrig hänt för men tror nog att detta kan vara nått annat för min dog vid rödljuset å sen funka den bra vid jämt gaspådrag på motorvägen men å köra stadskörning e inget vidare. Också¨tacksam för ideer |
|
|
Nyfiken 540, Kan vara bakvagnsbussningarna som är slitna. Vridmomentet är på topp kring 100 km/h vilket gör att bilen kan hugga till i bakvagnen vid kickdown 90-110km/h om bussningarna är slitna.... vilket är mycket vanligt på 540. |
|
|
Tack för tipset. Tror dock inte att jag var i kick down läge. Så hård var inte accelerationen, dock så kan ju växlingarna "släpa" under en längre acc. Borde inte detta upptäkts på service?? |
|
|
Var på BMW och skulle kolla felet. De påstod utan testning att det var luftmassemätaren som skulle bytas. Deras tips var att hitta en på skroten... Fick en lapp och killen på verkstaden skrev luftmassemätare/ luftmängdsmätare. Mina kunskaper i motorer går inte så långt så att de sträcker sig till dessa mätare så jag tänkte jag kollar upp det här. Blev tyvärr inte mycket klokare på det så jag frågar i stället. Vad jag förstått har jag en luftmassemätare eller luftmängdsmätare. Hur vet jag vad som sitter på en 540-95 E34 Bensin? Kan jag på något sätt testa om den är felaktig? på diskussionerna på forumet så verkar det som om man har fel på den så uppträder det i större intervall. I mitt fall endast vid 100km/h under acc. Är de svåra att byta? Ungefärlig kostnad? Tacksam för svar och tips. |
|
|
Det kan mycket väl vara luftmassemätaren som är trasig. Det sitter 1 sån på 540i. Den är busenkel att byta. Du hittar den på gummibälgen mellan luftfilter/insug. Det står ett BOSCH nummer på denna som du måste ange för att hitta en likadan på skroten. En ny kostar runt 4000:- så det är helt klart värt att leta på skroten. Det går att kontrollmäta en luftmassemätare och se om den fungerar som den skall, men det absolut enklaste och bästa är att köra bilen i BMW:s dator (DIS) och se om eventuella fel finns. Kan även vara någon givare eller något annat fel på din bil, det syns i datorn. Kostar mellan 200-500:- att göra en sådan koll. /Per |
|
|
Tack Per Får ta och kolla upp det. Borde inte BMW "larmat" om det när den var på service? Upptäckte felet när jag gasade lite på hemvägen från servicen.. Eller krävs det speciella mätningar? Skall leta runt lite på skroten... |
|
|
Om de gjorde en Diagnos (DIS) med datorn så har de sett om det var något fel, även luftmassemätaren visas. Om de inte hittade något fel i diagnosen beror felet på något mekaniskt. Har du t.ex. bytt/kontrollerat det berömda Membranet? Bytt tändstift och bränslefilter? /Per |
|
|
De gjorde en inspektion1. Antar att en DIS ingår. De kollade i alla fall upp vilken backsensor som var trasig... Membran har jag inte kollat... Tändstift är bytt |
|
|
Förresten kan man lägga till att det är inget probklem med gången på motorn.. Utom just vid detta tillfället. Fin, jämn tomgång och gång annars. Vid 100Km/h så hugger det till. Därför är jag lite skeptisk till att det skulle vara luftmassemätaren. |
|
|
Hej,skulle säga att det tvärtom är ganska troligt att det är lmm som felar. Jag hade ett liknande "bortfall" vid ett visst pådrag från start s.a.s. på en gammal 528i(E28),rengjorde kolbanan inuti luftmängdsmätaren och då var det "rycket" borta. Symptomet var att det kändes som om tändningen slogs av en "tiondels sekund" eller något liknande Säger nu inte att det 100 är det felet på din, men otroligt låter det absolut inte.. Du har ingen kompis el. dyl. som har en likadan bil och lite snabbt testa hans lmm på din..Om det nu är likadana lmm(kolla nr som sagts tidigare). Mvh Janne. |
|
| Hade samma "ryck" som beskrivs i min 540 -93. Kändes som den bara lade av i ca 1 sek för att sedan gå igen. Testade och dra ur den lite och då gick varvstoppet i vid 5500 varv och den vägrade växla om man inte släppte gasen. Körde som vanligt på "D" och "E". Efter en månad hände samma sak igen, den dog i 1sek och jag testade därefter att "sota" ur den lite. Då funkade den som vanligt. Fullt spett till 6500 och sedan nästa växel utan att släppa på gasen. Fick för mig att det var fel på körprogramskontakten, men jag vet inte. Har inte brytt mig om detta p.g.a växellådsras. Hoppas det löser sig!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.