AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
487

Köp av Alpina

Hej!

Är på jakt efter min första BMW. :)

Vad ska man tänka på om man funderar på en B8 4.6? Är det några särskilda problem som kan uppstå på dessa?Och hur är det med service/driftskostnader? Jag är nämligen väldigt sugen på att skaffa en sån här pjäs om jag lyckas hitta ett fint exemplar i .de

Eller kanske man ska sluta drömma och "nöja" sig med en M3-E36? :)

Tack på förhand
En snabb kommentar, (skall på lunch)
det kostar.

Det kostar att reparera, men det behöver du ju inte. :)
Men, jag har hört ett par saker, olja från växellådan har varit ett problem hos ngn bil,
bromsklossarna ett annat (de sprack av värme tydligen)

Det är ju Lucasbromsar i fram, så det kostar lite mer.
Min bil har bytt stötdämpare runt om, för att en av orginalen gick sönder.

Jag betalar 10,5 tusen om året i försäkring.
De andra förslagen började på 20k och slutade runt 65k om året. Så det kostar.

Men problemet är kanske att du inte hittar så många ex. till salu, förresten, se tråden om B10 och B8 också, alldeles intill. B8Guru är ju en Guru verkligen!

/Marcus
Bmwcs# 4680
Tack för ditt svar Darklight.

Jo jag misstänkte att det skulle kosta som tusan att reparera eventuella fel. Antar att detta gäller den vanliga M3'an också...

Jaja...vi får se vad det blir för leksak. Svåra är ju dock som du säger, att hitta en. Cabben på mobile.de är dock grym, men alldeles för dyr.

Försäkringen har jag redan haft mardrömmar om. Eftersom jag är 21 så behövs det ingen större förklaring till detta. 47.000/år skulle iF(dyra) ha för att försäkra en M3. :p

Tack för tipset om B8/B10 tråden. Var några nya inlägg jag hade missat
Hmm, nu är jag återkommen från lunchen, hoppas inte chefen läser detta forum bara :)

Jag har Länsförsäkringar som nästan alltid ger de lägsta premierna för mig, själv är jag 24år.

Men, hmm. Vad är det som strular då?
Jag fick ju problem med min vinge, men det tror jag bara att det är ett måndagsex. på vingen...
Brorsan hade lite strul med oljan på sin, den droppade lite underifrån..

Däck kostar massvis! Är väl bara Michelin som tillverkar "rätt" dimension för B8, det rörde sig om 3-5000 per däck beroende på hur bra kontakter man har.. Men det är ju en dyr detalj.
Sedan har jag sett lite konstiga saker på ett par...
Alpina bygger ju om en kaross som de får av Bmw, därmed stämmer ju inte årtalen riktigt med vad karossen har för årtal.

Min har t.ex. en annan konsol (handskfack osv) än vad andra 95:or/94:or har, jag har sett 96:or som har samma som 94:or osv, osv.

Så, det kan se lite konstigt ut ibland. Men jag antar att det har att göra med att de tillverkar det mesta själva och kommer lite efter i tiden..

Sedan har jag sett någon stackare som skall sälja en nyimporterad krockad (i .de) B8 touring, sådana kanske man inte är så intresserad av...

Hmm, men nötning av bromsar/däck och växellådan är väl egentligen det enda som är lite speciellt som man bör kolla. Sedan är det ju det vanliga. Lacken, skicket, service osv, osv.

Nåja, lycka till! Undrar du något som jag kan hjälpa dig med så tveka inte att maila!

/Marcus
Bmwcs# 4680
Låter super Marcus!

Då vet jag vad jag ska undersöka på eventuella objekt. :)

Tack för hjälpen!

Mailar om det är nåt ;)
För er som är intresserade,
såg just att en B8 är till salu:
Länk

Men, hmm. Den bilen såg jag på annons under sommaren också, privat då dock. Så han har väl bytt in bilen...

Vad jag förstår (av den historik jag hört om detta ex.) så skall man vara ordentligt noga när man går igenom den dock.

(Kolla att miltalen verkligen stämmer är ett hett tips)

Mvh
Marcus
Hmm..jo jag har också sett annonsen på den bilen. Tycker den har gått lite för mycket dock.
Cabben på mobile.de är såååå grymt fin men frågan är om den är värd 355.000? Den har ju nästan gått 9000mil
Sen finns det en limo där också som verkar väldigt fin. 7000mil enligt infon, men det kanske man inte ska lita på...

Förresten, har du några bilder på din pärla? :)
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Har sett den bilen, och har en polare som känner Robert (den förre ägaren). Den är i mycket fint skick, att döma av vad man kan se från utsidan. Inga skador på lacken eller rost eller något sådant. Tyvärr vet jag ingenting om hurdan den är att köra, men jag har hört att den skall gå finfint. Synd bara att den saknar stripes och läderklädsel...

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Har mailat lite till handlaren som har bilen...
Om det är den som jag tänker på så skall den vara ganska nyimporterad och har ganska konstiga miltal... Men får se när jag får svar.

Alecci?
Stripes är fult :-P
Men, de stolarna som sitter i (samma som i min) är ju guldstolar, så jag har mycket hellre dessa än skinnklädda sportstolar.
(Dessa är ju Recarostolar med elektrisk inställning)

Och annars, dessa bilar är skoj att köra :-)

D.H? 355k lät lite väl dyrt :)
(Jag gav 250 för min, 7200 mil nu, 1995)

Skall bli intressant iaf att se vad handlaren säger om bilen...

/Marcus
Bmwcs# 4680
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Om stripes är snyggt eller fult är väl mest en smaksak, men personligen tycker jag att en Alpina skall vara en Alpina fullt ut, och det inbegriper även stripesen. Förresten, förre ägaren heter Roger, inte Robert som jag skrev i morgonyran igår...

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Ja
285
Jantte
523iA Touring -99
535i -87

Hej Darklight. Jag är oxån nyfiken på B8.a Har du hört nåt från säljaren till Alpinan i Jönköping? Skall sälja min 528iA -97 och söka nåt mer roligare och ovanligare.

Mvh. Jantte
Jag har lite bilder på den bilen om ngn är intresserad (var själv spekulant i Juni -01)

//B

B8
21
B8 Guru
B8 4.6 Touring #008
B8 4.6 Cabrio #018
Hej D.H.
Har du fundet en B8? Hvis du har specifikke spørgsmål er du velkommen til at maile mig.

Jantte
Det gælder også dig :)

Michael
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.