AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.470

Gult "klegg" under oljelocket!?!

FO
50
FOX
325d E91 -10
Hejsan! Gjorde ett behövligt oljebyte idag på min 528-97 och hittade till min förvåning en gul-beige massa under oljelocket och under hålets kanter. Detta "klegg" var som grönt snor i konsistensen, lite gele-aktigt men ändå lite åt potatismoshållet. Lite svårt att förklara faktiskt. Det var inte så mycket men sammanlagt var det några droppar och en liten hinna på locket och lite under kanten på hålet. Vill inte minnas att det fanns där sist jag kollade, boder reagerat då! Vad kan detta vara? Oljan såg ok ut i övrigt. Övrig info är att bilen gått 11000 ca, drar inget vatten och har motorvärden som en ny motor vilket borde tyda på att den levt ett lungt liv. I övligt är allt i nästan helt nyskick på alla plan. Vad kan detta "klegg" nu vara? Vad kommer det ifrån och vad beror det på? Mycket mycket tacksam för svar! /Peder

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det bara är små mängder "klägg", är det med största sannolikhet vanligt kondensvatten som har reagerat med oljan.
Helt normalt under vinterhalvåret och inget att oroa sig för om det inte blir större mängder.

Troligen har du kört en del kortkörningar nyligen utan att motorn blivit ordentligt varm under längre tid. Kör man motorn/oljan ordentligt varm, försvinner det mesta av kondensvattnet via vevhusventilationen.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Som Johan säger, det är kondens och uppstår främst under kortkörningar dessutom i dessa kalla dagar. Har du däremot "klägg" på oljestickan då borde du vara orolig.

------
Länk
Länk
FO
50
FOX
325d E91 -10
Mycket stort tack! Jo det är som ni befarar, mest korta körningar på senaste tiden och särskillt mycket klägg var det inte heller=) Oljestickan var dock klägg-fri! Då kan jag sova gott då. Tack återigen! Peder

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.