|
|
|
|---|---|
|
När ska man göra en ventiljustering? Vid behov eller vid ett visst miltal? | |
|
Normalt enligt serviceprogramet så ligger ventiljustering vid Inspektion 2, alltså mellan 4-6000 mil ungefär. Går ju att göra oftare, säg var 2000 mil om man kör hårt med bilen varvar mycket Är det på E30:an du undrar, isåfall så kolla kamslitaget vid justering, kan likaväl vara sliten kamaxel/vippor som ger oljud, väldigt vanligt på M20! ///Magnus |
|
|
E30 är nyrenoverad. Kam, kamrem och vippor. Ventiljustering är det något man kan göra själv? |
|
|
Ja, visst kan man det, om man har mek-kunskap. Det är viktigt att man är nogrann vid justering. Ventilspelet ska vara 0.25mm helt kall motor! ///Magnus |
|
| Nogot du kan tänka dig göra för en slant? | |
|
Okej, du är från Gävle! ja, visst kan jag göra det. Maila mig så tar vi det den vägen! ///Magnus |
|
|
Ska både insug & avgas ha samma spel? alltså 0,25mm? Har för mig att avgas brukar vilja något mer spel än insug..? Men de kanske är ja som är lite skadad efter ha skruvat mycket me scanias diesel V8:or :) |
|
| E21- Jag väntar på att få tillbaka bilen från plåtverkstaden. Mailar när jag har fått hem den. | |
|
perf: Vadå, är det 328:an du vill ha ventiljustering på??? Antar det är E30:an som det gäller..... Haas: för M20-mtorn är det 0.25 som gäller både insug o avgas, man kan ställa avgasen lite lösare o insugen anningen tajtare, inom toleransen. Vissa motorer ska ha som du säger olika ventilspel på insug o avgas, men inte denna BMW-motorn. ///Magnus |
|
| Ja, 328:an. | |
|
Då är det en annan sak, M52-motorn har ingen mekanisk ventiljustering........ Det är hydraliska lyftare o dom går inte o justera.... Tickar den hela tiden?? När har du bytt olja senast?? Om länge sen, bytt olja + filter, kör med så hög klassning som möjligt!......5w/50 eller lik. ///Magnus |
|
|
Tänkte bara att alla pratar om ventiljusterung hit och dit. Och ingen är gjord på 328. Så då tänkte jag att man kanske skulle gör en. I förebyggande syfte. Jag kör på Castrol slx 0w/30. Har aldrig haft problem. |
|
| Men, E30 tickar, men det gör väl dom flesta? | |
|
E21-racing > Du menar väl viskositet (5W-50)? Klassning är API, ACEA eller dyl. Bör vara API-SJ eller bättre... perf > Fortsätt kör på SLX 0w-30, en alldeles utmärkt olja (om än lite dyr) om du inte kör hårt, då kan en 0w-40 olja vara mer lämpligt, helsyntet givetvis. En helt frisk M20 tickar inte särkskilt mycket. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
perf: Ja, då är det ingen fara, bara att köra vidare! M20 brukar ticka lite, både från spridare o ventiler. Vill du jag ska kolla på den så hör av dig..... Tryggve: Jag menar viskositet 5w/50, och en så hög kvalitet som möjligt! Viskositeten är bara ett mått på hur flytande oljan är kall o varm! Blev kanske lite otydligt skrivet...... ///Magnus |
|
|
Personligen skulle jag inte sikta på SLX 0W30 i en M20-84. Detta på grund av tämligen låg varmviskositet. Detsamma gäller RS 0W40. En bättre kandidat för motorn är, om man nu vill satsa på en dyr olja, Mobil1 0W40. Den oljan ligger tämligen mitt i viskositetsspannet som definieras av klassen 40. Annars finns det ypperligare delsynteter, men som sagt, en helsyntet är att föredra. mvh MW-Guru |
|
| Jag menar alltså min E30, inte alla. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.