AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.028

Varva motorn kall?

Nån som vet om motorn är tillräckligt varm för att varva ur när tempmätaren står på mitten (normalläge vid körning). Anledningen till att jag frågar är att det trots allt går rätt fort för motorn att uppnå den temperaturen och jag är lite osäker om hela motorn verkligen är varm...

Jag undrar alltså om motorn kan ta stryk även om temp-mätarn visar normaltemp?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är endast kylvätsketempen som visas där, det tar betydligt längre för motor och block att bli genomvarma. Jag har en tumregel, vet inte om den är brukbar men en mils körning eller 15 minuter stadstrafik innan jag släpper bilen över 4000varv. En kall motor slits alltid mer än en varm om man belastar hårt, friktionen...

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Tar ca 15min..
Men har man en M-bil så finns det en mätare som visar tempen..
Då får man väl låta tjejen köra första 15 minutrarna i fortsättningen alltså....

;)
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Såg en kul grej i vinter...
-20 grader. Klockan är 06.30. Tant i Ford fiesta ska till jobbet.
Med ca 5000 varv på motorn slirar hon på kopplingen upp för garageinfarten. På 1:ans växel rusar hon iväg i 50 km/h hukande för att se genom det tefatsstora hålet i vindrutans frost.....

Låt aldrig en kvinna köra din M3:a
Axel
När din tempmätare är på mitten så tar det ungefär lika lång tid till innan oljan är driftsvarm.

R6 är bäst
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Askens inlägg är A och O om man är rädd om sin motor
likväl att varva motorn obelastad är lika med
misshandel.

MVH
Hasso
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Om man använder en motorvärmare, vilken temperatur har man då på motorn när man startar den.

CHS
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
En motorvärmare värmer bara kylvattnet, alltså inte oljan som är det viktiga, men eftersom kylvattnet är varmt blir även oljan varm fortare. Oljan bör vara över 80 grader innan du belastar motorn hårt, och det tar ca 15 min el. om du har en m-bil så finns det oljetemp mätare.

Mvh Jens
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Motorvärmaren på en E39 värmer inte vattnet,
den är monterad på utsidan av motorblock/tråg

MVH
Hasso
Axel
Kylvattnet håller ungefär 40grader närman använder motorvärmare villket är gränsen för en kallstart.

R6 är bäst
när man kör en bil varm så innebär det att man tar det välldigt lugnt i början, och sen ökar takten lite.. efter hand som motorn blir varm, för att en motor ska vara genomvarm har det nog minst en halvtimme.

Dettutom drar den en jävla massa soppa om du kör hårt när den är kall.

Det absolut värsta man kan göra mot en motor är att pressa den när den är kall.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
När man hade M5-3.6 insåg man att olje- och kylvätsketemperatur inte korrelerade. Tog mellan nästan 10 minuter i lugn körning innan oljan nådde 50 grader då man enligt instruktionsboken fick "tillåtelse" att varva över 4000 rpm.
Häromdagen körde jag min M5 varm i garaget. Jag lät den stå still på tomgången tills vattentempen var uppe i normal. Sen åkte jag lugnt och försiktigt och efter 1,7km var oljetemperaturen uppe i 80-90 grader. Då åkte jag på ettan och tvåan för man hinner inte använda de andra växlarna inne i garaget.

Ger jag mig ut på landsväg direkt efter att jag startat motorn kan det dröja uppemot två mil innan oljan är uppe i arbetstemperatur.
Axel
Men istället har du stått stilla i garaget i 10minuter.

R6 är bäst
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.