|
|
|
|---|---|
|
I instruktionsboken för bl.a. M3 står det att endast glykol rekommenderad av BMW M Power får användas. Vad är det för speciellt med den som rekommenderas av dom funderar man? Duger inte ordinär "bensinstationsglykol"? oo=00=oo | |
|
Finns två olika typer om jag inte missminner mig. Kollar vilken tillverkarspec den skall motsvara. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
| Ingen spec. finns omnämnd i min instruktionsbok i varje fall, enbart texten beskriven ovan. | |
zumpen |
Vad är detta nu då? stämmer det att man inte kan hälla i vilken glykol som helst i M-bil??? hur kan man kolla glykolhalten om man inte har tillgång till glykolmätare? min bil står i garage på landet och kommer inte därifrån.... |
| Man måste ha ///Mykol!! annars fryser hela M paketet sönder!!! | |
sebbe_bmw |
Det finns som Ask säger två typer av glykol, den röda och den vanliga gröna. Den röda använder Volkswagen, Audi med flera men BMW själva kör med den vanliga gröna, Hade grön glykol i den M5-01 jag körde under några veckor iaf! Sebbe |
|
Det skall vara fosfat- och nitritfri etylenglykol i alla BMW-bilar då de har aluminiumkylare. Säkrast att köpa hos BMW då blir det rätt sort, ingen större priskillnad mot vanliga bensinstationers pris. Mvh |
|
| Man lär sig något nytt hela tiden :) | |
|
Johan B>>>Aluminiumkylare? Dem flesta bilar bör väl nu ha aluminiumdelar i motorn och då måste väl alla bilar(i princip)ha nitritfri och fosfatfri glykol i vagnarna för att slippa ev frätskador? Bara en stilla undran. Mvh Janne. |
|
|
Jo, men det är kylarna som är känsligast och det är inte alla bilar som har aluminiumkylare. De flesta etylenglykoler är fosfat och nitritfria, men inte alla! Därav är det säkrast att handla glykolen hos BMW. Den är testad och godkänd av dem. En vanlig bilist byter väl kylarvätska en gång vartannat ellre vart tredje år och då tjänar man inga stora pengar på att handla billig glykol av tveksam kvalitét. Vill man vara extra snäll mot bilen blandar man glykolen med destilerat vatten. Då får man inga syror, salter, klor eller kalk i systemet som kan finnas i vanligt vatten och vara mer eller mindre aggressivt mot främst kylaren. Mvh |
|
|
Ok Johan>>Jag handlar iofs min glykol på BMW men det vore intressant att veta vad som skiljer i den glykolen mot t.ex SHELL's eller PREEM's nitrit o fosfatfria glykol. Företrädesvis etylenvarianten då. Ingen som har analyserat :) eller vet någonting om det? Sedan att bara se på färgen måste väl ändå vara ett försäljningstrick för att sälja mera och få oss konsumenter att tro det ena eller det andra. Ta t.ex Audis röda,vad är det för speciellt i den?? Mvh Janne. |
|
|
Angående olika glykolers egenskaper och innehåll, de flesta större och seriösare tillverkarna brukar ha produktdatablad över sina produkter. Där framgår sådana saker som fosfat- och nitrithalter mm. Ofta kan man hitta produktdatabladen på tillverkarnas hemsidor. Annars brukar man kunna få dem via kundtjänsterna på företagen. Jag har inte kollat om det är någon skillnad på grön och röd glykol (förutom färgen). Mvh |
|
|
Troligast är det ju bara priset som skiljer... är ju helt sjuka priser på vissa saker på bmw , saker man tror kostar en 100:- kan kosta 1000-tals kronor och det man tror kostar 1000:- kan kosta 10.000-tals kronor som en ny styrsnäcka , vet att dom är svindyr så jag tänkte jamen en 6-7000:- men näe 18200 ! hallå ! iof så är det ju nästan en motorrelaterad del så att säga... bara ta M5-speglarna till E39 som ett ex. förr var dom dyr nu är dom så dyr så ingen köper dom.. eller ? för dom har ju blivit dubbelt så dyr vad jag hört.. _____________________________________________ Länk |
|
|
Vad gäller speglarna till en E39 M5á så kan jag bara säga att de jä...rn är svindyra. Råkade ut för skadegörelse på min M5a och fick beskedet att de kostar ca 6.000:-/st (lackade). Som tur var så gick allt på försäkringen annars så hade det väl blivit Sparris och Nudlar på Julbordet.... |
|
|
Glyckolen som passar till M5 M3 är salt glyckol detta är specielt framtagen till M Motorer finnes endast på BMW.....Skulle inte prova nogåt annat .. Finns på Biltema annars att köpa ...HA HA F---N ni som åker dessa bilar har ni inte tagit erat förnuft till fånga ...köpen en volvo då finns det glyckol på mekonomen Kör på höger sida |
|
|
Marie>>>Grejen med en diskussion är att man kanske till slut kommer franm till någonting som liknar fakta och kunskap o därigenom kan utesluta vissa saker... Men du kanske köper "allt" till din M5 via BMW o inte är speciellt intresserad av eventuellt andra lika bra alternativ.. Annars så är det väl bara att åka till BMW o fixa allt där så slipper man ha ett forum som t.ex det här,men du får väl då originalkvalitet på jobbet/delen utan att ens fundera över andra alternativ..eller? Du kan ju köpa BMW M5 original vax oxå när du lika väl är där så får du rätt hållfasthet o glans på en gång på din unika M5 lack?! Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.