AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.734

Veta vilken spridare som läcker?

Hu kan man ta reda på vilken spridare som läcker utan att montera bort spridare, provtrycka etc...

Misstänker spridar läkage, då den är svårstartad när den stått nån timma efter att man kört den varm...

tappar soppatryck...
fjamsetramsa
Vill du inte felsöka så får du väl gissa!!!
Inga med tips??

LoL
Hmmm...ta dän själva fuelrailen,"disable:a" tändningen...O sen typ låta bränsle pumpen bygga upp trycket o se om det droppar från nån injektor...Får väl komma max nån enstaka droppe/minut har ja för mig...Vet som sagt ej.Gissningar!
Finns garanterat mycke bättre sätt om man har rätt "verktyg"...

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Kör några varv på starten när den strular sen är det bara att titta på stiften ett efter ett blött =def spridare.

mvh/Micke

Länk motorsait

Länk Ny 02sida
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Mät bränsletrycket. När du stänger av motorn skall trycket vara 2 kp/cm2 i minst 20 minuter. Sjunker det snabbare, starta igen, stäng av, kläm till returledningen med lämpligt verktyg. Sjunker trycket nu har du antingen yttre läckage fram till tryckregulatorn eller en läckande insprutningsventil. Yttre läckage luktar bensin.
Testa först, byt dyra delar sedan.
harry2:

Jag har gjort så som du beskrev, nästan, för två dagar sedan.

Jag gjorde så här, Har en mätare på tryckledningen, slangen till fuelrailen, Upptäckte att nästan hela soppa trycket försvann på en natt...

Klämde med en klämtång så att mätaren mätte från mätaren bak till pumpen, tappade inte så märkbart mkt tryck...

Startade bilen..
Klämde nu med klämtången så att den bara mätte från spridarna, fuelrailen, till mätaren, avstånd från spridarna ca 25 cm soppaslang.. Tappade mkt mer tryck... när jag släppte på tången efter ca 2 timmar såg man att trycket sjönk ännu mer...

Varpå jag misstänker spridar läckage...

Bilen beter sig, svårstartad efter en timma efter att den blivit varmkörd, Dricker mkt soppa, bensinen luktar soppa... svagt pendlande tomgång endast vid iskall motor... Kollar man på mätaren då märker man att den hoppar lite...

Misstänker att när trycket försvinner blir det Typ Ånglås i slangen eller Sur motor...

Har inget vakumläckage, ingen dålig lambda, Har bytt tempsensor, nyservad...

Går bra förövrigt...

Vad tror du verkar det som spridar läck?

Luktar inge soppa läck...

Hur uppför sig bilen med defekt bränsletrycksregulator?

mvh..
Mr
35
Mr.Jet
325im -87
spruta lite start-gas på en spridare i taget..går motor varvet upp har du hittat läckan!
Mr.Jet: Nog kan spridargenomföringen vara otät utåt, men i det här fallet är det själva spridaren det handlar om.

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Det är ju ganska givet att spridarna läcker i detta fallet, ska du byta så måste du ju lossa hela klabbet och då har du ju ett gyllene tillfälle att kolla vilken det är.
Passa på att byta alla o-ringar på spridarna, BMW säljer inte de lösa men det gör Bosch-verkstäder.
Brukar vara lite specialmodell på o-ringarna, tjocka.
Har fixat spridare, skall byta när dom kommer, O-ringar måste jag köpa, men sedan packningarna till insugsröret...var hittar man dom billiga? Kanske lika bra att göra egna, eller köra med kladdpackning om det funkar...

Mvh
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
---->Kovo, du skrev inte vilken bil du hade? Minns inte riktigt, men var det än 520i M20 du hade? Isåfall gäller följande:

Packningarna är nästan gratis på BMW, de kostar en 50-lapp. Rekommenderas!!

O-ringar finns att köpa som lös del på BMW. De kostar 15kr/st ungefär. Måttet på O-ringen skall vara: 7,52x3,53.

Lite nyfiken bara, vart fick du tag på spridare och för vilket pris?

/Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.