|
|
|
|---|---|
|
Hejsan allihop!! Känner att jag måste ta upp det här, en gång för alla. Varje gång man kollar Bmw-bilar antingen på Blocket eller Autopower ,så hittar man minst ett dussin med 15.000mil på mätarn. Det verkar kvitta om bilen är en -91, direktimport, och utan s-bok så ska det givetvis vara 15.000mil. Retar mig verkligen om man har hittat en lämplig bil att köpa i bra skick m. bra utr.,så ska det naturligtvis vara -"-"mil. Kan bara säga att såna bilar skippar jag direkt och köper hellre en som har gått nästan 20.000, eller över. Klart att det kan finnas bilar med 15.000mil, typ endast sommar körd, 1ägare, m. all dokument., osv. För många år sen så var det ju stenhårt 10.000mil-gränsen. Undrar om säljaren i Tyskland skruvar på den,eller han som importerar bilen. Hursom helst så är det trist att veta att bilarna är till 100% skruvade. Vill gärna höra era åsikter om det här, vissa kanske inte bryr sig om att dom köper en skruvad bil, men vissa gör. Mvh Jan | |
Evol-79 |
Tidigare var det ovanligt många oavsett ålder som fastnade mellan 9600 och 9800mil. Det var bland annat en Helsingborgs firma där nästan alla importbilar låg inom det intervallet. |
|
Jag kan bara hålla med har kollat en hel del själv och dom flesta har gått runt 15 och så kommer det nån 25 tusen milare svensk såld som är dyrare än dom nyimporterade 15000 mila bilarna och så står det nybesiktigad i alla annonser inte så konstigt när dom är så färska att dom inte ens är skattade i sverige och så står det ofta namn te x bmw volvo elle kanonfin och bara ett oregistrerat 073 nummer dom lär ju tro att man är dum i huvudet. Fy fan. |
|
|
Jag tror att bilarna som skruvas skruvas i tyskland på begär av den som importerar till sverige för då är det lite svårare att kolla upp det när den är svensk reggad. jag personligen bryr mig inte om miltalet på en bil jag köper jag bryr mig om skicket och hur den vårdats genom åren men om det är en 92a med 15 tusen mil mätaren + import så kan den vara skruvad och därmed misskött och ha en massa fel! Men det behöver ju inte vara så. Kan ju bara va att personen som skruvade den gjorde det för att tjäna lite extra pengar? |
|
|
haha ja du är inte en första att notera det fenomenet. Det värsta är ju att de finns lågmilare i verkligheten och ägarna till de bilarna får ju plikta. |
|
| Men faktum kvarstår andå att folk till 99% skippar bmw bilar som gått över 20k mil. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En orsak att det dräller in bilar som rullat runt 12-15.000 mil som är 3-5 år gamla är att det är fd leasingbilar som inte körs mer och längre innan dom byts in, och dessa köps i klump till hyfsade pengar, dom är dessutom inte så lättsålda med det miltalet i tyskland. Att förutsätta att alla 15.000 milare är skruvade är som att tro att mjölken är förstörd bara för att datumet gick ut i går,:) och tro är inte att veta. Men visst skruvas det mycket av tvivelaktga importörer, har vi ju sett många exempel på och det står relativt nya 20,000 milare för billiga pengar för endast export, gissa om den sådan är mätarskruvarnas favoritobjekt. Typiskt exempel på en bil som kan dyka upp i Hässleholm el Helsingborg med 10.000 mil på mätaren. Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Det finns många "magiska" miltal som annonserade bilar ofta är väldigt nära eller just passerat. 6.000: Då har de flesta bilar passerat 3 år och alla garantier (utom rost) upphör samt att BMW's fria service upphör (3 år). Fortfarande lättsålda dock. 8.000: Maskinskadeförsäkring upphör för de flesta icke-märkesbundna försäkringar. BMW's fria service upphör (8.000 mil). 10.000: Mental gräns för högprestandabilar, typ M5, M3, Audi S8. Blir svårare att sälja. 12.000: Ofta en dyr service, kan innehålla kamremsbyte. På Audi S4 kostar 12.000-milaservice mellan 12-16.000 kr. En del maskinskadeförsäkringar upphör. 15.000: Märkesbunden (SAAB, Toyota, Volvo) maskinskadeförsäkring upphör. Vet ingen maskinskadeförsäkring som gäller längre än 8 år/15.000 mil. 20.000: Mental gräns hos de flesta svenskar, mycket svårt att sälja högprestandabilar. Gränsen gäller dock inte dieselbilar eller "enklare" modeller. |
|
|
Såg förresten en Volvo S80 från 2000 som gått 37.600 mil. Mer än 7.000 mil per år, kan vara en väckarklocka för de som tror att en direktimporterad bil som är några år gammal aldrig kan ha gått 20.000 mil. Länk |
|
|
dali tack för den riktstocken. Alpina Power! |
|
|
Det är sk*t svårt att sälja en långmilare, svensksåld eller ej. Jag hade en MB 190E (facelift) Länk som hade gått 32 000 mil när jag köpte den, när jag sålde den drygt ett år senare så stod mätaren på 37 000 mil. Gissa om det blev tyst i luren när man sa hur långt bilen hade gått..... bilen var Sv-såld och mycket väldokumenterad. (under de 5000 milen jag körde bilen, så bytte jag endast ett hjullager + vanlig service....) Jag fick släppa den mycket billigt för att den skulle gå! lite synd faktiskt... bra bil... V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Min MB 220d hade 48 lax på mätaren när jag köpte den för ca 4 år sedan, och går så vitt jag vet än. Men faktum är "e34 brilliant" att alla tänker inte som du, det kan bli väldigt svårt att sälja en långmilad BMW. Man är därför lite försiktig med långa mil trotts att man vet att bilen är i gott skick. |
|
|
Hur inskränkta är ni egentligen? :) "Oooh, bilen har rullat 16753 mil och nu infaller det kinesiska nyåret, vilket gör att garantierna i västra Tanzania går ut! Den bilen måste jag rata!" Man får väl vara litet selektiv i sitt sökande och tänka litet själv. Även min bil har en gång haft 9999, 14999 och 19999 mil på mätaren. Samt varit nyimporterad. Och samtidigt nybesiktigad. Ändå skrattar jag högt i euforisk lycka varje morgon när jag vaknar över det faktum att den står i mitt garage. Hur kan det komma sig? De facto finns det äckliga, skruvade bilar till salu i Sverige. Men de är ju knappast i majoritet. ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
Evol-79 |
En grej som kan tala för ett lägre miltal på en del importbilar kan ju vara att de som är seriösa väljer att importera prisvärda bilar med ett lågt miltal för att de är mer attraktiva i Sweden? |
|
J.Lindgren, du har rätt. Tänk om alla tänkte som du. |
|
|
Milhysterin är ju ifs bra för oss som inte är helt galna och klarar av att det står över 20t på mätaten på en gammal bil. Min 320ic hade gått 27 000 när jag sålde den. Var väldigt fin. Hade allvarligt funderingar på att ringa en imporfifflare och erbjuda den på export till tyskland så den kunde ställa ner miltalet till det lite mer "normala" 12 000mil eller ngt. Sålde den till en väldigt nöjd och glad kille som uppskattade priset och det han fick för sina pengar! Tror alla de "låga" miltalen lurar alla. Tänk er alla gamla e34 som rullar med runt 30 på mätaren säkert massa som gått runt 40 på riktigt = kvalité !! Så visst är en gammal E34 minst lika slitstark som en sur gammal sketen volvo. |
|
|
Instämmer med Hasso - en tänkbar anledning till att många bilar tas in med "ungefär samma" mätarställning kan vara just det med Leasingbilar och Jahreswagen. En aspekt som många glömmer bort är att det för en SERIÖS importör aldrig lönar sig att ta hem en långmilare - denna är dessutom mycket mer svårsåld. Eftersom utbudet i Tyskland är så stort, väljer naturligtvis de seriösa importörerna att ta hem bilar med låga miltal för att kunna maximera sin vinst och minimera risken att "bli stående" med en osäljbar bil. Jag vill mena att 95% av allt fiffel och båg görs i importledet, inte i tyskland. Att gå och tro att ALLA importerade bilar, eller alla med ett visst miltal är mätarskruvade är ganska långsökt. Det man (jag) vill ha är en bil med relativt låg mätarställning OCH full dokumentation, som kan spåras. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.