AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.691

Nya kolvar M52 motorn.

Hej!
Någon som har tips på var man kan köpa överdimensionskolvar till en 328 -95?
Blocket måste borras och då såklart behövs nya kolvar.
Finns ju såklart på BMW men tänkte om någon visste var man kunde få tag på billigare kolvar av bra kvalitét??
M.V.H.
TobbeBMW
Säger så här: BMW's kolvar till BMW's motorer. Då VET du att det kommer att bli rätt.
och att kvaliten är bra.
Det är ju rätt så speciella kolvar med Nicasil och senare Alusil-beläggning.
Kan tänka mig att de kostar en hel del, en annan motor kan ju vara ett alternativ.
Inte svar på din fråga, men tänk på att jämföra med lite olika skrotar vad de ska ha för ett block utan topp, om det går att hitta vill säga...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är Mahlekolvar som sitter i M52 finns i två överdim 0,25/0,50. hos BMW.
Misstänker att Mahle Nikasilkolvarna kom efter -95 och de finns inte i överdimension, loppen är nog inte borrningsbara på ett nikasilblock.

///MVH Hasso
Länk
Men loppen är väl försedda med gjutjärnsfoder som iofs inte är löstagbara, men borra borde väl gå?
Det måste väl f.ö. gå att uppgradera ett gammalt block till Alusil-kolvar?
Som jag har förstått det, (var länge sen jag läste om detta, ang. V8:an i det fallet) så är fodren av nån speciell sorts gjutjärn och därför har kolvarna en beläggning, först Nikasil, men de bytte till Alusil sedan?
Eller har jag fattat detta fel?
Funderade mer på detta och sökte runt på nätet, det måste naturligtvis vara cylindrarna som är belagda med Nikasil resp. Alusil, några inkrympta gjutjärnsfoder är det nog inte på de här motorerna.
Lite grann som ett hårdförkromat lopp på en tvåtaktare med aluminiumcylinder.
I såna fall kan det nog inte finnas mycket att ta av vid en borrning...
Grejen är den att motorn efter 4år i polarens ägo har börjat dra en satans massa olja! (sakta men säkert)
Lyfte på toppen och ser klart och tydligt vändkanter i cylindrarna!
Kolvar och förbränningsrum är tokindränkta i olja.
Toppen lämnades in för totalrenoveriing och monterades men bilen drar fortfarande lika mycket olja, 2l per 60mil!
Så det är nog inget snack om att blocket måste borras!

Men går det nu inte att göra det?
Vad är det för skit att göra cylindrar i aluminium utan stålfoder ?
Måste va därför som det är sånna otroliga vändkanter efter endast 26000mil...

Går inte att borra eller? Bara att slänga skiten på toppen?
M.V.H.
Anledningen är nog först och främst att spara vikt, BMW brukar jaga vikt, behövs ju om man ska ha en så stor sexa i en liten bil.
Det ska inte hålla sämre, men den dagen det blir problem så går det väl möjligen att hona och byta ringar, men inget mer som jag förstått det.
De gick över från Nikasil till Alusil när de fick problem med hållbarheten, så ett sådant block ska ni försöka få tag i.
Det är möjligt att t.ex Malte Månsson kan lev. ett utbytes "short block"
Främst får man problem om man kör korta sträckor och för hårt när motorn är kall.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk
328 block

///MVH Hasso
Länk
ew
189
ewert84
320ik 88
jag har hört att problemet med Nikasil är att det är en så slät yta att oljan har svårt att fästa på cylindervägarna
Det ska ju vara honat, men det låter onekligen som att Nikasil skulle kunna vara ett hårdare material än Alusil, så risken för cylinderpolering kanske ökar.
När kom nicasil och alusil?? Vad är bäst/hårdast?

Som jag fattat det så går det ej att borra utan det är ett nytt block som gäller?
M.V.H.
Skulle tro att Alusil kom när det blev dubbelvanos (M52TU), vilket år det var exakt vet jag inte.
V12:an hade Alusil från början, i V8:an och sexan började de med Nikasil som de antagligen trodde skulle vara bättre.
Senare gick de dock över till Alusil i stället även på de motorerna.
Nikasil är nåt Nickel-baserat, medan Alusil är Aluminium-baserat.
Det är ett Alusil-block du ska försöka få tag på.
Men passar ett block ifrån en 328 med dubbelvanos på en motor med enkelvanos?
Samma block men bara olika material då alltså?
Varför inte stålfoder? Det måste ju öka livsländen markant!..

Nicasil.. betyder det att cylinderväggarna är belagda med nån nickellegering?
M.V.H.
Jag kan ju inte påstå att jag har provat, men det skulle jag tro går fint.
Stål tror jag inte är så lämpligt, däremot gjutjärn, men då blir ju motorn tyngre som sagt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nikasil fanns i de första M52 motorerna på E39 om de fanns tidigare vet jag ej, problem uppstog i England Kanada bla, pga deras höga svavelhalt i bensinen som angrep nikasilbeläggningen, så loppen slets ut i förtid, BMW har fått bytt 100 tals motorer pga detta.
M52TU har inte Nikasil utan alusil vad jag vet.

///MVH Hasso
Länk
Ok, men vad har en motor från -95 för cyl-lopp?
Fasen alltså, man kan ju inte bygga en motor som inte håller 30000mil bara för att göra den lätt!
Ok, om det är en konstruktionsmiss som tex E46 M3 m.m. men detta verkar ju vara av annat slag!

Borra blocket är bara att glömma då?
Köpa ett fint från skroten är alternativet då LR?
M.V.H.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.