AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.385

TV4 säljare

Sida 2 av 3
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Blocket replikerade direkt enligt nedan:

Hej,
Vi beklagar det inträffade. Tyvärr har vi inte så stora möjligheter att motverka detta då det inte bryter mot marknadsföringslagen och telefonnumret är publicerat i annonsen. Men vi noterar det för att kunna framföra ett officiellt klagomål mot företag som utnyttjar annonserna på detta sätt.

Det du kan göra är att skriva in i din annons "annonsförsäljare undanebedes"
Finns två kryphål i NIX

1. Det tar ca 3 månader innan spärren aktiveras. Under denna tid får man helt enkelt bita ihop.

2. Om du redan är med i ex TV4 kundregister gäller inte NIX spärren för dem. Detta så vida de inte verkligen har SPÄRRAT utgående samtal till NIX-kunder. Detta är dock väldigt dyrt och därför ovanligt.

För övrigt är alla NIX spärrar väldigt dyra för företagen, för dyra för att de ska tillämpas troligtvis..Tyvärr.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag anslöt mig till NIX för ca 1 år sedan och det fungerar verkligen bra, rekommenderas. Det kan ta upp till tre månader men i praktiken märkte man ganska snabbt att samtalet minskade.
De enda som har ringt enstaka ggr är telia där jag är kund och då funkar inte NIX.

Skillnaden med TV4 är, om jag fattat det rätt, att jag själv lagt ut nummret och de använder således inte något telefonnummer-register.
ox
91
oxe
525i 24v -91
ja dom kommer på fler och fler kryphål...de börjar komma dom som ringer i "uppdrag" för bla telia också....och då får dom ringa också tyvärr....allt enligt marknadsföringslagen bla.
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
just det..
de ringer på mobilen och den är ju inte anmäld till nix...

Automat är bekvämt men helst med V8 muller
ox
91
oxe
525i 24v -91
snart kan ni även spärra mobilen i nix! bara så ni vet ;)
Varför vill man ringa Nix-reggade människor? Det är ju verkligen de sista som vill prata med en säljare. Däremot om säljaren vill ha luren i örat är det ju iofs helt rätt.
Är det bara jag som aldrig blir uppringd av telefonförsäljare? Många bekanta muttrar över ständigt ringande, men jag har sällan råkat ut för dessa. Är jag bara lyckligt lottad, hemma för sällan eller samtliga alternativ ovan?
Kanske fel målgrupp?
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Det här rör visserligen inte bilar, men dock telefonsäljare: Blev idag väckt halv tio (vi teknologer har annan dygnsrytm än vanliga dödliga :) ) av att telefonen ringde. Yrvaken lufsade jag upp till telefonen och svarade.

Jag: Mattias [efternamn]?
Kvinnan i luren: Hej, jag heter [glömt namnet] och ringer från [glömt företagsnamnet]. Jag undrar om du har hört talas om Omega3 och [hokuspokusämne].
J: Ähm, ja, det har jag hört talas om.
K: Så bra, det är nämligen så att jag har ett prova-på-paket som jag tänkte skicka till dig.
J: Mhmm, nja, jag tror inte att jag är så intresserad.
K: Nähä, varför inte det då?
J: Ähm, mja, eh, jag vet faktiskt inte varför, jag är bara inte intresserad. (det lät garanterat som om jag precis vaknat efter en blöt kväll på Spy Bar)
K: Jaha, ja, tack då. *klick*

I vanliga fall brukar människor vara vakna vid halv tio på onsdagsförmiddagar så att hon väckte mig säger jag ingenting om. Att hon däremot hade mage att fråga _varför_ jag inte var intresserad irriterar mig något otroligt. Jag ska inte behöva förklara varför jag inte vill ha produkten hon säljer, ett nej är ett nej.

/Masten

www.z3roadster.net/home_sweden
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Anledningen till att hon frågar varför är att hon har en pärm / dator framför sig... så om tex säger att du inte är intresserad av produkten för att du redan har motsvarande i kylen, så kryssar hon i det alternativet på sin skärm och så får hon fram en lista med motargument som hon kan använda mot dig! Tro mig jag har testat och det är mkt svårt att komma med undanflykter... man får säga nej rakt ut!

Jag har arbetat på en av göteborgs större telemarketing bolag (som datortekniker, inte som säljare) och jag kan säga att man kontrollerar inget gentemot NIX. på vissa ställen tar man fram telekatalogen och en viss vecka ringer man alla som heter ngt som börjar på A, en annan vecka B och så... på 3 - 6 månader brukar man säga att man ringt igenom hela registret.... sen finns det målgrupper som man vänder sig till för att de har köpt en viss produkt eller har ett visst antal barn i en viss ålder eller liknande.... det finns en del seriösa som har en server som kollar upp nummrena mot nix inann det rings upp... men som ngn säger så är det dyrt alla använder sig inte utav det.

Sen är det inte så att man kan lita på det som sägs.. om de säger att man ringer på uppdrag av "Företag A" eller jag ringer från företaget "B", oftast så finns inte företaget A eller B i verkligheten, utan är påhittade namn. Alla som ringer och säljer grejer på uppdrag av olika företag sitter i samma lokal och ringer och oftast så säljer man samma produkt fastän man ringer från olika företag.

Det är heller inte lönt att bli arg på säljarna, det är inte de som bestämmer reglerna eller har så mkt att se till om ang sin egen arbets situation, de är också till 60 - 80 % studenter som arbetar där för att få lite extra pengar. Väldigt synd, då säljarna verkligen ses som förbrukningsvara. Det ställs mkt höga krav på säljarna... i praktiken väldigt få säljare som lyckas sälja till minikravet, och det som händer är att man får löneavdrag.

det är dessutom dyrt som bara den att anlita ett sådant företag, och det gör man normalt sett inte såvida produkten är osäljbar på traditionellt vis, vilket säger en del.

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Ah, underbart att ha tillhört fel målgrupp de senaste 14 åren!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
klippt från NIX´s hemsida:
"Fråga: Vad kan jag göra mot företag som inte kontrollerar mot NIX-Telefon fast de borde göra det?
Svar: Du kan anmäla företaget till Etiska nämnden för direktmarknadsföring – DM-nämnden, Box 3276, 103 65 Stockholm. Du kan också kontakta Konsumentverket eller den kommunala konsumentvägledaren."

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
li
1.959
liste
535i -89
Mugge - det måste betraktas som extremt ovanligt att TM-företag sitter och bläddrar i telefonkataloger. Det finns dessutom Nix-kontrollerade register att köpa och många kunder kommer med egna register som man ringer efter.

Om ett TM-företag ringer folk sida upp och sida ner i telefonkatalogen så tillhör det med största sannolikhet bottenskiktet både vad gäller storlek och moral.

De TM-företag jag på olika samarbetat med ser ytterst allvarligt på samtal till Nix-registrerade personer och följer upp om felet är företagets, Nixs eller kundens. Men visst - det finns självklart rötägg i alla branscher.
li
1.959
liste
535i -89
Glömde: angående påhittade företagsnamn och 80% studenter bland de anställda så anser jag att även detta är extremfall som hör hemma i bottenskiktet.
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
en tråkig dam ringde mig och ville sälja nytt el eller telefon abbonemang och då jag har tråkiga erfarenheter av byte klargjorde jag tydligt att jag var ointresseras och då vart hon tvär sur!
"menar du att du har så mycket pengar att du inte behöver spara?"
Finns ju bara ett svar på den frågan: Ja!
då blev hon ännu argare och slängde på luren!

Automat är bekvämt men helst med V8 muller
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Styrman, du skulle svarat att du inte har någon telefon och inte tror på elektriciteten! ;o))

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
andha45
Masten;
de ringde till mig också när jag sov.
Det var absolut gratis, sen visade det sig att det kostade 59,- i porto, då frågade jag varför han inte sa det, då blev han sur o sa att de bjuder på grejerna men portot får jag betala.

Försöker dock undvika att bli alltför sur. Lite trist inställning, det kan vara någon man känner på andra sidan luren (har ett sånt call-center 200 m hemifrån) + den stackare som ringer kanske jobbar extra för att spara till en BMW eller till hyran.

PH
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är ganska ovanligt att man sitter och bläddrar i telekataloger, men det förekommer på mindre säljuppdrag. Min uppfattning är att hur mkt teknik man lägger ner olika uppdrag beror helt på hur stor projektet är.

Vi brukade få mail med listor med telefonnr och vi skrev ut och kopierade och delade ut till de som skulle ringa om det var ett mindre jobb... hade det varit större jobb så har man en dator som ringer upp nummer, blir det svar så kopplas det till en ledig terminal (säljare), finns det ingen ledig så hålls samtalen hos datorn tills en säljare blir ledig eller om tiden går ut.

Det är inte alltid nummren kollas mot NIX, men visst på stora jobb så sker det alltid...

Det företaget jag arbetade på tillhör en av de största i Göteborg och jag vet att vi hade 74 terminalplatser, fördelade på 2 vån och där var det minst 60% studenter.

man arbetar 4h pass och 12-16 eller 16-20. det är inte lönt att ringa på tidigare på dagen, utan det görs endast om man ringer till företag. Alla pluggar och har detta som extra knäck, det finns ingen som har detta som stadigvarande arbete, vill man arbeta så får man ringa in till arb. ledare och boka in ett pass och sen är det bara att dyka upp, det är inte heller tillåtet att arbeta mer än 880 timmar per år, utan när man arbetat sina 800h så blir man inte inbokad på fler pass, eftersom företaget är skylldiga att erbjuda fast anställning efter ett visst antal timmar. det fanns ett fåtal fastanställda, men de var inte många.

sen vad gäller företagsnamn så är det inte så att säljarna själva väljer ut företagsnamn utan det gör ledningen och det förs in i "Salepitchen", dvs den mall (säljtext) som säljarna läser från.

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Har tidigare haft problem med Annonstorget tror jag de hette? De ringde på varenda törtrenda annons jag hade och frågade om jag hört talas om dem. Otroligt jobbiga människor som inte kunde ta ett enkelt nej.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.