|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag läste precis ett test av E60 530iA vs. MB E320 ( Länk ) samt E60 530dA vs. Jaguar S-Type 2.7D ( Länk ). Det som slog mig var att 530iA enligt testet var precis lika snabb som 530dA från 80 till 120 km/h: 5,3 s. De siffror som BMW själva uppger (förvisso för bilar med manuell växellåda och på fjärde växeln) är 7,3 s resp. 5,4 s. Hur kan det komma sig att det är så stor skillnad mellan fabrikssiffrorna men ingen skillnad alls mellan de siffror som fåtts fram i testerna? /Masten www.z3roadster.net/home_sweden | |
|
Nu orkade inte jag läsa testerna, men att man får bättre tider när man använder växellådan jämfört med att jämt köra på 4an är väl föga förvånande? /Micke |
|
|
Nej, det är inte så konstigt, det jag tyckte var märkligt var att 530 var 2 sekunder snabbare medan 530d bara var 0,1 sekunder snabbare. /Masten www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
Masten. Varför har du bytt motor i din e36:a? Jag har aldrig hört talas om haveri på M52-motorerna. Flåklypa |
|
|
Flåklypa: Bytt motor? :O M52TU är M52:an med dubbel-VANOS om jag inte är helt felinformerad? /Masten www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
...som sitter i sexcylindriga BMW fr.o.m. 9809 t.o.m. 0008. /Masten www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
Fast inte i några e36:or väl? Flåklypa |
|
|
Åh jo, på E36/7 och E36/8, dvs. Z3 på vardagsspråk ;) /Masten www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
Ahhh, my bad. Visste inte att dom kallades för något med e36 öht. Man lär sig något nytt varje dag och det var skönt att höra att M52:ans rykte som "oförstörbar" kan leva vidare. :-) Flåklypa |
|
|
M52, bästa BMW-motorn någonsin IMHO ;) /Masten www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
Masten: Det fårvånar mig inte alls. Att jämföra en diesel med en bensinare, båda med manuell låda, och körandes på samma växel, känns inte riktigt rättvist. Hur vanligt är det med manuell låda i en diesel jämfört med i en bensinare? Ett mer rättvisande test borde vara att jämför båda bilarna med automatlåda, eller med manuell låda där man får växla hur som helst! Varför måste båda köra på samma växel när man accelererar ?(är man så bekväm borde man skaffa automat) Jag har bensin och manuell låda för att jag älskar att köra, inte åka! ;-) /A |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.