|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Hur ställer man in tomgången på min bil? Har sökt men inte hittat nå vettigt....måste man lämna in den för det? tänkte att jag ska höja den. | |
|
Databoxen styr tomgången går ej att justera.... Har du dålig tomgång beror det på nåt, vakumläckage, trasig tomgångsmotor, tjuvluft.. m.m. Spruta startgas runt misstänkta områden där det kan tänkas läcka, höjs tomgången, motorn rusar har du läckage.. mvh |
|
|
förstod nästan det...om jag har ett vakumläckage kan det göra så att hc värdet ökar? |
|
| Ingen som vet? | |
|
Ja! HC värdet ökar ordentligt om det finns vakuumläckor. Motorn går fetare. /Per |
|
rsarits |
Även läckage på avgasgrenrör före Lambdasond ger högt HC, sonden är ju en syresensor och kommer att reagera på högre syrehalt i avgaserna, med "fetare" blandning som direkt åtgärd. |
| jo men dom andra värdena var perfekt....inga som helst bekymmer....ja tycker att några andra värden borde ha rört på sig då också! jaja får ta och spraya lite startgas ikväll då! | |
|
Tänker ställa en följd fråga. Vad borde tomgångsvarvet ligga på, min ligger först på 1000rmp sen sjunker den efter 2-3 sekunder till 500-600rmp. Låg vet ej ? =) BMW inte bara A till B, utan A till Ö |
|
rsarits |
Verkar lite lågt för en sexa, ökar den något om du tänder ljuset? Sen vet jag inte om strecket mellan 0 och 1000rpm motsvarar 500rpm eller om det är en markering för vart tomgången bör ligga. Generellt har man lägre tomgång ju fler cylindrar. en sexa borde ligga på 800-850rpm har jag för mig. |
| min ligger på ungefär 700 nu...så din kanske är lite för låg | |
|
Min ligger på ca 650 rpm. Kolla i instruktionsboken, där står det vilket varvtal bilen ska ligga på vid tomgång. /Per |
|
|
Ska göra det tackar. BMW inte bara A till B, utan A till Ö |
|
|
Citat: "Har du dålig tomgång beror det på nåt, vakumläckage, trasig tomgångsmotor, tjuvluft.. m.m." Hej, jag har en 520 -88 .. har lite taskig tomgång .. men e inte så kunnig .. kan nån förklara vakumläckage eller tjuvluft.. var sitter tomgångsmotorn på en 520 -88 .. så kan gå o kolla upp den .. tack MVH BMW: BECAUSE I’AM WORTH IT |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.