|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| vad tror ni en e39 540 skulle ha för toppfart om man tog bort fartspärren??Vart kan man vända sig om man vill ta bort spärren?? | |
V12 LeMans |
t ex denna firma har "release of speedlimiter" Länk enl. dem , 296 hk och 263 km/h . denna firma säljer G-power-produkter i södra Sverige : Länk |
|
är det normalt att 0-240 går väldigt snabbt men efter 240 till 250 går riktigt långsamt på en 540 touring med 19" däck på. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Låter väl inte onormalt... ___ //Ulf |
|
| Jag hade min 540iAT -99 uppe i 250. Det gick ganska sakta sista 10-15 kilometrarna. Varvtalet låg precis under 6000/min. Jag tror inte att den skulle gå mer än kanske 260 utan spärr. Det höga varvtalet gör väl också att effekten sjunker lite antar jag. Jag blev lite förvånad eftersom jag trodde att den skulle gå lite längre på mätaren och att den slog ifrån vid verklig fart 250. Visar mätaren exakt hastighet hela vägen, jag trodde det var lite glädjemätare på alla bilar. | |
|
Det låter lite, tex E34 540 (automat) toppar 265km/h utan fartspärr och då har den sämre luftmotstånd än E39 karossen. En 540E39 borde iallfall dra till 270km/h mätarfart på plant underlag (oavsett om det går segt eller inte) med borttagen toppfartspärr tycker man ju!! |
|
| Har åxå funderat på detta. Är själv lite nyfiken men inte direkt sugen att åka i dessa farter. Tänk en punktering. . . . . Förra ägaren sa att han hade haft hast.mätaren nära h:et vilket borde vara ca. 270 mätarfart (& kanske 250 riktiga?) Han kände dock inte om den gick på spärren där. Eftersom bilarna toppar 250 med spärr bör väl mätaren gå ut där nånstans? | |
|
Känns rätt säkert att 270km/h mätarfart är lite mer än 250 RIKTIGA km/h, BMW gör inte som volvo (gjrode iallafall) och sätter en toppfartsspärr på 250km/h om inte bilen verkligen gör det! Från 260-270km/h presterar en 540 med bortagen toppfartspärr oavsett kaross kod. Betänk att M3 E36 presterar 268km/h med borttagen spärr och 286hk, men problemet kanske ligger i att varvstoppet går i? Gör det så på era 540?? min 535a ligger på 5750rpm vid 250km/h mätarfart och rent teoretsikt skulle toppfarten på 5an motsvara ca270km/h mätarfart vid 6300rpm=varvstopp!! Vad är utväxlingen på en 540E34 och E39?? |
|
|
BMW brukar växla sina bilar att toppfarten nås vid maxeffekten och inte så att man når stoppet. Flåklypa |
|
|
Tror inte varvstoppet är något problem på en 540iA då den gör en bit över 50 km/h per 1000varv. ___ //Ulf |
|
| min 540 gjorde mätaren rakt ner .282km kollat med gps | |
|
samma med min 540ia automat, satt chip från becker tuning i tyskland i den, den gjorde enligt mätaren nästan helt rakt ner. ca 275 - 280 uppskattat, testade mot en spärrad m5a och passerade han relativt enkelt när hans gick på spärren. så dom går fort. /mvh jocke |
|
|
Propeller: Och den bilen köpte du?:) |
|
| m_johan84: Jag ser att du skojar med mig ;-) Såklart att bilskrället klarar att "toppas". | |
|
tänkte bara klargöra att min var mätarfart såklart ;) dvs knappast så fort på riktigt.. men över 260 gick den då iaf. /mvh jocke |
|
| Propeller: Jo... Man får ju hoppas att det inte görs varje dag bara:) Det sjuka är att e39 och e60 är löjligt sköna att åka i höga farter att man knappt märker nåt föränn det är för sent... | |
| fredde 540: Jag tvivlar starkt på ditt påstående! Jag hade en C32 AMG som med V-max skulle göra 282 km/t. C32 har 354hk. och har en modernare kaross än E-39! Har du bildbevis? | |
|
steaman:de beror ju inte enbart på antal Hk o kaross. Växellådans utväxling har ju stor betydelse. Har hört ryckte på att 540 utan fartspärr skulle göra mellan 270-285 km/h frågan är om de är riktig fart lr mätarfart,jag tror det sistnämnda. |
|
|
steaman. Länk |
|
|
Bobba: AMG brukar inte låta utväxlingen begränsa toppfarten! fresse 540: Det var din glädjemätare som du spelade in! GPS? |
|
|
glädjemätare? kolla med handnavi visa 282 . hastighetsmätaren visar ca 10 plus mot navin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.