|
|
|
|---|---|
|
Provpluggandet i skolan fick mig på andra tankar: BMW har ju haft en "två-punkts"-gaspedal sedan urminnes tider, men hur kommer det sig? Varför har man alltså en tvåpunkts istället för en enpunkts? Vad är pros/cons för en tvåpunkts? | |
|
Mina personliga åsikter är: Lättare att köra med heel-and-toe med en tvåpunkts samt vilsammare för foten då man kan "lägga" hela foten på gasen. Rullgas (som på Morgan) är annars det tuffaste... /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Hej, bättre känsla och friktion i stående pedaler men hängande är billigast att tillverka. /M Min bil: Länk |
|
| Hur fungerar rullgas? | |
|
En motorcykel har rullgas........på handtaget)) ///Magnus |
|
|
Bussar har ofta rullgas, det är en fjäderbelastad arm med ett hjul på som rullar mot pedalplattan när man trycker ner den stående pedalen. Skön friktion. Dyrt. /M Min bil: Länk |
|
| Vad menas med tvåpunkts? | |
|
sitter fast i två pungter en i golvet i en i överdel av pedalen. mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
Måste säga att gasen är ganska skön... Det är definitivt skönare för foten. Gasen på nyare bilar är dessutom fjäderlätt tycker jag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.