AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.037

Saxat från STCS ang ett bilinbrott.

Sida 1 av 3
no
245
nos
540iA Touring -99
För er som orkar läsa. 47518 visningar, bara det är respekt!!
Ska bli mycket intressant att se hur det går.

Länk

// Mvh Martin
Hahaha :)

Oavsett hur de än går och om han får betala dagsböter så skulle jag gärna ta det då pojkvaskern troligtvis lärt sig en läxa kring annan folks egendom. Att vårt lagsystem sen nästan främjar de små liven är inget man kan göra något åt.

En siren i coupen är för övrigt något jag övervägt ett tag. Man skall bara hitta ett bra ställe att montera den.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Kanske lite väl galet att sätta en siren i kupen, dessutom med fördröjning. Jag antar att det pga fördröjningen kan räknas som uppsåt att skada någon..

Visst skall man få ha sina grejer i fred men den som inte vet att lagen skyddar ALLA inkl en inbrottstjyv borde plugga juridik ett tag.. Annars skulle vi väl snart se bilar med samma larm som Bonds gamla Lotus hade, knacka in en ruta och bilen sprängs liksom alla runtomkring..

Jag hoppas faktiskt att SAAB killen får ett straff för detta. Liksom att ligisten får ett han med, för inbrottet.

Wendtan, näe jag tycker inte du skall följa exemplet. Det finns bättre alternativ. Skaffa en garageplats tex.

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Instämmer till 100% med Caspar.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Jag tycker brottsoffret (ja du Caspar, gissa vem jag tycker är brottsoffret?) ska ha all heder. Han har lyckats behålla sitt lugn trots en extremt pressad situation.

Lagen kring att försvara sin egendom har förändrats på senare tid och idag tillåts ganska brutala medel för att avstyra skada på egendom. Vid hemfridsbrott krävs det idag i princip att gärningsmannen misshandlas under sin reträtt för att fällande dom skall ske. Din bostad får du i princip försvara till den som försöker göra intrång avlider. Detta såvida inte den som försöker göra intrång försöker fly. Då har faran avvärjts och våld är inte längre nödvändigt. När det gäller egendom såsom bilar är inte lagen lika sträng.

Tilläggas bör att jag tycker det är helt korrekt att även biltjuvar och annat pöbeln får ta del av en rättvis rättegång. En väl fungerande rättsapparat tar hänsyn till rådande omständigheter och då bör biltjuven fällas.

Ge ditt bidrag till Radiohjälpen 901950-6
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Bjoerck: Jovisst är det självklart att SAAB killen är brottsoffret med stort B. När det sedan visar sig att ligisten OCH hans familj ger sig på offret, polisen och alla andra som kommer i dess väg så blir man ju apförbannad, men det är andra brott och dessa skall givetvis straffas hårt.

Hade det inte varit en fördröjning på larmet så skulle det vara en annan sak enligt min åsikt. Det hade dessutom varit lika effektivt för att skydda egendomen då ingen kliver in i en bil med ett tjutande larm som ger öronskador.

MEN!! Det är inte gemene mans sak att leka domare.. Att förorsaka någon kroppsskada är ett ganska rejält brott som "offret" får leva med hela livet. Tar vi bort denna princip så hamnar vi helt plötsligt några hundra år bakåt i rättsstatens utveckling.

För den som tycker att det är rätt med den typen av straff kan jag rekommendera att flytta till en del länder kring Persiska viken, som tillämpar - Stjäl Du med höger hand, så hugger vi av höger hand...

För den som tycker att varje man skall vara sin egen domare och utfärda godtyckliga straff rekommenderar jag en flytt till div länder ur det forna Sovjetunionen

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Caspar: Om du tror att jag inte har garageplats så tror du fel.
Hurvida jag konfiguerar mitt billarm med sirener bestämmer varken staten/lagen eller någon potentiell brottsling.
Att man sen inte gör det för att avsiktligen skada en potentiell inbrottstjuv är en helt annan sak.

Du kanske tycker att man skall ha snabbfäste på all eventuell eftemonterad stereoutr för att underlätta för tjuven? :)

Att skydda sin egendom har blivit något som är nödvändigt i dagens samhälle. Man måste låsa fast sin båt och cykel. Man måste installera larm och imobilizer i sin bil. Varför? Jo för att försvåra för tjuven. Jag känner till gott om larm för bostäder/företag som bygger på att ljudet i lokalen skall bli så outhärdligt att ingen mäniska med normal hörsel skall kunna vistas i lokalen någon längre stund.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Si
765
Simon01
120dM -08
Helrätt av Saab killen, det här var det bästa jag läst på länge. Jag hade inte tvekat en sekund på att installera en siren om jag hade haft problem med packet. Skit ska skit ha!
J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Simon01: "Skit skall skit ha!"

Bravo *klappar händer*, jag håller med dig till 100%. Finge jag bestämma skulle lagen ändras så att man får montera vilka skydd och fällor man vill i sin bil. Rakblad bakom stereon? Yes! Spikar som kommer ut ur nackstödet på förarsidan? You bet! Eldkastare under bilen (bra mot carjacking)? Jojomensan!

Det finns INGENTING som ursäktar stöld eller försök till stöld av annans egendom. Det finns INGENTING som inte borde vara tillåtet för att A) skydda sin egendom, B) göra så att den som eventuellt ger sig på egendomen ångrar sig (siren i kupén, lysande!) samt C) se till att vederbörande ej gör om brottet (hugga av handen... varför inte?). ;)

Ok, C var mest menat som ett smått makabert skämt. Men har man utsatts för inbrott vill man gärna ta till Sharia för att straffa ordentligt. Visste packet vad som väntade dem skulle de nog inte (iallafall i ett land som Sverige) stjäla saker alls.

Det är ju inte som om de stjäl en limpa för att överleva direkt. Det handlar om folk som vill ha mer än de har alternativt som vill ha pengar till droger. Det handlar inte om grymt fattiga människor som stjäl för överlevnad (vilket skulle kunna vara en förmildrande omständighet). I Sverige har vi faktiskt ett skyddsnät som fungerar väldigt bra i jämförelse med resten av världen.

Om inte staten ser till att straffa packet för de brott som de begår kommer gemene man att tröttna ordentligt förr eller senare. Och då kommer pundare och annat löst folk att råka dj*vligt illa ut. När Svensson drar man ur huse för att lyncha snubben som snott bilstereon i varenda bil i kvarteret blir det andra bullar.

Sossarnas flathet vad gäller hanteringen av kriminella element är skrämmande.

///M som i M52TUB25!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Bara att hoppas det går bra i rätten, tyvärr så är ju risken att Saabägaren får "högre" straff än grabben.
Däremot så lär väl "släkten" ligga rätt illa till.
Min sambo har jobbat i tingsrätten flera år och det finns ett klienterie människor som aldrig gjort nått fel hur överbevisade dom än blivet och fällda, så är det alltid nån "annan"som gjort brottet och inte deras fel.. Har men en sådan inställning så lär man aldrig bättra sig heller.
Rakbladen på extraljusmuttrarna känner man igen, var väldigt vanligt förr i tiden :) men lite kontroversiellt det också i skadehänseende om någon anmälde.Gick ju även att skada sig på när man tvättade bilen som vet jag :))

Ska bli intressant att följa detta.

///MVH Hasso
Länk
Till alla som haft inbrott; hur kul kändes det när ni upptäckte detta i bilen eller bostaden? Lite kränkande kanske? (Kul, någon annan har varit härinne, rotat runt och tagit med sig videon och tre flaskor whisky) Hur mycket trassel och kostnader medförde inbrottet? (Rör inget, ring polisen, städa, ring låssmed/glasmästare, stanna hemma från jobbet, betala självrisk osv)

Till alla som inte haft inbrott; grattis, ni är lyckligt lottade!

Jag håller föga förvånande med Simon01 och J Power ovan. Skrev även ett inlägg för några dagar sedan om en bekant som blev av med sin 205 GTI och hur det gick med förövaren.
Var det inte någon burdus individ här på forumet som skenavrättade några ynglingar efter att de vandaliserat hans bil? Kommer inte ihåg historien men det var rånarluvor, svart cheva-van och grustag involverade. Även att någon pissade i brallan... En sjuhelsikes historia det där.

Ge ditt bidrag till Radiohjälpen 901950-6
Här är en historia om någon som blev av med bilsterion: Länk
Om bara en av alla biltjuvar stoppas är det en seger! Även om det kostar hörseln på tjuven, Det tror jag dom flesta kan hålla med om, Inklusive den kvinna som blev påkörd på ett övergångsställe på Kungsgatan i Stockholm förr några år sedan av en stulen Chevy Van och numera är gravt handikappad, Det är dags att på ett mycket bättre sett se till att inte låta kriminella får råda hur samhället ska vara, Visst är det synd om många kriminella på grund av uppväxt och liknande men att det ska få ursäkta våld eller försök till våld "som jag klassar bilstöld som" är bara patetiskt, Min uppväxt har inte varit direkt rosenröd men jag har avhållit mig från sådant betende ändå, Och inte blir situationen bättre för personerna efter ha varit med om diverse brott!

Mvh Stephan

Mvh Stephan
J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Jag önskar att dessa "Anti-theft system" var tillgängliga och lagliga: Länk

Fler från tidigare år finns på huvudsidan.

///M som i M52TUB25!
J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Fler Stick Death (2003): Länk
Den fjärrstyrda Porschen är bäst!

2002: Länk

Fler: Länk

Några till: Länk

Det här är grejer som skulle få effekt, sanna mina ord. :D

///M som i M52TUB25!
Si
765
Simon01
120dM -08
Porschen gillar jag : )
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Om jag inte minns helt fel så har man rätt att använda nåt som kallas icke uppenbart oförsvarligt våld för att skydda sin egendom. Vad som kan klassas in under detta är olika från situation till situation. Normalt är det väl så att vad som är icke uppenbart oförsvarligt följer en stegrande skala. Meningen är väl att man ska börja med att muntligen uppmana personen att avbryta och om det inte hjälper har man rätt ta till lite våld och om inte det hjälper får man ta till ännu mer. Det är alltså uppenbart oförsvarligt att tilltala tjuven med en rejäl PS. I mitt tycke är det också uppenbart oförsvarligt att förstöra hörseln på tjuven.

Påstår absolut inte med detta att det är ok med inbrott och att det skulle vara nåt man får räkna med. Men som tidigare har ansett så kan man inte hugga av händerna på den som stjäl.

Slutsats: Bilarna borde bli svårare att bryta sig in i och folk borde börja reagera på att ett billarm löses ut.
Si
765
Simon01
120dM -08
"Slutsats: Bilarna borde bli svårare att bryta sig in i och folk borde börja reagera på att ett billarm löses ut."

Är det inte bättre att börja i andra änden och lära folk att skilja på mitt och ditt?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag tycker att man ska få ha sirener i kupén tycker att det är alldelles utmärkt ide.. kanske inte så högt att han får hörselskador men tillräckligt högt och irriterande ljud för att han inte ska stå ut med att vistas i bilen...

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Blir faktiskt förvånad över kommentarer så som "bilarna borde bli svårare att bryta sig in i" och liknande. Men det känns å andra sidan väldigt svenskt att förövaren blir offrent medans offret får väldigt lite / ingen hjälp från varken myndigheter eller försäkringsbolag.

Det är så man ger upp hoppet på mänskligheten. Denna dekadens...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.