AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
23.960

Ska köpa M3, nått att tänka på?

Sida 1 av 3
Visa användare
52
Draggen
M3 3,2
1996
Hej!

Jag ska köpa bil till sommarn, var tidigare inne på 3000gt och supra. Men har nu fått upp ögonen ordentligt på BMW M3.
Jag tänkte köpa en 1997 årsmodell. Jag har aldrig kört en, ni som har gjort det.. hur är de? Råa?
Vad kan man göra med bilen? Är det kompressor som gäller och hur mycket kostar det respektive hur många hästar gör det?
Är de törstiga? Får man räkna 2 liter milen?
Ni som äger en eller har varit i kontakt med en, ni kan väl vräka ur er all vettig och rolig information en framtida ägare kan tycka verka intressant?

Jaa, det var väl allt för mig..
Tack på förhand..
/Johan
Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
Finns hur mycket som helst att läsa om du använder sökfunktionen;)

Mvh

BMDoubleVMthree Din dröm - min vardag

da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Har lite kända fel som man ska se upp för iaf....

* Glapp i leder bussningar i framvagn å bakvagn
* Se till att det inte klonkar när du växlar och släpper upp kopplingen
* Rassel i maskin (Vanos trasig)
* Luktar bensin, kan vara slangarna bakom insuget (jobbigt att fixa)

Detta är iaf några saker som det brukar kunna vara fel på, på lite äldre M3 or.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Ja dom är råa. Grymt råa. Ljudet är obeskrivligt.
Kompressor eller turbo. allt mellan 380-1000hk och från 20-25000kr.

Men räcker med runt 350-360hk så räcker det och mappa den, system, andra kammar och/eller annat insug.
Men det kostar runt 50000:- det. Dyra hk.

Törstiga är dom INTE tycker iaf jag. Min är ju lite trimmad och den drar ALDRIG över 1.3 i stort sett..då är det mycket stadskörning. Landsväg kan den dra neråt 0.9l/mil.

Bättre och roligare bil hittar man ALDRIG för dessa pengar idag.

MVH: Henrik

///M3
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Kan inte du visa mig en M3 från 97 med 1000 hästar...
Philly
ja, vill me se. finns nog ingen ännu =)

men vidar har ju en fin 1000hk m5 :D

BMW
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Draggen;

låter som att du skulle göra en bättre affär med en 3000 GT,
billigare i inköp = du kan lägga mera pengar på trim + fyrhjulsdrift (& styrning) samt överladdad från start!
Visa användare
52
Draggen
M3 3,2
1996
Grejen är att jag vill inte ha en 94:as gt som är rätt sliten. Jag vill ha lite nyare och fräschare, men det ska ändå finnas pulver!;)
Dessutom går det några 3000gt i stan, har inte sett så många M3:or..:)
Ze
5
Zeb Macahan
BMW M3 Cab -97
Hej Draggen!

Har precis sålt min M3 Cab SMG -97. Sjukt kul och i förhållande till prestande en mycket ekonomisk bil, det enda jag behövde byta på 2 år och 6000 mil var bromsbelägg.

Länkarmarna tar dock lite stryk, kolla så den inte spårar för jävligt. Motormässigt gäller det att torka av glasögonen ordentligt innan man läser serviceboken, och kolla också färgen på oljan. Tickande från ventiler och lite rassel är vanligt förekommande men brukar inte innebära nån fara.

Lägg en tusenlapp på ett ordentligt M-test innan du köper. Du vill inte vara med när det rasar på en sån kärra.

Vill du ha plast, bakelit, tygsäten och ful inredning ska du köpa en 3000GT. Vill du ha kvalitet både som sport- och bruksbil ska du helt klart köpa en M3.

Att rekommendera innan inköp av en eventuell M3'a är att kolla vad den kostar för dig att försäkra, det är riktigt sinnesjuka priser på M-bilar.

MVH
Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
tänk efter noga innan om det lutar mot en 3000gt.. dom bilarna är inge rolig å handskas med dessutom så går dom sämre än M3:an
iaf efter 100... dom väger bortåt 1900 kg.. en riktig kloss alltså..
och ALLT är elektronik på dom..och hur kul är det om det börjar rappla.. dom bilarna har ju ändå 10-12 år på nacken

näe satsa på en M3:a du så får du en fin å rapp bil med stil.

Mvh

BMDoubleVMthree Din dröm - min vardag

Visa användare
3.753
Sani
I vanliga fall hade jag hållit med samtliga ovanstående, avs inredningkvalitet, originalprestanda osv...men det verkar inte vara det prioriterade här? Citerar: "Vad kan man göra med bilen? Är det kompressor som gäller och hur mycket kostar det respektive hur många hästar gör det?"... Jag ser hellre en 3000 GT bli FUBAR än en M3:a, som jag känner ngt för. No offense, Draggen.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Kanske inte just från -97, men hur många hk är det i Hammarströms...och Teds...det är la inget att få 1000hk ur en M3:a om man har pengar eller......

MVH: Henrik

///M3
Visa användare
52
Draggen
M3 3,2
1996
Nu är det såhär, att du utan att känna mig, dömer mig på förhand är aningen fult! Låt oss ta ett tydligt exempel, Qraftverket..... behöver jag säga mer? Menar du att inte man kan behålla en bil i fint skick fastän man trimmar? Jag gör inget själv, lämnar in allt, jag är väldigt pedantisk. Så att bilen håller sitt skick är absolut inget DU behöver oroa dig om. Jag köper inte en bil för 160000 och sen lägger ner 150000 (trim, ljudbygge, styling) för att bilen ska förfalla...!?

Jag frågade efter bra bilar, inte efter dumma kommentarer..

/Draggen
Men Qraftverket är ju inte trimmad? :)
Den är välommappad +filter och avgass och inget mer typ ?

Lycka till i ditt letande efter en fräsch M3:a! Hoppas du hittar en riktig pärla. Alla får göra precis vad dom vill med de bilar de köper oavsett vad andra tycker, utav den enkla anledningen att DE betalar för det dom köper.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
52
Draggen
M3 3,2
1996
wendtan:

Jaha, så kanske det är? Men det är väl trim det med?;P
Ger ju onekligen fler hästar iaf!

Tack så mycket!:)
Visa användare
3.753
Sani
Och alla får väl fortfarande tycka det de vill, eller?!

Tro f-n att jag dömer på förhand?! - en 19-årig kille med 5 inlägg och Supra, 3000 GT & M3 som alternativ kommer in forumet och vill trimma & styla en bil för 150 loppor...

Jag står fast vid mitt första råd, utifrån de (få) kriterier jag fått till mig hittills var 3000 GT det bästa valet, enl MIG. Dvs mest potential för trim-prestanda per buck. Så varsågod - kul att rådet uppskattades.
Vidare är jag ingen originalfantast, men om man lägger så pass mycket pengar på ombyggnation av bilen tycker JAG att det är synd att "utsätta" en sk pärla (citat fr Wendtan) för det?
Om inte annat är det oekonomiskt, då det blir billigare att köpa ett "vrak" och gå igenom den, vilket man ÄNDÅ får göra vid en omfattande ombyggnationen/renoveringen?

Men att vem som helst får göra vad som helst med de bilar de äger, är självklart. Lycka till.
Sani: Att ta en M3 GT eller en M3E30SE eller liknande som gjorts i små limiterade upplagor och bygga om till något väldigt snabbt kan även jag tycka vara lite småsynd.

Vad som är ekonomiskt eller inte tycker jag är upp till var och en och dess bankkonto. Vill man göra en cab av sin Mclaren f1 så finns det väldigt lite som kan hindra personen som äger bilen, inte sant?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Den bistra sanningen är (och tro mig, jag vet...) är att fina E36 M3:or, som INTE är sönderstylade eller allmänt vanvårdade... :(

Jag söker & söker...men börjar misströsta, & jag har ändå ägt en M3 i fyra år förrut.

Du ska LETA NOGA, köpr INTE en M3 för att den är billig, det finns alltid en anledning till att dom säljs billigt, och det är inte för att säljaren är snäll! ;)

Sätt en budget på runt 120.000:- så kan du få en fin 3.0.

Lycka till

Bästa bilen jag ägt & kört.
Visa användare
52
Draggen
M3 3,2
1996
Okej, första felet du gjorde var att döma mig på förhand, andra var när du försvarade det.

Jag ska kontakta dig i sommar när jag är klar, då får vi se om DU, tycker att jag har trimmat eller stylat sönder bilen.
Bara för att jag ska lägga ner endel pengar betyder det väl för f-n inte att jag kommer styla sönder bilen.
Planerade ingrepp:
GPS
DVD
Extremt välbyggt anläggning
(inte extremt med bas eller så mycket dunk som möjligt, utan ett ordentligt bygge. Som sagt det är endast fackmän som får pilla på mina bilar)
Eventuellt byte av stolar beroende på fräschhet
Lite fräckare fäljar
Byte avgas
Sportfilter
Ommappning

Jag är ingen jävla raggare som åker omkring i en rostig gammal 320 och dunkar bas så det hörs i hela stan.
Jag vet inte vad du umgås i för kretsar när direkt anklagar folk för att förstöra en "sk pärla", när denne egentligen vill förgylla...

/Draggen
Visa användare
52
Draggen
M3 3,2
1996
Mosse:

Jag har lagt upp budgeten till 160 000.
Och det är inte jag som ska hitta bilen, utan jag lejer en firma i stan som hämtar hem bilen..
Jag har blivit lovad en otroligt fräsch bil, utan mixter och mackel.
De går igenom bilen GRUNDLIGT innan köp, och när den väl är hemma på plats har jag inget köptvång!
Så jag litar att de hittar ett fint exemplar, när den väl är hemma så kommer jag givetvis låta folk gå igenom den.

/Draggen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.