|
|
|
|---|---|
Jeppe W |
Har efter diverse skruvande och iordningställande kommit till stereon, vars kablar är avklippta av någon idiot, kabelhärvan är intakt förutom kontakten. Vad ska man sätta dit för kontakt på härvan? Vad är det för standard som gäller? Jag har inte bestämt mig för märke på stereon än, men en mp3 blir det iaf. Det var ett bra tag sen jag pysslade med ljudgrejer, därav min okunskap. |
|
Sätt dit en ISO-kontakt så slipper Du omvandlare för BMW-special till ISO då nästan alla stereos har ISO kontakter. Kontakterna ser ut som på denna bild Länk (stulen från Folkes inlägg i tråden Länk ) /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Färgerna på kablarna i iso-kontakten. Svart kontakt Röd/Gul - Minnesström samt startström Svart - Jord Blå - Remote - till steg eller elantenn Blåvit - Samma Orange - Illumi koppla till t.ex. inst.bel. Brun kontakt Högtalarkablar... // DZL_PWR Keep on keepin' on! |
|
Jeppe W |
Se där ja!! Tackar ödmjukast! |
|
Men... olika tillverkare kan ha olika färger i pluggarna, förhoppningsvis medföljer nåt papper som visar. FP |
|
|
Men nog måste väl Ström + jord vara samma färger på alla kontaker? Har då inte stött på några andra färgkombinationer. Kanske att remoten + ill har haft andra färger. // DZL_PWR Keep on keepin' on! |
|
|
Absolut inte, tyvärr. ISO är en kontaktstandard, inte standard på kabelfärger. T.ex har tyska apparater och fordon brun jord, de flesta andra har svart osv. Kollar du på ett original Blaupunkt ISO-kablage så har du röd, orange och brun på plus (30 och 15) och jord t.ex. Du ser ju t.ex BMW:s kabelfärger i bilen eller mektipset, hade bilen haft ISO så hade dessa färger gått ända in i kontakterna. Medan t.ex vissa adaptersatser som man köper för eftermontering kan ha t.ex de färger som du skriver osv, fast det där med 2 st remote hajar jag inte riktigt. FP |
|
|
Ok. Får passa sig när det blir dags å börja pillra i stereon då:) Ang blå + blåvit. Det behöver inte vara remote, men jag har fått för mig att dom har samma funktion. D.v.s. en signal till t.ex. motorantenn eller ett steg. Rätta mig om jag har fel. // DZL_PWR Keep on keepin' on! |
|
|
Folke och jag diskuterade detta i en annan tråd nyligen och Folke hade som vanligt rätt... I vilket fall så sitter det på Sonyn en blå för radioantennen och en blåvit som inte ingår i ISO kontakten för remote till steget (färgerna var ev tvärtom, minns ej riktigt, men ej funktionen). Skillnaden på dessa är att den separata tråden för stegen är grövre och märkt max 0,3A. Jag antar att radioremoten inte klarar den strömmen då kabeln är bra tunn.. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Ok. Då hänger jag med. Kul med bilar. Man kan aldrig lära sig tillräckligt:) // DZL_PWR Keep on keepin' on! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.