AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
5.637

Skall jag lackskydda fabriksny BMW?

Sida 3 av 4
bustorp
ferraripeter2:
Jag erkänner. Jag är o förblir aldrig fullärd. Kommer aldrig att kunna lära mig allt om nya produkter o arbetssätt. Det är därför jag alltid frågar andra som provat.

Använder bara Flex o Makitamaskiner + en över 30 år gammal belgisk raritet som gör 800 v/min, är urstark o har aldrig reparerats.
Jag köpte även Rustamaskinen för att testa och blev imponerad så den används i st f att köpa Cyclo för 10 ggr.pengarna. Typiskt amatör, va?
Sammanlagt 7 olika maskiner med 4 olika användningsområden.
Sen har jag 2 händer som handpolerade de första 10-12 åren. Känns i axlarna idag kan jag nämna. Orkar inte lika mycket längre, tyvärr.

Använder AutoSmart, Hagmans, 3M, Strövels o lite annat. Ska prova Meguiar´s på min egen näst. Har väl "bara" gjort någonstans mellan 9-1100 rekonder genom åren då jag hunnit med andra heltidsjobb emellan. Du vet, jag jobbar för sakta...:)

Kommer säkert aldrig ikapp dig vare sig i kunskap eller erfarenhet kan jag tänka.
Men jag är i a f inte så självgod att jag inte bjuder på det "lilla"jag kan.....

Berätta gärna vad ni använde för verktyg. Avviker det mycket o i s f på vilket sätt är dom annorlunda? Jag kanske fattar vad du menar trots min okunskap....:)
Jag lärde ju dig att det finns våtvaxer. Trodde du sålde bilvårdsprodukter och hade koll.....

Vad gäller matta ner...så håller jag på med learning-by-doing på andrabilen. Solid färg - inte svårt alls.

Ödmjukhet inför kunskapen.
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
Har full koll. har aldrig sagt att jag använder våtvaxer, utan att jag la på vanligt vax på en blöt bil i bland, som skulle bli lite "hal" för den hade varit på provkörning, i försäljningen....att prova olika produkter gör en ofta villrådig, kan säga att vi jobbade mycket med 3M, ja..och höll oss till dom, som sagt vår styrka satt i underarbetet och körtekniken....

Tyvärr lärde du mig inget, för dom som du kallar våt vaxer finn inte i min värld, vägra sälja dom, lika väl som siliconprodukter för insidan av bilen..TABU!!!

Ta en bil med klarlack, där är att bita i när du ska få upp ytan igen..

det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!!
Bustorp: när jag var yngre visste jag allt, ju äldre jag blivit och ju mer jag lärt mig desto mindre förstår jag att jag vet.... Tänkvärda ord..

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
bustorp
ferraripeter2:
Har inte skrivit att du använde våtvaxer, bara frågat om det var det du använde. Du visste ju inte ens vad det var. Det är inte jag som kallar dom våtvaxer, det är tillverkarna. Finns på varenda mack. Har du ingen koll? :)
Vad säljer du för produkter i butiken? Det kan väl inte vara någon hemlighet i a f. Tydligen inte Turtle.

Att lägga på vanligt vax på blöt bil finns ingen som helst vits med. Det tar bara längre tid att torka av då vattnet måste torka först. Annars drar du bara runt det. Det blir inte blankare, det går inte fortare, det finns inget positivt med det. Motbevisa mig om du kan.....

Jag tror f ö att ju mer medel du provar, ju mer breddar man sitt kunnande. Då kan du sortera bort de dåliga o bara använda de som passar ditt behov. Motverkar trångsynthet gör det också.

Kom inte o svamla om att din körteknik skulle vara mer unik än någon annans och att den skulle vara så avgörande när du kör med 3M-produkter.Ditt underarbete är förmodligen heller inte märkvärdigare än någon annan rekondares. Vad skulle utmärka just dej som någon sorts allsmäktig guru inom rekond med 4 års erfarenhet? Jag tycker mer o mer att du svamlar.

Om du nu är så duktig o har så speciella kunskaper, hur kommer det sig att du inte jobbar med rekond? Med dina kunskaper skulle du ju kunna uträtta mirakel o konkurrera med ex.Vonnes.
Eller det kanske var där du var? Dom har ju duktigt folk har jag hört.

Vad vet du egentligen om att våtslipa solida bilar? På vilket sätt är det lättare? I ett tidigare inlägg så skrev du att du inte hade jobbat med våtslip av solida färger, bara klarlacker när jag frågade dig. Du sa även att det inte gick att slipa solida färger utan dom kunde bara poleras. Hur var det nu igen?

Jag tror det du säger är mest luft.......Inget du har tillfört forumet har bevisat motsatsen. Inget....ännu.

fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
he he, ja kanske det var på vonnes.. du är slug du..psst, sonax har med dina våtvaxer.. glömde du den? jasså, finns det inte..vits med det.. ok, var det inte du som ville lära dig nytt.. som jag sa du är nog lite för gamalmodig.... men visst prova du runt, med dina medel.. det finns många som döljer repor.. har du inte hört den, det som göms i snö... dyker upp i tö.. då får du prova dig fram då, för vilka dom är tänker inte jag lära dig..

ang, slipning, så var har du fått det i från att jag inte kan det?? så du menar att en solid lack är hårdare än klara lack? och varför ska man behöva slipa på en solid??, nä jusrt därför det aldrig behövs... vilka tillfälle behövs det tycker du??

ang körteknik.. berätta då för mig hur du undviker polerrosor.. ja du vet sådana som syns i solen på mörka bilar?? eller var det med nytt?? du kanske släpper i väg dina sidan om jobb så?? ja, jag vet inte var dina gränser går.. men många släppet igenom det som godkänt!!..

sen hur motbevisar man praktiska ting i skrift?? förklara det du..

varför jag inte jobbar med det mer.. det finns många själ.. men inte pga dåliga jobb.. men det behöver jag inte berätta för dig..

du då.. varför kör inte du eget då.. på heltid.. nä för det skulle förmodligen inte gå ihopa..

bustorp
ferraripeter2:
Du har själv talat om att du inte våtslipat solida färger. Din egen fråga till mig här löd:
"ang, slipning, så var har du fått det i från att jag inte kan det??

Ditt eget svar på min tidigare fråga i samma sak men annan tråd:
"Jag har bara "mattat" ner bilar som har klarlack, det är dom bilarna som är hårda i lacken,"

En annan "fråga" i samma tråd löd:
"Bilen jag skall polera har en vanlig solid röd färg (ej metallic)"?
Ditt svar:
"Då kan du ej våtslipa, det är endast på mealic, då det är klarlacken man slipar på,"

Läs hela på:Länk

Ang.min körteknik så tror jag den är minst lika effektiv som någon annans. Hur jag gör "tänker inte jag lära dig.."

Jag kan tyvärr inte köra eget på heltid p g a att mina axlar är för dåliga + att jag givetvis är för långsam, gammalmodig o för noga för att det ska gå ihop sig. Men det var ingen som klagade dom åren jag var anställd. Sen har jag ju redan ett jobb. I en helt annan bransch. Det får räcka.

Jag tycker du (o kanske även jag) börjar köra "pajkastning" och det är inte speciellt seriöst och hjälper ingen så nu får du hitta någon annan att svamla för. Ditt kunnande har inte imponerat på mig i a f.
Det är lite tråkigt när man försöker hjälpa andra (o även få hjälp själv) och hamnar i dettta.

Ol
99
OlofM
e60-520
DarrenB,

Innan tråden helt ballar ur och du tappar intresset av att få svar din fråga vill jag skriva ett par rader.

Innan bilen levereras till dig vill vissa bilhandlare "göra iordning bilen". Den ska tvättas osv. Det kan vara idé att vänligen men bestämt be dem avstå...

Nu vet jag att det är tråkigt att hämta ut en ny bil med lite vägdamm, men jag tror att du ev kan slippa tråkiga små repor i lacken genom att be dem låta bli. Det är nämligen inte alltid återförsäljarens personal kan ett dugg om bilvård.

Tänk på lacken är perfekt när den lämnar fabrik!
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
jag har inget intresse av att impa på dig, vet att jag har haft en bra
lärare, jobbat med, bilar som somliga bara får se på bild.. så jag är nöjd.. men ja lägger nu.

Bustorp:

Angående tid för vaxning. Att lägga vax på en bil tar mig ca 2 min då jag använder ett aerosolvax (sprayvax) Men det är inte det viktigaste jobbet! Det är poleringen innan du lägger någon form av lackskydd som är viktig! Poleringen gör bilen blank, lackskyddet förlänger resultatet av poleringen och gör i sig inte lacken mycket blankare.

Mvh
Jörgen

Jojje
bustorp
Polernisse:
Tack.
Hoppas bara att de jag försökt diskutera detta med läser vad du skriver o litar mer på dig än på mig.
Underarbetet är Prio 1 när det gäller lackrekond. Ingen tvekan.

Aerosolvax har jag aldrig provat då jag aldrig vaxar med "vanligt vax" utan lägger Silver Seal på toppen (eller Platinum).

Ytterligare något att lära för mig (men troligen inte för min tidigare motdebattör).

bustorp
Gasar-Magnus:
??

Spara pengarna Tvätta bilen noga torka den torr efter det lägger du på hårdvax och låter det toka. Sen polerar du bort det med polerduk använd inte en polermaskin man får bäst känsla med händerna speciellt om du är ovan. Låtsedan bilen stå i 8 tim innan du lägger på ett tunt lager lackförsegling . Låt detta dra in i några timmar viktigt att inte ta för mycket då blir det bara som smör då du ska polera upp glansen. Då du har polerat bort lackförseglingen låter du den torka i ytterligare nån timma så att den inte är kladdig när du kör iväg. Har gjort detta på mina bilar i 10 års tid blir alldeles super kostar ca en 100:-. Hur länge detta sedan håller beror naturligtvis på hur mycket man kör och vart man kör. Allt annat är rent skitsnack Det firmorna tar betalt för är till största del tiden dom lägger ner. Ska du lämna in bilen varje år kan du istället använda pengarna till att lacka om den vart 4 år

mh
bustorp
Det blir värre o värre...................

Man kan tro att det är restuarering av en da vinci du pratar om. En bil är faktiskt ett bruksföremål som ska användas varje dag i alla väderlekar och inte stå på Louvren

mh
bustorp
Jag är övertygad att många här delar inte din uppfattning. Man kan vara rädd om ett bruksföremål och samtidigt använda det.

Jag använder min dagligen men sköter den ordentligt ändå med hjälp av de produkter som finns o de kunskaper jag har skaffat mig. Jag har aldrig ens tänkt tanken att lacka om en bil vart fjärde år i s f att rekonda den ordentligt och behålla originallacken. En icke omlackad bil står högre för mig än en lackad. Oavsett ålder.

I garaget står en E28-87 där originallacken är i näst intill nyskick. Tveksam om den hade varit det med din metod. Jag är naturligtvis inte helt säker då jag inte har något att jämföra med. Men både första ägaren (-88 till -03) o jag har varit rädda om den och det syns kan jag meddela...

Att bara vaxa och lackförsegla utan underarbete funkar inte. Det bara är så. Du kan inte vaxa bort oxid eller föroreningar. Vax har helt enkelt inte den rengörande effekten. Du kan heller inte tvätta bort detsamma.

Håller med om det. Jag vill också ha en snygg lack problemet för mig är att jag kör 5000mil om året och bor i norrb. Det skulle bli minst 3ggr per år jag Skulle få lämna in bilen på lackbeh. på grund av allt slask och grus på vägarna här uppe. Sen byter jag bil vart annat år det är väl förmodligen därför som jag tycker att min metod duger gott.

mh
bustorp
Då kommer saken i ett annat läge mattias h.....
Jag bor i andra ändan av landet o kör 7-800 mil/år.

Bustorp>> Har läst igenom tråden och tycker du har mycket matnyttigt att komma med (till skillnad från en annan dyslektiker som jag ej vill ingå polemik med). Min fundering till dig är följande: du sade att du polerat och vaxat för hand i dryga 10 års tid och jag kör samma stil på min bil. Jag polerar alltid innan vaxningen med sonax bilpolish och detta görs alltså för hand. sedan så går jag på med vaxbehandllingen (sonax hårdvax), även detta för hand.

Jag tycker att detta ger ett väldigt givande resultat, men då jag inser att jag tillhör kategorin amatörer så undrar jag om mitt tillvägagångsätt fungerar lika bra som maskinpolering/vaxning? är sonax produkter bra eller finns det betydligt bättre produkter där ute?

tacksam för svar!
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Nitte:
Du kan aldrig uppnå samma resultat för hand som med en bra maskin. Sonax grejer är bra, satsa på pro. serien som säljs hos bla mekonomen, billigare literpris än dom röda och bättre grejer. Givetvis finns det produkter som är bättre än Sonax men allt är en kostnadsfråga. Lahega har överlag bra grejer tycker jag.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
bustorp
Nitte1891:

Min erfarenhet är att på nyare, fräscha lacker går det hyfsat bra för hand. Ju äldre o mer sliten, repig, oxiderad lacken blir desto mer fordras det av den som polerar. Det är då det börjar bli riktigt jobbigt.

Jag föreslår att du provar en Rustamaskin. Den är nästan idiotsäker (om du är rädd att skada lacken för att du är ovan med maskiner, alltså) o billig (499:-).
Det står mycket om den här på AutoPower så du kan få tips om hur du använder den, vilka trissor m.m (originaltrissorna duger till att lägga på flytande lackskydd).
Den är ett bra hjälpmedel som du kan använda till nästan alla flytande produkter. Tänk bara på att inte använda olika medel på samma trissor utan att tvätta dom emellan(eller köp dubbla uppsättningar, det är bäst). Alternativt polera med maskin o vaxa för hand om du vill använda fast vax. Det är mer känsla i det.
Underarbetet är dock det viktigaste och fordrar bra resultat.

Sonax vill jag inte betygsätta då jag inte har använt dom tillräckligt mycket men många andra här tycker Sonax är bra så jag betvivlar det inte. Flera höjer också Meguiar´s till skyarna. Har dock ingen erfarenhet alls av dom produkterna än men det kommer...Jag tror starkt på dom.

Själv använder jag AutoSmart´s proffsgrejor sedan -95 o tycker dom funkar perfekt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.