AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
923

Frusna lås

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Börjar att bli ganska trött på bilen! Måste därför få skriva av mig lite. Tycker inte att det skall behöva vara så här på en BMW.
Först så lägger ABSen av. Har fått reda på att det är vanligt att styrenheten för denna kan lägga av och även att givarna går sönder. Bilen skall in på analys imorgon.

I morse så öppnade jag passageradörren, det var ca -3 ute och kupefläkten hade lagt av. Tror ni att dörren "gick i lås" efter att jag stängde den? Svaret är NEJ!
Har råkat ut för det en gång tidigare men tänkte mig inte för denna gången. Tycker inte att man borde behöva vara rädd för att öppna bildörren och sedan inte få igen den.
Det verkar som att något i låsmekanismen inuti dörren frusit.
Fick låsa bilen innefrån för att dörren inte skulle flyga upp.

Någon som vet vad man måste göra för att slippa detta problem?

Funderar på att köpa E30 igen.

/Håkan
Jeppe W
Välkommen till "isklubben"! Jag löste mina låsproblem med T-Röd, 10 bar tryckluft, mer T-Röd, mer tryckluft, därefter Mo2-spray och ännu mer tryckluft. Min teori var att T-röden blandar sig med ev fukt/vatten i låset, tryckluften blåser torrt, oljan får hjälp av tryckluften med att leta sig in överallt! T-Röden fick jag in i låset med hjälp av en sprayflaska med en liten slangsnutt på.
Jeppe W
Jag glömde tillägga att om du använder fett av något slag i låsen måste fettet vara köldbeständigt, dvs inte bli som seg sirap när det är minusgrader, då kärvar låsen oxå ihop! Egen erfarenhet... :P
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Jag hade en 7serie en gång där var de värme i låset man aktiverade det genom att lyfta upp handtaget en stund så blev låset varmt.

Länk
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Problemet är inte det vanliga med fruset lås.
Jag får upp dörren, när jag sedan skall stänga den så förblir den inte stängd.
Har hört att det går slangar i dörren som det kan bli fukt i som har med låsningen att göra.

Någon som vet?

/H
Jeppe W
Det låter som att "låsbygeln" fastnar i öppet läge, dvs den kärvar, och då lutar det nog åt sirap i låsen...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.