|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Det är viktigt att ha medlidande! Det är mycket viktigt att man ser efter de som lever utanför samhället också. Gör man inte det så blir det bara sämre... Men att resonera som så att "Det är bättre att du skadar mig / min egendom än att jag råkar skada dig när jag försöker hindra dig från att skada mig / min egendom" känns lite fel... Resonemanget att men de som stjäl har det svårt och måste begå brott för att försörja sig håller heller inte, då vi har en mycket generös socialtjänst som de kan vända sig till. V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
| Självklart ska folk lära sig att skilja på mitt och ditt. Antar att folk försökt lära sig det de senaste ungefär 3 200 000 åren. Eftersom det verkar vara så svårt/omöjligt att lära sig, får man se till att de inte kan stjäla. Dock inte genom att skada förövaren. | |
|
Om det är någon som uppfattat att min åsikt är att jag försvarar tjuven på något sätt är detta helt fel. Jag tycker definitivt att man skall få ha sina grejer i fred, MEN!!! Det är inte jag som skall utfärda straffet genom att ge tjuven men för livet. Alla har rätt till en juridisk prövning för sina brott, även en tjuv eller tom en mördare. Larm som tjuter utav f-n är helt ok enligt mig, men inte som i detta fall med en inbyggd fälla. Det är främst tidfördröjningen jag reagerar på. Det är uppenbart att han önskar att skada en ev inbrottstjuv, annars kunde kupe-sirenen dragit igång direkt och gjort det omöjligt att gå in i bilen. Nu är väl inte stöld/vandalisering det värsta man kan råka ut för, även om det är trist. Jag har fått bilen vandaliserad 4 ggr och jag vet att det inte är kul. En gång var det en kille som ansåg att jag hade kört fel och hoppade ut vid ett rödljus och slog sönder delar av bilen men jättehåriga anabola armar.. Är det rätt också?! Är det någon som tror att tjuven låter bli att göra inbrott nästa gång pga detta?? Knappast! Han kanske har öronproppar men lär ju fortsätta i än större iver att stjäla och vandalisera, då han nu hatar samhället ännu mer (speciellt om SAAB killen inte får något straff). Jobbet att skydda våra saker och bestraffa den som gör brott ligger hos våra folkvalda och sker genom anpassning av lagen och tillämpningen av denna. Jag håller dock med flera tidigare talare att de inte gör världens bästa jobb... /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Världen har blivit tuffare. Det räcker bara att se vilken ammunition polisen använder i deras tjänstevapen idag. Jag kan fortfarande inte se hur fördröjningen på alarmet kan spela någon roll. Det finns flera stöldskydd som fungerar liknande. Dvs aktiverar/låser/utför saker i cykler. Hade larmet tjutit direkt så hade tjuven kunna knipsa/sluta ur och fortsätta som vanligt. Nu fick han sig en chock som gjorde att han avbröt inbrottsförsöket. Det handlar att ligga före buset. Tuffare larm, inhägnade bostadsområden och att folk ordnar sin egna säkerhet är redan vardag idag och kommer att öka. Polisen står maktlös inför förfallet. Den här 16-åriga slyngen kommer kanske att fortsätta på sin kriminella bana. Men en sak är säker, iom händelsen med larmet så åkte han dit och fick sig förmodligen en tankeställare och chans till rehabilitering. Annars hade han varit på din bil, min bil eller grannens bil. Hade någon anabolakille slagit på min bil så hade jag helt enkelt kört över honom. |
|
|
Acey: "Hade någon anabolakille slagit på min bil så hade jag helt enkelt kört över honom." Skulle inte tro det, inte i det här fallet.. men det storyn tar vi vid ett annat tillfälle.. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Bara att kolla hur mycket Securitas omsätter idag jämfört med för ett antal år sedan för att förstå att samhället håller på att väpna sig mot pöbeln. Tack vare, eller snarare på grund av, den regering svenska folket valt har poliskåren minimerats och en velour-attityd råder mot brottslingar. Ett bil- eller bostadsinbrott är något som polisväsendet inte ens bemödar sig med att undersöka. Sådant sänder ut tydliga signaler. Om du som vanlig medborgare undanhåller skatt till staten motsvarande kostnaden för ett inbrott blir det däremot fullt pådrag. Det verkar som samhället läxar upp vanliga medborgare vid småbrott medan en mjukare attityd råder mot våldsbrottslingar och annat patrask. Läs länken nedan och förstå den frustration som brottsoffren känner. Det är sådant som gör att gemene man agerar vid sidan om rättsapparaten. Länk Länk Ge ditt bidrag till Radiohjälpen 901950-6 |
|
ErikNilsson |
Jag måste säga att det är en fröjd för ögat att läsa om någon som stampar ned foten. Då syftar jag på brottsoffret SAAB ägaren. Spolingen kan gott sitta hemma med sitt andra stöldgods och njuta av sin tinnitus. Ett bra statuerat exempel! Utan att gräva ned sig för mycket i lagböckerna eller för den delen vara påläst så kan man faktiskt ha en åsikt ändå. Brottsoffret har uppenbarligen varit utsatt för diverse olika brott på sin bil och fick ganska självklart nog till sist. Ofta läser man här om folk som känner avsky mot folk som inte blundar för brott de blir utsatta för. Detta leder mig till frågan om ni verkligen själva någon gång har blivit utsatt för något liknande? Vet ni egentligen hur det känns? Laglydiga medborgare i detta land blir nog tvungna att stampa ned foten förr eller senare annars kan snart ingen vistas utomhus. Ja förutom dem som åker runt för att lura hem svenska tjejer att våldta i grupp. Att denna pappan kan hålla sig vid sina sinnes fulla bruk är i mina ögon helt ofattbart. De pengarna de lyckas samla in hade gjort mer upprättelse hos någon som inte följer lagboken så noga och gärna minskar Sverige med fyra invånare! |
|
Jämförelsen mellan att få sin tonårsdotter drogad och våldtagen och ett bilinbrott är milsvid. I förhållande så är bilinbrottet som en piss i Atlanten... Antagligen skulle även jag gå utanför lagen om mina barn blev utsatta för övergrepp, men aldrig för något någon gör med en sak... En bil är en hög med plåt, hur kär den än må vara. Försäkringarna täcker skadorna i regel, bara att köpa nytt. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Caspar: Det råder ingen jämförelse mellan våldtäkt och bilinbrott. Jag förutsatte det vara så självklart att jag inte behövde skriva det. Fast tydligen så måste jag väl skriva det då: BROTTET FAMILJEN I MOTALA UTSATTS FÖR ÄR MYCKET VÄRRE ÄN ETT BILINBROTT. DET ÄR INTE ENS PÅ NÅGOT SÄTT JÄMFÖRBART MED ETT BILINBROTT men det belyser den problematik som finns med rättssamhället och varför hederliga medborgare väljer att ta lagen i egna händer. Ge ditt bidrag till Radiohjälpen 901950-6 |
|
|
Saab killen tycker inte jag har gjort nåt fel i det här läget, han har bara gjort sitt bästa för att förhindra att det kommer klåfingrigt folk som inte kan skilja på mitt och ditt, hade velat haft nåt liknande när jag hade inbrott i bilen för 1 år sedan. Men jag tycker inte biltjuven inte förtjänar bestående hörselskador, som han viserligen inte fick, ska bli intresant att se hur rättegången kommer att gå ifall det blir nåt skadestånd utbetalt till biltjuven! ///Johan |
|
|
Hahaha fy fan vilken kille, nu vet jag vars jag köper mitt nästa larm! Han är min nya idol, måste säga att det är bland de bästa initiativ jag sett i sverige mot bilstölder/bilinbrott.. Angående artikeln i Kuriren som inträffade i Luleå där jag bor så tycker jag det är synd att han ens blev dömd, annars hade tjuven aldrig fått något straff. Det verkar som ifall man vill ha någon rättvisa så får man skipa den själv. |
|
|
Ger mitt fulla stöd till SAAB-ägaren! Hoppas att det går riktigt illa för killen som gjorde inbrottet och även för hans pappa och bror. Tror jag ska bygga ett liknande larmsystem. Garanterat snällare mot tjuven än ett fälgkors mellan lysmaskarna, vilket antagligen skulle hända om nån gav sig på min bil i nuläget. Och NEJ!.. Det är inte synd om tjuvar. Dom har valt sin karriär själva. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Materiella skador kan repareras men någonting som en hörselskada kanske inte. Därför tycker jag att man inte får "försvara" sin egendom hur som helst. Ideen bakom larmet är att avskräcka tjuven och får uppmärksamhet, inte för att skada någon. Tjuven ska betala för eventuella skador och straffas enligt lag, men om han fått en permanent hörselskada ska bilägaren ta ansvar för det. Torsten |
|
|
Nu måste jag också blanda mig i detta! *l* För det första kommer jag från Finland och inte nog med det, jag är dessutom uppvuxen på landet, ja nästan i skogen. Ens bakgrund visar sig ha en viss betydelse för hur man tänker i olika sammanhang. Mina föräldrar byggde en villa (192 kvm, enplan, behovsanpassad storlek kan man säga) 1982. Allt "byggdes" inte klart på en gång, t ex saknades det lås i ytterdörren på baksidan av huset i många år. I uthusen fanns det inte en enda dörr med lås. Det fanns ju ingen tanke på att något kunde bli stulet. Sedan har jag hämtat några bilar i Tyskland under senare år. Där kan ju många bilhandlare ha sina bilar stående öppet mot gatan, tom på gatan, även i storstäder som Hamburg. Det är tydligen inga större problem, även om en däckhandlare (i Norderstedt, med anor i Portugal) sade att man måste plocka in sina grejor nu efter murens fall. Det något sjukt i samhället när det talas om att låsen måste vara bättre. Bara tanken... Det är där vi måste börja diskussionen. Jag förstår inte heller hur föräldrar uppfostrar sina barn. Alla kan ju inte få "handikapade" barn? Att uppfostra barn är inte att ge dem en örfil. Det kan ju vara t ex att cykla 2 mil för att klippa gräsmattan åt någon gammal tant. Sedan lyssna på vad hon har att säga och komma hem och berätta det. Är minnet dåligt får de åka tillbaka och lyssna en gång till! Tänk, att när jag kom från lumpen ringde stadens polischef. Jag blev kallad till honom. Om jag inte kommer fel ihåg, blev jag lite nervös... När jag väl kom till polisstationen och kom in till honom, frågade han om jag inte ville bli polis! Tala om att bli överraskad... Nåja, han lyckades dock inte övertyga mig om det. Det blev studier i bl a matte i stället. Sedan har jag en dekal där det står "International Police - Association". Den fick jag av en tysk gränspolis, som jag jobbade svart tillsammans med i Tyskland!!! Han sade att jag skulle klistra dekalen i övre vänstra hörnet på vindrutan, så skulle det inte bli någon kontroll vid gränsen. Tala om att köra i gräddfil... Jag har för mig att omkring 1990 så stals det sex gånger fler bilar i Sverige än i Finland och eventuellt åtta gånger fler än i Tyskland. Jag antar att det räknas per 100 000 invånare eller 100 000 bilar. Sådan statistik tyder på att det är något som är lite galet i Sverige. Exakt vad är förstås svårt att säga. T ex, så tror jag att man i Finland inte kan köpa något i god tro. Alltså, hur tror ni det skulle gå i Japan om det fanns många tjuvar där? Villor har ju delvis "pappersväggar" (typ rullgardin) som man öppnar för att få svalka. Pojkvaskern skulle bindas (på sommaren!) med järntråd runt ett träd i skogen med en vattenflaska och sugrör. Sen skulle man gå och höra sig för om läget tre gånger per dygn. Efter några dagar tror jag han var ganska ångerfull! När han sedan berättar för sina kompisar vad som hände, tror jag att de också börjar fundera lite. Däremot har ju inte straff någon verkan på "sjuka" personer, eftersom de inte förstår vad de gjort. Dessa element måste lära sig att förstå att det inte enbart är polisen som håller ett öga på dem, dvs att det finns folk som bryr sig. Jag hoppas, att du som läser detta och t ex har en röst som går genom märg och ben, använder den vid tillfälle. Hade ett befäl i lumpen som nog fick vilken tjugoåring som helst att skaka på 100 m avstånd! Med tanke på uppfostran, så är det skolplikt i Sverige, läroplikt i Finland. Det betyder att i Finland skickar föräldrarna barnen till skolan för att inte själva behöva undervisa dem, vilket det får göra om barnen sedan inte sköter sig i skolan. Detta betyder framför allt att ett "hot" från en lärare inte är att leka med. Som elev är man gäst i skolan, och uppför sig därefter (i teorin förstås). Jag tror lite grann att små nyanser kan ge stora skillnader i slutändan. Det är detta med att skicka ut "rätta" signaler, som det brukar heta. Kontentan av det hela är att folk måste lära sig att skilja på "ditt" och "mitt". Den som är osäker får helt enkelt lära sig att fråga först! Leif L |
|
|
Gick precis över 170 000 visningar.... / TD04 |
|
svintoleffe |
Man börjar ju o fundera, hur vissa kan tycka synd om killen.? Det är bara Rätt åt honom, men tyvär så fick han ingen tinnitus. =( Det tycker jag var tråkigt. Är man så himla korkad, så man inte kan skilja på ditt o mitt då får man skylla sig själv. Sen för det andra, Så var det ju laghligt, då han hade riktiga varnings texter. Hade jag kommit ut o hört larmet på min bil gått, då hade nog killen inte kunnat gå på ett par månader, då han hade haft en pajat knä minst. Men som sagt, fattar inte att folk kan ha sympati för sånt här drägg. Länk Min Bmw MVH Leffe |
|
Tekniska undersökningen av bilen klar! Länk / TD04 |
|
|
Det var en rysligt lång tråd... man får hoppas att det går bra. Kan inte ens föreställa mig den otryggheten Jokero och hans eventuella familj får utstå just nu efter hoten från PUV's familj. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
LJUUUVLIGT!!!! Hoppas det gjorde RIKTIGT ont...är själv drabbad av inbrott, så jag kan bara klappa händer åt detta! mer mer! |
|
|
Nu har det hänt mer i fallet... Min: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.