|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
ang härdad lack!! har någon sett vad en lackerar gör när bilen kommer ut från ugnen och dom upptäcket dammloppor? jo våtslipar, RB den styggaste rubbing som finns, stora Makitamaskinen. och sen kör som satan.. det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
bustorp: jag är mycket väl medveten att så fort lacken är lagd börjar den ta skada av diverse saker, och att det bästa är att polera och hela den apparaten, MEN eftersom det i stort sett inte är någon skillnad på en fabriksny bil så kan man ju välja det billigare (och enligt mig smidigare) alternativet. Nästa steg är ju att lämna in bilen på våtslip och polering så man får bort "apelsinskalet" i lacken med, det är ju upp till var och en. vilket de också gör när bilen ska ställas ut på mässor o dyl. Vidare förstår jag inte ditt resonemang ang. leveransvax. Tror du inte att det just är därför de använder vax vid leveransen för att inte lacken härdat helt klart? Gasar-Magnus: Eftersom du uppenbarligen inte läst vad jag skrivit får jag väl förklara det igen. Att lämna in bilen på en firma tar först någon månads väntetid, sen är bilen borta i några dagar (lycka till med det i en småbarnsfamilj med bara en bil) Vidare tar det 5-10 min max att lägga på vaxet (utan maskin dessutom) sen med ett hårdvax behöver man just inte göra annat än att spola av bilen med högtrycken några gånger i månaden (ev. svampa av den lite lätt om den är mycket skitig) Att sedan efter ett halvår, ett år, avsätta yttarligare 10 min för att lägga på ett nytt vaxlager kan ju knappast vara mera tidskrävande och jobbigare än att lämna in bilen för lackförsegling. vilket dessutom sparar pengar till barnens julklappar, (5 papp kan man få många julklappar för) Så vart du fick att det skulle ta 10-12 timmar att göra hårdvaxproceduren är för mig ett mysterium. Sen vad gäller tid kan jag inte anse mig ha så mycket tid till övers då jag som civilingenjörs-student går i skolan 08-20 i snitt och jobbar extra som taxichaufför på lördagnätterna för att ha råd med hyran. "Men ja e in't bitter" :) |
|
|
Redor: Kul för dig att du är så snabb då.. Vi andra som gör det grundligt brukar behöva 10-12 timmar i garaget för att tvätta, polera rent, vaxa etc etc.. Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
G-M: Men drygt 4000 inlägg har du tid med...:-) /Udo Dirkelsniff Länk |
|
bustorp |
Leveransvax är ett skyddsvax och har inget med att lacken inte har härdat klart att göra. Skyddsvaxet är så tätt att lacken inte skulle kunna "andas" och då kan inte lösningsmedlen försvinna. Vad gäller dina 10-minutersvaxningar så är det nog bara bra att du inte längre jobbar som rekondare för det där funkar inte. Det fordras mer än så. Fortsätt du med dina studier så kanske du lär dig något som du kan utföra ordentligt......:) Power is nothing without control! |
|
ingen av er två som fattar att det är utläggning av vaxet som tar 10 min.. jag har ju haft denna diskution med dig innan"bustorp" är det bara vi recondare som fattar något??? läs vad han skriver. det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
bustorp |
ferraripeter2: Jag förstår inte riktigt vad du menar. "Vidare tar det 5-10 min max att lägga på vaxet (utan maskin dessutom) ". Så skriver han. Som jag fattar det så tar det 10 min. att lägga på vaxet. För mig tar det längre tid om jag mot förmodan skulle göra som han. Hur lång tid tar det för dig då? Är det tiden du hänger upp dig på så är det inte det mina inlägg handlar om utan sättet att bara lägga hårdvax utan förarbete. Hur gjorde du? Power is nothing without control! |
|
samma som han.. max 10 min.. ska man tjäna pengar.. vilket är meningen som egen..och proffisionel recondare.. så får det inte ta mer.. en bil som är normalt sliten och med rätt verktyg..och medel.. tar MAX 4 tim med tvätt.. så två bilar om dagen.. ej då lackbehandling. ja, och dom är repfria och inga polerrosor.. då. det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
bustorp: "Vad gäller dina 10-minutersvaxningar så är det nog bara bra att du inte längre jobbar som rekondare för det där funkar inte. Det fordras mer än så. Fortsätt du med dina studier så kanske du lär dig något som du kan utföra ordentligt......:) " Alla rekondare jag känner kör med det för att det fungerar och vad jag lär mig och vad jag kan utföra samt hur bra jag gör det är verkligen inte din sak att avgöra sålänge det inte är din bil jag polerar/rekondar. vilket jag gärna gör för att få tyst på dig. Har ännu inte haft en missnöjd kund. När har jag dessutom skrivit att jag inte jobbar som rekondare längre??? Gasar-Magnus: surt för dig att det tar 10-12 timmar att göra det "grundligt" när det inte behöver ta mera än 4 timmar. kan förstå att du då överväger att lämna in bilen ;) (vaxet tar fortfarande bara tio min och det är det enda man behöver på en fabriksny bil) |
|
|
Hej & Hå...vilken vild bilvårdsdebatt!! :-)) Som "professionell" utövare av lackskyssbehandlingar och rekonditionering kan jag lite snabbt kommentera de saker som skrivits. Det miljoner sätt att få bilen blank! Börja alltid med en polering, beroende på lackens status väljer du polermedel & polermaskin. Efter det gör du den lackbehandling du vill, du kan vaxa el lägga på andra kemikalier med bättre hållbarhet. Att säga att en bil behöver el inte behöver vax el annat lackskydd går inte. Det är helt upp till ägaren och dennes intresse av att ha en blank & lättvättad bil. Bilen kommer ta sig från A till B med el utan lackskydd. Frågan sen är ska man göra det själv el lämna in? Samma sak där, tycker du det är kul att vaxa bilen några gånger per år så ska du göra det! Förutsatt att du blir nöjd med resultatet. Sen är det ingen tävling heller tidsmässigt, man tar den tid man vill för att nå ett önskat resultat för det är vad som räknas. Lämnar du in bilen är det alltid bra med lite kött på benen. Letat referenser, besök några olika aktörer och bilda dig en egen uppfattning om seriositeten. De som gör liknande behandlingar dag ut & dag in får en ganska bra rutin och kännedom om hur det går till. Det återspeglas naturligtvis i direkt resultat och hållbarhet. Någon skrev att det inta är svårt att vaxa en ny bil....efter snart 10 år i branchen kan jag konstatera att det i vissa fall har gått redigt åt skogen. Men alla har ju olika referenser om vad som är ett bra resultat. Läs gärna den lilla rutan om "tips inför lackskydd" där jag ger lite råd. Det finns inte så många rätt & fel, gör som DU tycker det blir bäst, själv eller lämna in. Att du är nöjd är vad som räknas! Mvh J.Sandell STOCKHOLMS BILVÅRD (Med hopp om våren!) Jojje |
|
|
Har inget att tillföra i debatten om vad som är rätt eller fel.:) Däremot ska jag i veckan lämna in bilen till Waxdepån i Täby (Arninge). Lämnar bilen på eftermiddagen och hämtar den eftermiddagen därpå. Lånebil får jag självklart under tiden. Dom använder sig av Lahegas produkter och jag har tidigare god erfarenhet av den firman med två bilar. Om någon är på gång att lackskydda så kan jag rekommendera dom. |
|
|
Måste bara tillägga i den allmäna debatten att Wendtan här på forumet använt Lahega´s dyrare prylar (37a+b?) med strålande resultat, därmed inte sagt att Ditec skulle vara pengar i sjön. Däremot tycker jag precis som Reodor att en extra rostskyddsbehandling är mer valuta för pengarna, värdet på bilen höjs knappast men den borde bli mer lättsåld, och behåller man den så borde man slippa rostskador (förutom stenskotten förstås). Mvh |
|
|
Wendtan kan inte jämföra sig med pojkarna ovan av den enkla anledningen att han valt att inte rikta sin yrkesväg i den riktningen. Jag ser mig själv som e glad amatörputsare. Jag kan dock varmt rekommendera Lahegas Brightguard 37A+B till alla fritidsputsare med en hyfsad polermaskin. En bra polish eller waxpolish på en hyfsad lack och sen lahegas försegling och man har ett fullgott skydd. Jag lägger brightguard 2 gånger per år då hållbarheten inte verkar vara riktigt i Ditec Klass. Det resultatet jag får på min 330 som är allt annat än tacksam att hålla efter med dess känsliga mörkblå lack, är i mina ögon klart bättre glansmässigt än det som "proffsen" nått med en vanlig maskinpolering med polish/vax. Detta beror säkert mycket på Brighguard skulle jag tro. Min bil var i grunden Mrcap behandlad vilket var orimligt känsligt mot all form av kontakt. Bilder finns i min dagbok: Länk Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
bustorp |
ferraripeter2: Jag tar längre tid på mig (helrekond utv/inv. ca. 6-7 tim) men jag tänker kanske mer på resultatet än på pengarna då jag frilansar ibland. Det är viktigt med ett gott rykte i den här branschen har jag lärt mig. Det lönar sig definitivt, tro mej. Reodor: Det var inte meningen att du skulle ta illa upp. Jag försöker bara tipsa dom som vill ha tips och komma med mina egna erfarenheter (snart 30 år med trasan o heller inga missnöjda bilägare). Alla har givetvis olika bakgrund och olika synsätt på kvalité och jag måste nog sälla mig till dom som vill ha kvalité även om det tar mer tid. För mig räknas resultatet. Inget annat. Det vet dom som kommer till mig..... Jag missuppfattade nog dig när du skrev att du körde taxi extra samtidigt som du studerade. Då trode jag att det inte fanns tid över att rekonda. Jag tänkte inte på att du vaxade så fort. :) Polernisse: Klokt talat. Du har helt rätt när du säger att alla har olika referenser om vad som är ett bra resultat. Det ligger ofta lång erfarenhet bakom ett bra resultat. Det är ju så inom alla hantverksyrken. Jag anlitar hellre ex.vis en rutinerad automatlådereparatör än en med lite erfarenhet. Eller kakelugnsmakare, eller inredningssnickare, eller vilket hantverk du vill......... Power is nothing without control! |
|
nej.. verkligen inte.. varför tror du jag fick göra exklusiva bilar?? jo pga resultatet.. sa ju det, inga repor, inga polerrosor.. så du är en sån som kör sidan om och tar jobben från dom som lever på det då?? men vad jag förstår har du mer att lära.. så det är väl ingetn hot!! det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
bustorp |
ferraripeter2: Det är ingen som ifågasätter vad för sorts bilar du gjort. Men det vet vi nu. Det som jag tycker är lite udda är att du inte ställer upp med tips utan bara gnäller på andra som ger tips. Det inger inget förtroende. Det är lätt att tvivla på din kompetens när du inte avslöjar något eller tillför forumet något annat än gnäll. Du är säkert duktig. Självklart har jag mer att lära. Skillnaden mellan dig o mig är att jag är ödmjuk nog att inse det. Säg mig EN som kan ALLT inom rekond (förutom du själv då). Eftersom du läser mina inlägg så ser du också att jag ställer frågor. Varför gör jag det, tror du? Vad frilans betyder tycker jag att du ska slå upp nånstans för det har du fattat helt fel. Jag tar inga jobb för någon, det ska du ha klart för dig. Dina insinuationer om svartjobb ska du ta det försiktigt med då du inte har en aning om var eller åt vilka jag rekondar. Power is nothing without control! |
bustorp |
Polernisse: Jag glömde fråga. Kör du också med 10-minutersvaxningar som dom andra 2 herrarna här? Eller har du något annat sätt? Jag är väldigt nyfiken. Vore även kul att höra från andra proffs hur ni gör. Power is nothing without control! |
|
Bustorp:Läs här om Polernisses jobb: Länk Seriösare Ditecfirma har jag aldrig hört talas om. Skulle inte tveka att lämna in min bil där om de bara låg lite mer lokalt till. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
bustorp |
wendtan: Tack för tipset. Har läst innan. Jag vet vad han gör till vardags. Har tidigare läst om honom. Definitivt ingen svamlare. Han vet vad han pratar om. Ville bara veta hur han ställer sig som proffs till ovanstående beskrivningar om vaxning. Om det förekommer i hans värld att proffs gör sådant eller om jag är helt ute o cyklar när jag "fördömer" det. Även andra yrkesmäns åsikter mottages tacksamt. Ödmjukhet inför kunskapen. |
|
Behöver du tips??? efter 30 år i yrket?? du bör ju vara fullfjädrad.. och tom kunna matta ner en bil..vad är det för mening att ge tips. när dom verktyg och produkter vi använde.. inte brukas av vanligt folk?? vad har du för verktyg bustorp?? det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.