|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Bättre att ha den i en carport än varmgarage,tempratur skillnaden orsakar rost angreppet i långa loppet | |
|
Har haft alla mina bilar i garage( kallgarage) Och tycker inte rosten kommer fortare än om bilen får stå ute. Sen rosta alla bilar åndå med tiden. kan tilläga att focusen jag hade innan som hade 10år på nacken o redan rostangrippen på små ställen. Fick stå ute 1 vinter(förra) tycker jag att den blev mer angrippen av rost än åren den fick stå i kallgaraget. |
|
|
Den här vintern kan det ha varit bättre för bilen att stå ute för den har varit så kallt. Vintrarna innan som varit i stort sett fuktiga med mycket saltande gör varken till eller från om dom stått i garage eller carport. kanske tillomed värre i en carport än varmgarage. kallgarage klart bäst. |
|
| Har carport hemma men varmgarage på jobbet (ca 20 grader) där den stått dagligen efter att ha körts på nedsaltade vägar. Idag tvättade jag bilen för hand för första gången sedan december och jag kunde tyvärr kostatera att den fått flera mindre ytrostangrepp kring asfaltsfläckar. Det har aldrig hänt på varken Volvon eller min fd E46 som aldrig parkerades regelbundet i varmgarage. | |
|
Asfaltfläckar enbart, inte stenskott eller grussprut? Det skall ju knappast rosta på en slät yta enbart av olja eller asfalt, då är det nåt allvarligt fel tycker man, eller? FP |
|
| Alla kemiska processer påskyndas av värme. Ju kallare desto bättre när salt är inblandat. | |
|
Men om det får torka upp då? FP |
|
| "Ytrosten" som syns runt asfaltfläckar kommer inte från bilplåten. Våra saltade vägar är fulla av järnfilspån som fastnar på lacken. Var dom spånen kommer ifrån får bli dagens bilgåta :) | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Eller "flygrost" som det oftast kallas... |
|
Slitage från dubbar, men även bromsdamm. Alla bromsskivor och trummor som dagligen används skapar en del metall som måste ta vägen nånstans. Allt är inte dubbdäckens fel...) FP |
|
|
Ytrost ? ibland dyker dessa tveksamma brunsvarta små fläckar på bilen som inte försvinner med avfettningen vid tvätt. Och kan tas för ytrost /prova gnugga lite extra på dom med nån polish så får du se. Sen om man får stenskott på huv eller tak så brukar dom klara sig bra länge innan det bildas någon typ av rost där. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.