AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.853

Angående försäkring på kraftigt ombyggd bil.

svavelvinter
Jag har en bmw 320i Coupé e36.
Nu är det så att jag har lambodörrar, 19" kromade spinnersfälgar, kraftig styling av bodykittet såsom front, bakspoiler, sidokjolar, huv, baklucka, framskärmar och vinge. Även styling såsom racingstolar, andra strålkastare och blinkers, baklysen, sänkningssats, stereo/multimediaanläggning.

Totalt har jag påkostat allting en bra bit över 200 laxar, skall jag ta kontakt med mitt försäkringsbolag och göra en ny försäkring på denna nu eller?

Kul om man kvaddar bilen och man får ut 50 lax för den :(

Kan också tilläggas att motorn är turbomatad och bänkad till över 500 hästar, men det får jag ju inte ett öre för med tanke på att bilprovningen osv vet inget om denna motor.

Tacksam för svar
Du får antagligen inte en krona för din bil om du smäller den. Pga motorn.
svavelvinter
Är det så illa ? :\
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om jag vore dig, skulle jag kontakta ditt försäkringsbolag och fråga hur de ställer sig till modifieringarna utöver motorn.

Dessutom kan du passa på och ställa en "hypotetisk fråga" om hur de skulle ställa sig till om du turbokonverterar motorn.

Men troligen är det som M femman skriver!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Tror som M femman, bilen överensstämmer inte med uppgifterna i registreringsbeviset vilket gör att försäkringsbolaget rimligen har rätt att neka dig all ersättning. I värsta fall antar jag att du kan bli skadeståndsskyldig om du orsakar någon annan skada pga av ovanståeende. Är dock inte 100% på det jag skriver, men det känns rimligt. Var dessutom beredd på att försäkringsbolaget kommer att ta alla chanser att undvika att betala ut ersättning till dig.

/Simon
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej

Har liten erfarnhet av detta. Ägde i mina yngre år en bil men annan motor (med överladdning).

För att få en korrekt försäkring kopplat till ett ombyggt fordon måste fordonet var godkännd av bilprovningen. Här kan det kanske finnas flera sätt att gå till väga.

I mitt fall var det en registreringsbesiktning som gjordes där bla. motor-data ändrades i registreringsbeviset.

När detta är gjort framgår det enligt konstens alla regler att bilen har en modifierad motor enlig vissa koder.

I mitt fall var jag tvungen att visa upp bilen för försökringsbolaget och göra en individuell bedömning av bilen, alla papper kontrollerades, motor ändrad osv. Försäkringsbolget tog med detta i sin beräkning av premie varpå bilen blev bra mycket dyrare att försäkra. Högre effekt i registreringsbeviset gör att bilen anses som betydligt motorstarkare och utgår då en större risk för försäkringsbolaget att försäkra.

Min trygghet var att om en olycka händer fickr jag ersättning för MIN bil och inte från någon lista. Lyckligtvis råkade jag aldrig ut för några tråkigheter med den bilen.

Den bilen saknar jag än idag.......OBS!!!ingen BMW.
Det värsta som kan hända är inte att man inte får någon ersättning för bilen utan om man blir vållande vid en olycka med personskador. Då kommer FB göra allt för att slippa betala och upptäcker de att bilen inte stämmer med uppgifterna i reg beviset så kan man få stå för alla kostnader själv. Det kan bli många miljoner om någon blir allvarligt skadad eller dör!
E
1.156
E
320 ci cab -04
Svavelvinter

Det är exakt som M femman säger tyvärr. Så tänk dig för om du använder bilen på gatan. Även om du inte är vållande så kör du med en "olaglig" bil vilket inte dirket ger dig fyrtal i ess i en eventuell domstol eller mot polis försäkringsbolag.

Med 500 tubohästar är din bil troligtvis helt omöjlig att få regbesiktad. Jag har själv haft rätt långtgående planer på turbotrimning av min bil. När man börjar läsa på reglerna så blir det inte så skoj.

Tyvärr måste någon börja arbeta/lobba med våra politiker för att få bättre lagar. Läser man det riktigt finstilta så är säkert några av de utseendeförändrigar som du gjort på din bil olagliga. Man blir bara så jä.. trött när man tänker på vad bilindustri, miljö och trafiksäkerhetsverkslobbyn hittat på.

E
ma
8
masterpiece
m535i -87
som sagt.. motorn
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Börja med en entusiastförsäkring då har du större chans att få ut pengar för ombyggnationen. Motorn behöver ju inte vara i vid besiktningstillfället, och självklart är det en chansning att du kanske blir utan ersättning, men du får ju iaf ersättning vid stöld, eller skadegörelse, oavsett vilken motor det är i.

/Christofer
bmw320cab
svavelvinter: Jag har en bmw 320i Coupé e36.
Nu är det så att jag har lambodörrar, 19" kromade spinnersfälgar, kraftig styling av bodykittet såsom front, bakspoiler, sidokjolar, huv, baklucka, framskärmar och vinge. Även styling såsom racingstolar, andra strålkastare och blinkers, baklysen, sänkningssats, stereo/multimediaanläggning.

BILDER TACK.!!!!!!!!!!!
svavelvinter
Hehe, jag är ganska restriktiv med bilder pga konkurrenter osv. Bilen kommer ha premiärvisning @ Bilsport Custom Motor And Performance Show, Jönköping Elmia 25-28:e mars.

Liten förhandstitt finns dock på min hemsida:
Länk
ev
208
evers
M3 Smg -02
540iM Touring -99
den har väl rullat i västerås tidigare??
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Väldans snygga framlysen! Var hittade du dom?
svavelvinter
Den har rullat i Fagersta innan jag köpte den.
svavelvinter
Framlysena och blinkers är FK Automotive och är från stylabilen, jävligt schyssta faktiskt, kan bara rekommendera ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.