|
|
|
|---|---|
|
Hej, är nybliven medlem här, hoppas att man som AlfaRomeo-tok blir välkomnad här =) Jag har köpt en 318 -91 som bruksbil, och har några frågor om ett par saker: 1. Takluckan (manuell) går bara att veva upp (tilt), försöker man veva den bakåt kommer den tio cm sen är det tvärstopp. Det sitter dessutom något innertak som är löst, ska det vara fäst i själva luckan eller? Ser konstigt ut då det redan sitter ett tak i luckan... 2. Varningslampan för bakre dimljus lyser konstant, även om dimljusen är avslagna. Har dock lite fukt i ena bakljuset och funderar väl på om det kan vara det som spökar. 3. Självklart är bilen utrustad med symaskinsknattrande M40-motor, är det "farligt" att köra med motorn så? Vad jag förstår är det en sliten kamaxel som är problemet, men är det ok att köra med det? Bilen går bra och ryker inte. Har gått 20000 mil BTW. Nåja, detta var väl allt för nu, kan tillägga att jag har sökt men inte riktigt funnit svaren som jag letar efter! Med vänliga hälsningar, Thomas | |
|
Uppdatering: Dimljuslampan är nu fixad, det var så enkelt som lite glapp mellan lamphållaren och insatsen. Funkar kanon nu! Däremot är takluckan fortfarande konstig, framförallt förstår jag mig inte på de dubbla innertaken. |
|
|
Välkommen til forumet! Klädseln på luckans insida ska följa med när man öppna luckan. Skjuter man luckan bakåt, ska den följa med bakåt. Öppnar man den i bakkant, ska bakersta delen på klädseln följa med upp (klädseln vikar sig lite på mitten). Beträffande tickanded, prova att söka (när sökmotorn kommer igång igen). Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hej Erik och tack för svaret! Ok, vet du hur klädseln är fäst i luckan och hur man fäster den igen? Jag får nog ta loss innertaket för att kunna se ordentligt, men kan det vara för att klädseln är lös som luckan inte vill gå hela vägen bakåt? Ang. tickandet så har jag bestämt mig för att låta det vara så länge, bilen hade perfekta värden på bes. och ryker inte eller går dåligt. Med tanke på att byte av kamaxel + övrigt man byter i samband med det går på drygt 4000:- bara i material, så skruvar jag upp radion istället så länge =) |
|
|
Utan att ha sett det, låter det som om klädseln orsakar stoppet. Jag vet att någon på forumet har beskrivit hur man lossar klädseln, prova att söka och se om du hittar det. Jag antar du har en bra olja i bilen, för att minimerara tickandet. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jupp, har sökt upp en beskriving på hur man får loss klädseln, ska göra det så fort jag hinner. Har ju just köpt bilen, vet dock att den de senaste tre åren är servad med Mobil1, vet dock ej viskositet. Men det är ju ingen skräpolja iallafall. Är det någon annan olja som rekommenderas till M40-spisen så är jag tacksam för tips, men vi kan ju hålla tråden fri från oljediskussion =) |
|
|
Uppdatering: Efter en rejäl uppsmörjning av takluckan funkar den som den ska, förutom klädseln som inte fungerar som den ska. När man tiltar åker den bak ungefär tio cm, men följer inte med upp. När jag sedan tar ner luckan igen är klädseln kvar i samma position = jag får manuellt dra tillbaka den. Vid helöppning av luckan följer klädseln med både in och ut. Har luskat en del på amerikanska forum då jag inte hittat något alls här om just detta problem, det verkar som att klädseln kan lossna och helt enkelt måste pillas rätt igen genom att man lyfter av själva luckan och ser till att några piggar som ska greppa klädseln är i rätt position. Tacksam om någon vet närmre hur man gör innan jag river taket på bilen =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.