AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.559

5w40 eller 10w40 helsyntetisk olja?

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Snart är det dags för service på bilen (323i-E46). Vad bör jag satsa på, en olja med 5w40 eller en med 10w40?
Vilken klass? API SJ eller ACEA, SL?
Måste BMW longlife ink i klassen?

Hur många Llter måste jag ha i 323an? 6,5L eller mindre?

Vad rekomenderar ni, helsyntetisk eller semisyntetisk?

Tack på förhand!

------
Länk
Länk
Den med API SL är bättre och jag antar att det är 5W-40 oljan, eller?

Flåklypa
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du skall ha en olja som är BMW-longlifeklassad.
API-klassningen är helt irrelevant i ditt fall, men står du med två BMW-ll-klassade oljor, välj den med högst API-klass (SL är bättre än SJ)

Det finns inga fördelar att använda en 10W40-olja gentemot en 5W40-olja.

Det finns inga fördelar att använda en delsyntetisk olja gentemot en helsyntetisk (förutom literpriset).

Följande viskositeter är lämpliga till din bil:
0W30, 5W30 och 5W40.
Kör du extremt hårt kan en 5W50-olja vara bra, men du lär få problem att hitta en BMW-ll-klassad olja med den viskositeten. Då bör du byta olja tidigare än ordinarie serviceintervalln (förslagsvis efter halva serviceintervallet, dvs. ca 1250 mil), eftersom en så bred olja bryts ner snabbare och tappar viskositet och får mer föroreningar vid nerbrytningen.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Tack för svaren.

Angående semisyntet vs fullysyntet:
Jag kan alltså fylla på med semisyntet istället för helsyntet utan att försämra motorns arbetsrythm?

Jag kör ungefär 2000mil/år, och jag kör lugnt.
Vilka märken rekommenderar ni som skulle passa min bil?

Tack på förhand!

------
Länk
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Märke spelar ingen roll om oljan har rätt klassning (BMW LL).
Finns många märken, t ex Valvoline Synpower, Castrol SLX, Shell helix ultra etc.
Kolla här för lite mer info:
Länk

Fyller du på med delsyntetisk olja, försämrar du oljans smörjande egenskaper om du har en helsyntetisk olja i motorn.
Undvik att blanda in delsyntet om du inte måste (t ex om du står mitt ute i ödemarken och behöver fylla på olja i motorn och bara har en delsyntetisk olja att tillgå).

Personligen ser jag ingen fördel med delsyntetisk olja i förhållande till helsyntetisk!

Mvh

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Johan B//

Tack för länken och dina råd. Det är så här att jag ska inte serva bilen riktigt än, men snart. Tänkte att fylla på lite olja innan det är dags för servicen. Det jag inte vet är att, vad förra ägaren hade i för olja när han servade bilen? Därför vet jag inte riktigt vad jag ska hälla i, Mineral, semi eller helsyntet. Ska jag chansa på helsyntet?

------
Länk
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Använd en LL-klassad helsyntetisk olja.
Troligen är det sådan som är i motorn redan.

Om det skulle vara delsyntetisk olja i motorn nu, gör det inget att du slår i en bättre olja.

Mvh

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Johan B//

Tack, bilen är servad på BMW i Solna senast så de borde väl ha fyllt med helsyntet, hoppas jag:)

Tack igen:)

------
Länk
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är den servad på BMW i Solna, är det med största sannolikhet Castrol SLX i motorn!
Bäst är att använda exakt samma olja som redan är i motorn, dvs. om jag vore dig skulle jag svänga förbi en BMW-handlare eller en välsorterad oljeförsäljare (mekonomen brukar ha SLX) och köpa en liter SLX 0W30. (iofs ganska dyr olja - ca 175kr/l)

Mvh

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Johan B//

Tack det ska jag göra.

------
Länk
Länk
Byter man lika ofta som i äldre bilar så behöver man såklart ingen longlifeolja!
M.V.H.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.