AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
445

Varrfør anbefalar dom fel olja?

Roffen
va och kjøpte ny olja på bmw før ett tag senn och dom sa ja jag skulle ha castrol 0w/30 på min bil.men nar jag sedan børjade høra tikkande vid start och så att jag hade fått lite oljelekkasje så kollade jag verkstadhandboken och der står det att jag skal ha 10w/40 eller 20w/50 e oljan fel? for tunn? och varfør saljer dom fel olja? min bil har gått 125 000km och jag har inte hørt detta tikkande och oljelekkasje før jag fylde på denna olja!
^LS^
Hej
Fick problem med tickande ljud på min bil när jag bytte
till en (dyr) helsyntetisk Castrol olja. 0w/30-40 tror jag.
Bytte till mineralolja och då blev det bättre.
Nu kör jag med Castrol halvsyntet, och den verkar
bäst hittils. Tickar endast ibland vid kallstart nu.
Men du som har 5 år nyare bil kanske ska ha en helsyntet av något slag.
Säkert nån här som kan ge dig bra förslag på olja, men
tveksam på den olja som BMW-verkstaden rekomenderade.

=-------------------------=
Fullgasväxling, javisst!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Bmw skulle sällan hälla i "fel" olja vid service. Anledningen till att ex. 0w30 inte finns i boken är enkel, det fanns inte när bilen tillverkades.

Ett tips om bilen börjar ticka när man bytt till tunnare olja är att ge den en chans, alltså köra ett tag med den innan man provar annat. Tickandet brukar försvinna efter en tid.

Mvh
Anders S.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Castrol 0/30 är standardoljan numera om man servar bilen på auktoriserad BMW-verkstad.
^LS^
Anders S:
Gav min syntetolja c:a 15-20 mil, men sen vågade
jag inte köra längre. Lät som ett tröskverk över
3500-4000 varv. För kort tid kanske..?

Fullgasväxling, javisst!
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Helsyntetisk olja är inget för gamla motorer..
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har full förståelse att du inte stod ut i så fall. Har du lyft på toppen och inspekterat?
Brukar inte bero på själva oljan att det slamrar så mycket som du beskriver, oftare pga slitaget som redan finns.

Som exempel kan jag nämna när jag köpte min bil då det var en delsyntet 10w40 i motorn, då hördes ett litet tickande (som så många andra...). Bytte olja (till 0w40) relativt fort och efter ca 100 mil var min motor helt tyst, förutom sången förstås!

Mvh
Anders S.
Su
554
SunKi
325i -92
Fick min bumse från verkstaden idag, lämnade in den för bl.a oljebyte, och frågade vad dom använde för olja, och fick svaret Valvoline..
hmm, inget castrol här inte
Hupp hupp. Vad ska man hälla i en -85 323i, jag vet inte riktigt vad den haft för olja förut. bör kanske tilläga att kammen är ny. Vilken olja kan vara länplig?

BMW rules!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.