|
|
|
|---|---|
|
Hej, Min bil drar nu ett expansionskärl varje dag ungefär! problemet har uppstått ganska plötsligt och jag är lite förbryllad... Har bytt kylaren, termostat och blockvärmaren.. letat mig galen på läckage runt slangar osv.. men inte hittat nått som läcker i denna kaliber.. Tycker inte heller biler ryker så fruktansvärt mkt... visst ryker den men det är ju kallt ute... Så då är jag lur på om det är nått med motorn och i sånna fall vad eller om det är värmepaketet.. värmepaketet ska jag kolla upp så gott jag kan... men om nu det är motorn vad kan då felet vara och hur dyrt kan det bli? jobb och exempel tack! Och jag kommer fixa det själv så långt jag kan! =) Tack på förhand gott BMW folk! | |
|
Om den läcker in till oljan borde den bli grå eller åtminstone ljusbrun och få mkt av nåt som liknar grädde på oljesticka och vid påfyllning. Om den enbart läcker in i en cylinder så borde den starta lite dåligt på den, det tar en stund innan den går på alla helt enkelt, men det behöver kanske inte alltid bli så. Dessutom så borde det bli högt tryck i kylsystemet, slangarna blir stenhårda efter en stunds körning. Beror lite grann på lockets öppningstryck dock, men det borde ge den effekten på din bil. Du kan också låta en CO-mätare sniffa efter avgaser vid påfyllningslocket. Uppvisar den inga såna symptom kan det ju vara värmepaketet om det inte syns några läckor i motorrummet. Brukar kunna visa sig genom att det blir kondensdroppar på insidan i nederkant av vindrutan även om du kör med värme och fläkt på. |
|
|
Kolla så att det inte är så enkelt att ditt lock till exp.kärlet läcker... Om den drar ett helt kärl om dan borde det ju synas ganska ordenligt var det tar vägen... Ställ bilen på en bit kartong eller dylikt och låt den gå varm. Om du inte har ngt läckage så är det nog tyvärr toppen som gett sig, förutsatt att du fått ur all luft vid byte av kylare. Kan vara lite pyssel men om du ställer bilen i lätt lutning och öppnar alla luftnipplar så brukar det gå ganska fint. Kylsystemet rymmer kring tolv liter om jag inte missminner mig... Mvh, Magnus. |
|
|
Luftning etc kan det inte vara tycker jag... för detta problem kom nu i vintras.. ! Värmepaktet har jag närmast uteslutet för jag borde i sånna fall ha en insjö i bilen vid detta laget... och nått sånt fenomen finns inte... Lustiga är att bilen startar på en gång och går aldrig dåligt för mig! locket till expansionskärlet har jag haft mina funderingar på.. det vekra rinte riktigt tätt.. men så trodde jag om en slang med och testade met att linda papper runt den och som om det läckte men inte ett nå... om topplockspaclningen gått läcker det ur motorn nånstanns då med? eller går det bara in i motorn? och hur svårt är det att byta topplockspackning? |
|
|
Byta toppackning på en M50 med Vanos skulle jag vilja påstå är rätt så svårt, det behövs ett litet specialverktyg till kedjespännaren också. Men jag tror nog att det kan finnas ett läckage nånstans på motorn eller kylet som du har missat. |
|
|
Markus: Låter trevligt.. det första däremot inte särskilt trevligt... jag får försöka och leta vidare och se om det inte är något som läcker.. för jag hoppas innerligt på en enkel läcka =) |
|
| Det finns spårmedel att hälla i kylvätskan, sedan syns läckage utanpå motor och annat tydligt när man lyser med UV-lampa på det. | |
|
markus: Heter? |
|
| Hej tråkigt med kylvattenproblem kan bli dyrt, vet inte vart du bor men bodde du i ARVIKA så kunde jag göra ett blocktest åt dig då får du direkt reda på om blockpackningen blåst till kolvsidan i alla fall. | |
|
Ja synd att jag har en bit till arvika! Men hur går ett sådant här test till då? |
|
|
var tvungen att skratta lite när jag såg rubriken.. förstod först inte problemet. Enligt mig betyder; oansenliga mängder = obetydligt små mängder. |
|
|
bjornh: hmmm sant men jag tänkte på något annat.. blev lite fel där... |
|
|
Finns nog flera, men här är ett exempel på en amerikansk produkt: Länk Se Skevab.se |
|
|
man tackar.. men med et priset kan ett besök hos en bmw mek bli prisvärt... |
|
rsarits |
Jag hade liknande problem på min 530, det visade sig vara hjälppumpen till värmen som läckte i en tätning, på 530:n sitter den under vämeventilerna. Det borde lukta glykol om bilen om det läcker ut någonstans, i alla fall när den är varm. |
|
rsarits: hmm så det sitter en pump där under.. hmmm har sätt spår av kylarglykol där under så det kan vara värt att kolla upp! Men hade den läckt där tycker jag det borde komma upp på rutan.. men det gör det inte.. fas å andra sidan är det ju inte lika varm kylarvätska där som framme vid expansionskärlet... Ska försöka kika på den! |
|
|
Det rymms MÅNGA liter i skumgummit på undersídan av golvmattan kan jag säga. Kan läcka en hel del utan att det syns ovanpå, har du lyft på golvmattan? |
|
rsarits |
På min läckte det bara så att det rann nedåt, jag märkte att det luktade glykol och såg att det var vått på rattaxeln ovanför styrväxeln. Det är egentligen bara att känna med handen på undersidan an pumpen, den skall vara helt torr. Om det läcker, ta loss pumpen och kolla, på min var det en vanlig O-ring som blivit torr, kostade bara ett par spänn att byta. |
|
Blocktest görs med en speciel vätska som man häller i en behållare vätskan är blå, bort med kylarlocket sedan sätter man behållaren över kylarlocket och pumpar så att ångorna från kylsystemet går igenom den blåa västskan om de innehåller avgaser blir vätskan gulaktig.Enkelt och säkert att testa med. Tror nog att de flesta verkstäder har en sådan |
|
|
Tycker att du ska göra en provtryckning av systemet så kan du ial fall se om det är extern eller intern läcka.Man hittar sällan en liten läcka med motorn på tomgång,utan läckan kommer när du kör och systemet blir ordentligt trycksatt.I bästa fall är det en slang bara o i sämsta topp/packning. Hjälper dig gärna med gratis provtryckning om du har vägarna förbi Gävle,annars ska det inte kosta många kronor på en verkstad. mvh/Micke Länk motorsait Länk Ny 02sida |
|
|
jag har inte lyft på golvmattan.. men jag tytcker att det borde bli som en tropisk fauna i bilen om det läckte in dessa mängder kylkarvätska jag har gjort av med! Vet bara hur det blir med lite inrinning via takluckan i automat tvättar då det vara mkt is runt tackluckan.. tar en vecka att bli av med på motorvärmare.. Gävle är helt klart mera gångbart.. ska kolla upp den lille pumpen först =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.