AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.468

Tändkablar m70

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej..

Har nu kryssat forumet ut och in, men kan fortfarande inte förstå varför inte "vanliga" tändkablar skall kunna användas till m70?
Huvudsak måste väll ändå vara att dessa håller 6kohm?

"Nisse" påstår att elektroniken i boxarna ryker så fort man startar bilen med främmande kablar, medans "Pelle" minsan kört 7987000mil med
kablage av biltema typ, och ohmtal mellan 5,4-----------6.2.

Jag tror det är flera av oss här inne som fuskat med billigare kablar!
men man skäms lite att nämna det på forumet?!

Kom igen...berätta nu!

Mvh
Skalman
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det här kan nog intressera dig: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Paap Reeder
.... allt mitt "shit" kan faktiskt till syvende och sist bero på dessa jävla kablar.

Kommer att investera i 2 st nya satser..... TROTS att jag ohmmätt dom minst 5 ggr!!!

.... "helt annat när de kör gnistan live" säger duktiga elektronikingengörer i kaffegänget.

Int´ vet ja´!

MVH /// Paap R
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej

Erik.... japp, har bytt till "dubbla 735" kablar för x antal mil sedan, funkar bra :)
Förstår ändå inte varför vilka kablar som helst skall gå att använda bara kohm talet är rätt ?
Är detta ett trick av eftermarknaden?....kabel som kabel, hur många variationer kan det vara?

Mvh
Skalman

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
En tändkabelsats på mekonomen till 735 kostar 1800 kr och det behövs ju två, men man sparar ändå över 2000 kr efter som 750:ns tändkabelsats kostar över 6000 kr.

BMW CS #5139
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Observera att det finns tre olika tändkabelsatser (!) till M70, det varierar med tillverkningsmånad. Brytpunkter är 10/87 och 2/90.
Vad som sklijer vet jag dock inte, enligt ETK är de inte utbytbara med varandra.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Äntligen hittade jag tråden...

Jag ska ha nya tändkablar och Galant-Turbo sa att de från Biltema skulle fungera och varför inte tänkte jag - kabel som kabel kanske?
Men på vilket sätt finns det risk att boxarna skulle ryka med främmande kablar?

Kan man köpa 735ans kablar X2 och smälla på?

Enda anledningen till att jag drar mig för att betala 6000kr är att 750in rullar så sällan.
Nån som vet hur man får denna sida att fungera? Länk

Hade inte Sean750 egen hemsida? Vart tog den vägen?
Kom fram till att jag ska ha dessa Länk men från vilket år kan man köpa 735kablar så de fungerar?

Efter flera timmars läsning här misstänker jag att 12ans tändstift inte blivit bytat de gånger den varit inne på inspektion och nu lett till att den missar ibland på den burken. Fler som råkat ut för detta?(eller misstänkt det)
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
Här har du iaf. sean750:s hemsida, står mycke nyttigt på den.

Länk

mvh Erik

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

(ärligt stulen av Jesperado)
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

maverick_750rr, jag vågar inte lova att de funkar för alla. De fungerade perfekt på den 750 som turbokonverteras nu. De funkade även lysande på min 735iA. Man får borra ut ngn mm ur givaren som sitter runt ena kabeln (två kablar på 750).

Min högst personliga åsikt är att folk är lite rädda att skruva själv i den här motorn och det blir lätt en massa myter om hur känsliga vissa saker är. Jag har kört med biltema kablar med bra resultat, sean750 har också moddat något eftermarknadskablage så att det fungerade perfekt.

-Hur många här har testat andra tändkablar än orginal och bilen inte har gått bra? Detta med en 100% säkerhet att inte tabbat sej och även bytt kabeln med givare...

Tycker inte den här motorn skiljer sej speciellt från andra gamla motorer med Bosch-insprutning. Bara den biten med "dubbelt" av en hel del saker, och det kan röra till det iofs :-)

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.