AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.352

Missljud E34 med motorvarvet

Har missljud "framför motorn", låter även om jag står framför bilen. Ljudet följer med motorvarvet. Låter som ett högt vinande med nåt litet knastrande i. Remmen verkar spänd och i bra skick. Ljudet ha rinte kommit smygande, utan mer på en gång.

Kan det vara vattenpumpen? (Ingen glykol på backen)
Brukar slirkopplingen på fläkten ge upp efter vissa mil?
Eller kan det vara lagret i generatorn?
Visa användare
35
Bjørnen
640i GC m-13
320xd M-15
Kan det være feil på vanos?
Vanos styrer de variable ventiltidene, og vil derfor følge motorens turtall.
Vanos måtte overhales/byttes på min 520 allerede ved 130000km.
Det låter högra när jag står framför bilen och lyssnar vid grillen, än när jag lyssnar under huven. Inget rasslande ljud vad jag kan bedöma. Nån som har tips?
Har upptäckt att inte kliman fungerar, AC pumpen verkar inte starta. Stod under huven när AC knappen trycktes in på kliman, pumpen började snurra med några sekunder men slutade sen. Tycker det låter som om ljudet kommer från remskivan vid pumpen, men är inte säker. Svårt att avgöra! Kliman fungerade i somras (har dock inte kört AC sen dess, slarvigt av mig). Om freonet läckt ut/tagit slut, ska pumpen gå ändå?
Kommer just från en Bosch-verkstad (se min tråd "Ryckig gång...") de skulle kolla kliman med datorn, men de sa att "den svarade inte". Kan BMW-verkstan göra nån annan sorts koll?
Ma
40
MaWi
540 ia 93
Kanske e generatorn? hade ett lager som va slut i min,gav ifrån sig ett vinande ljud som följde motorvarvet....
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Om köldmediet har försvunnit helt så brukar kompressorn inte starta,om det är för lite i systemet så kan kompr.starta och stanna i tät följd.
Du kan ev.ha sliten magnetkoppling eller lager i kompressorn!
Kontakta en kompetent verkstad!

¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Samma här som MaWi,min generator hade dåliga lager och då uppstod ett vinande ljud som ökade med varvtalet.Lätt å byta

BMW e lag
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Den troliga orsaken till varför kompressorn startar beror på att den bristar på köldmedium, du har läckage med andra ord. Det kan vara tillräckligt med gas för att lågtrycksgivaren startar kompressorn, men sen suger den ner sig (trycket blir för lågt) och då bryter givaren stömmen till magnetkopplingen.

Sen stiger tycker igen och givaren startar kompressorn igen osv osv.

Eftersom du inte kört ac:n på ett tag så har ev. kanske gasen läckt ut vid axeltätningen på kompressorn, den torkar när den kompressorn inte används och läckage uppstår. Ett tips är att "motionera" ac:n även vintertid lite då och då, då förhindras detta.

//mvh Simon
Brukar AC-kompressorn låta annorlunda (mitt missljud) när köldmedlet är slut? När jag testade att köra AC-kompressorn (med snöflingeknappen på kliman) var det minusgrader ute. Nån sa att den kanske inte ska gå när det är kallare än +7 grader ute, att kliman känner av utetemperaturen. Kan man "tvångsköra" AC-kompressorn för att testa om den funka eller inte?
Har nu lyssnat och lyssnat, det verkar som missljudet kommer från AC-komperssorns remskiva. Brukar lagringen där (som gör att kompressorn snurrar med) börja låta illa? Nån som har bytt?
Nytt besök på verkstan, missljudet nu lokaliserat till spännrullen för remmen som driver AC-pumpen. Ny rulle kostar 265:- och ska bytas imorgon. Hoppas ljudet försvinner, nu låter det högre än nånsin!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.