AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
700

Tändproblem på min 320!

Hallå alles!

har under några dagar nu brottats med ett tändproblem på e30'in!
problemet är att när den är kall så är den helt död under 2000 varv, kommer man bara förbi där så drar den som vanligt, felet finns inte när den är varm, istället blir det trögt när man varvar förbi 4500 rpm...går att varva mer men går segt...

allt i tändsystemet är bytt förutom spolen, dvs kablar, stift, rotor och fördelarlock. Fick då tipset att elektrodavståndet kunde vara fel på stiften och att det skulle vara 0,3 mm...mätte stiften och dom stod på 0,7 mm så jag knackade om dom till 0,3 (trodde jag). Körde så och bilen blev lite piggare under 2000 när den var kall samt att den varvade nu lätt till varvstoppet, dock missade den rätt mycket på tomgång samt att om man segdrog så ryckte det väldigt mycket! mätte igen och då visade det sig att jag knackat dom till 0,4! ändrade till 0,3 men då gjorde bilen inget annat än att missa på tomgång och låga varv, dvs helt okörbart!

ändrade tillbaka till 0,4 och körde så tills idag då jag läste här på forumet att 0,7 skulle vara rätt avstånd så jag ändrade till 0,7 och nu går det väldigt jämnt utan missar på tomgång men nu blir den seg efter 4500 som sagt...

vari ligger felet, tändspolen kan ju vara en kandidat eftersom det är det enda som jag inte bytt...mätte dock upp den idag och den ligger inom värdena samt att den blir inte varm när man kör! i haynes står det att champion stift skall ha 0,8 eller om det var 0,9 mm avstånd, kanske skall man testa att öka ? jag har boschstift för tillfället, WR8D+ kallas dom visst. Med mindre gap så går bilen bättre på så sätt att den varvar bättre men går skit när man segdrar eller ligger konstant på låga varv...0,6 kanske?

MVH
Johan K
parolof
det ska vara 0.8mm och inget annat, har du inte bytt spole prova med det!
0,8 ? här haglar buden :)

läste precis i manualen och där listade dom 316 och 318 till 0,7 +0,1 mm gap, 320 och 323 skulle ha 0,6 + 0,1 mm gap...

skall testa både 0,8 och 0,6 imorron...dock tycker jag att om jag ökar gapet borde bilen gå sämre på höga varv? iaf så som det har fungerat hittills:

större gap = bättre lågvarv och tomgång, kass på högre varv
mindre gap = sämre låg varv och tomgång, bra högvarv

som sagt, testar båda gapen imorron och funkar inte det så blir det att byta spolen!

MVH
Johan K
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Du har nog något annat problem än tändspolen. Mät bränsletryck och pumpkapacitet. Kolla tempgivaren. När byttes bränslefiltret?
du menar att antingen så klarar inte pumpen av att leverera bränsle eller så är filtret igensatt? låter rätt så rimligt, vet inte när bränslefiltret är bytt så man kan ju förutsätta att det behövs bytas!

när du säger tempgivaren antar jag att du menar termotidsgivaren?

MVH
Johan K
men om det skulle vara för lågt bränsletryck fram till spridarna så borde ju inte bilen gå bättre när jag minskar gapet? eller du menar att den går magert på grund av klent tryck och att det då blir lättare för blandningen att tända när jag minskar gapet?

MVH
Johan K
NF
440
NFd
325im -87
Glöm tändstiften, motorn skall klara 0.6-0.9 i elektrodavstånd utan några större problem.
Jag håller med ovanstående skrivare att du har typiskt för mager
bränsleblandning.

Kör inte för många sekunder i fullgas med det felet för då kan du
bränna sönder både avgasventiler och kolvar.

Nisse
hmm, nu när du säger det så tyckte jag att stiften såg lite väl vita ut....får ta och kolla filtret och mäta upp trycket då!

MVH
Johan K
bytte filtret för ca 25 minuter sen och det gjorde skillnad! ingen tvekan under 2000rpm med kall motor som det varit innan...skall dock vänta med att säga att det löst problemet tills jag har testat att köra till jobbet imorron, då bilen stått över natten och blivit helt genomkall. Men som sagt så blev det skillnad! skall även skruva ur stiften imorron och kolla om dom har fått bättre färg...dock var det ett riktigt skitjobb att byta filtret :( hade inte modellen monterade under bilen vid vänster bakdäck utan modellen sitta-jättetrångt-i-motorrummet :)

MVH
Johan K
har nu testat lite...problemet kvarstår, dock inte lika tydligt nu! går bättre på låga varv och börjar fortfarande gå dåligt strax efter 4500 varv men inte lika tvärt...mäta bränsletrycket är nästa åtgärd eller?

MVH
Johan K
nu är problemet löst :) testade med en annan spole och bilen går nu som den ska!

MVH
Johan K
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.