AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.207

Var montera subbas i E61 Touring utan låda

Jag tänker uppgradera ljudsystemet i min (ännu ej levererade) nya 525iA Touring E61. Framsystemet kommer att ryka och jag kommer att montera in ett slutsteg.
Men jag skulle även vilja ha lite djupare bas utan att ha en låda som är i vägen. Vart på Touringen kan man montera en bas utan att störa originalinredningen? Finns det någon man kan gömma undan alt. köra med open-air och hur skall den monteras i så fall?

Mvh D
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Det sitter ju någon sorts bas under framsätena, jag har inte grävit i min bil än då den inte är främsta målet för stereobyggandet. Jag tror dock att det är 6,5" högt som sitter där vilket inte ger megabas men säkert bättre om man byter ut mot bättre högtalare.

Min tanke är dock om jag skulle få för mig att bygga ljud i den bilen att placera basen på framsidan av baksätet baksätet (alltså riktade mot baksätespassagerarnas hälar). Vet ej hur det ser ut bakom den kanten, men med lite tur går det kanske att på in ett par tio eller åttor..

Bilarna är i vart fall extremt tysta i kupen så man behöver inte överrösta allt annat (som jag behöver i min Z3'a), mao behövs inte en 3KW stereo för att höra något.

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Kommer att ha komfortstolar, blir det svårt för ljudmontören att byta ut originalhögtalarna då eller?
Kan man ha större högtalare än 6,5" där?

Den andra lösningen låter intressant. Betyder det att man måste såga hål för högtalarna under baksätets främre vägg?
Vill helst slippa det.

Mvh D
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
OM(!!) det funkar med den andra idéen så ingår givetvis en stund med hålsågen. Vet dock inte vad som sitter bakom och det måste ju kollas innan ett sånt ingrepp görs.

Jag antar att det är lika djävligt att byta högt oavsett stolsval, för man måste säkerligen lyfta ur stolen.. :-(

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Focal har en "bas" som är 5" stor....
Även DD (Digital Design) har en "bas" som är lite mindre, i detta fall 6"...
Dem kan kanske inte jämföras med en 10" i bastryck, men d ger lite mer "tyngd" än en vanlig kit midbas gör...

Lycka till

mvh
Rutger

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
logic 7 till e60/e61 innehåller om inte jag missminner mig 8" under franstolarna så det borde gå att lösa. man är då troligen begränsad till att använda väldigt grunda element med litet monteringsdjup.

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
annars är ett bra tips på 6,5" som kan spela lågbas Amegas Q-comp element.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.