AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
16.374

Rostar det i varmgarage?

Sida 1 av 2
fl
46
flautando
530i 1988
Hejsvej!

Rosthelvetet!!!
En liten fråga: Jag har bilen i ett s.k termogarage med en viss värme i. Inte allt för varmt utan lite grand. Är det så att det rostar mer när man har bilen i ett sådant än att ha den på gatan. Märker att det nu har kommit lite grand som inte är kul...

Ha de gott!

/flautando

Ca
51
Calle Cumulus
525 tdsA touring-98
Ja det gör det nog.
Det är bättre att ha den utomhus,eller helst under ett tak om du använder bilen dagligen,speciellt om det är minusgrader.
Bilen hinner aldrig torka i ett dåligt uppvärmt garage,utan är ständigt fuktig och då kommer rosten.
Bättre att ta in den någon gång ibland och dundra på med massor av värme så den blir torrr snabbt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag vet att en del fick rostproblem i det termogarage som jag hyrde för många år sedan, de var de som stog längst bort från de värmefläktar som fanns, där tog det flera dagar för bilarna att torka upp om det regnat när dom ställde in dom, medans de som stog närmast torkade över natten.
Och det blir mycket fukt/kondens om många kör in och ut, och det kyls ut. Många fick rostkador "innifrån" dörrar, balkar, där kondensen inte gick bort för att inte ventilation värme inte räckte till
Så en carport/motor cupevärmare är en bättre lösning än termogarage i de flesta fall, det finns termogarage som har högre värme och bättre ventilation.då funkar det bättre.
Man behöver inte mycket värme, ca 15C men luft som rör sig och ventileras bort för att det ska torka snabbt, jag har en trefas termostatfläkt i mitt garage och en ventil öppen, så en blöt bil torkar på några timmar.

///MVH Hasso
Länk
fl
46
flautando
530i 1988
Tack för svar!

Ok, får ställa den ute istället.
Det kostar mig nu 320 spänn i månaden för ett garage som dessutom är hel sunkigt och ger rost. Fy!

/flautando

Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Svenska Bostäder är generösa med värmen i garaget. +22.4C idag.

//Player
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
En vettig luftavfuktare kanske skulle kunna funka, beroende på hur garaget ser ut. Wheels hade en artikel om just garagering för ett tag sedan.

Sex på alla fyra, roligast så!
Ja
760
JanF
530i-93
Varmgarage är en mördare på bilen om du använder den mer än en gång per vecka.

Som Hasso säger så kan du torka bilen på några timmar, men det gäller bara om du inte har kört på saltad väg. Då hålls fukten kvar lääääääänge och gosar sig i värmen.
J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Mitt "varmgarage" håller endast en temperatur på 9,5-10 grader. Luften är dock väldigt torr och jag upplever att bilarna torkar snabbt. Jag hoppas iallafall att bilen mår bra där nere under jorden. Ingen av mina bilar har rostat trots åtskilliga år i varmgarage, men det beror kanske på hur ofta man tvättar och sånt också. Jag använder bilen så gott som dagligen.

///M som i M52TUB25!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Hur bra/dåligt varmgarage är, beror även på klimatet!

I ett torrt men kallt klimat, är det säket dåligt att ta in en kall bil i ett varmt fuktigt garage så att det bildas kondens på/i den.

Här runt Göteborg är det ofta fuktigt och något över nollan, det är ingen bra utemiljö för bilen att vistas i. Dessutom finns det en del salt i luften, bilarna som går ute på öarna brukar rosta oavsett om det körs eller inte.

Ett varmt varmgarage (gärna med avfuktare) måste vara bättre för bilen, än att ha den ute i Göteborgsluften.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Fu
240
Funatic
325iA Cab -93
Jag åker från varmgaraget hemma till varmgaraget på jobbet. Hemma håller det mellan 16- och 19 grader i garaget och på jobbet konstant 20 grader. Torr, varm och go bil på vintern och sval skön bil på sommaren är resultatet. Jag märker inte någon ökad rost.
Da
85
Daddan
518i -85
Om du kör in bilen i ett varmgarage oavsett om den torkar eller inte så finns saltet kvar på bilen. Det koncentreras i alla gottiga skrymslen där det brukar rosta på en bil, alltså i alla veck i plåten. Det är extra viktigt att hålla bilen ren på vintern och speciellt om man parkerar i varmgarage. Många tycker att den ändå blir smutsig så det spelar väl ingen roll om man tvättar, men regelbunden tvätt och vaxning är ett måste om man vill hålla pärlan rostfri. Inte konstigt att folk har vinterbilar.

/David
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Hur varmt ska garaget vara för att få kallas varmgarage?

//Player
Jag tror ett varmgarage ska hålla kring 10-15 grader.

Viktigt när man bilen står i en fuktig miljö är just att hålla den ren, en riktigt bra grundbehandling minst en gång i månaden och därefter avspolningar då och då.
En bra grundbehandling minskar chansen för saltet att krypa in i materialets porer och ligga där och "må bra".
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Det viktiga i sammanhanget är ju inte att det är "hyffsat varmt" i ett garage som ska vara gynnsamt så att vagnen ej ska bli rostangripen.
Det viktiga är att den relativa luftfuktigheten kan hållas under 50%,luften behöver inte vara varm,det räcker alldeles utmärkt om den är torr.
Om den relativa fuktigheten hela tiden kan hållas under 50% uppstår normalt sett ingen korrosion.
En luftavfuktare av lämplig modell som klarar av lite lägre inomhustemperaturer>>OBS!vissa som arbetar enligt kondensprincipen fungerar dåligt eller inte alls om "rummet" är kallare än 5-10grader.
Dvs dessa luftavfuktare måste hur som helst ha någon form av uppvärmning i lokalen..

Det man bl.a. också måste tänka på när man inhandlat sin luftavfuktare är att ha en fuktspärr i vägg(plastfolie),trots att man egentligen inte behöver värmeisolera lokalen(garaget).

Till slut>>>Ska man bara lita på att värmen i garaget är tillräckligt för att hålla rosten borta så måste den temperaturen ALLTID,även sommartid hållas minst 7 grader över yttertemperaturen...Det brukar inte bli billigt :)KAN ju vara hög(över 50%) relativ luftfuktighet även fast du har 20grader ute på sommar'n.

Mvh Janne.

Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

va mkt att tänka på , kanske lika bra att köpa en volvo 240 å skita i allt :D
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Min putsglada granne som iochför sig alltid kört Saab, påstår att sedan han byggde carport och lät bilen stå där istället har det rostat betydligt mindre, eller också har de nyare bilarna bättre rostskydd ???.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Klart är att bilar rostar mindre om dem får stå utomhus vintertid istället för "in och ut" ideligen ur sitt "varmgarage".
Massor med vatten o blött för det mesta inuti balkar o hålrum, aldrig bra ur korrosionssynpunkt.

Många tycker ju om att det är varmt i sin vagn när man ska iväg bl.a. därför vill ju "svensson" köra in sin bil i sitt "varmgarage".

Men om man kostar på sig en motorvärmare + kupévärmare så mår kroppen också bra utanför garaget.

Naturligtvis är också många rädda för sabotage också..
Sabotagerisken/stöldrisken finns naturligtvis kvar med bilen stående utomhus,men det var inte det som var frågan..

Nåja...
Fortsätter med lite "garagesnack".
Det man kan komplettera sitt relativt kalla garage med som borde fungera bra är en luftvärmepump om man inte har uppvärmt sedan tidigare...dels räcker även en liten dylik i ett garage(kan inte vara så dyrt tycker man),dels brukar det finnas ett "torkläge" på en del moderna luftvärmepumpar som man borde kunna fixa automatik på som kan se när den relativa fuktigheten börjar stiga över 50% och då "switschar" pumpen över i torkläge från enbart värmeläget...hmmm.
Då slipper man att kanske installera en luftavfuktare bara och gör då "två flugor på smällen" dvs får både värme OCH möjlighet till avfuktning på ett smidigt sätt..återstår bara kostnadsfrågan då :/
MEN>>>Rost kostar också massor tids nog.
Jaha...nu drog det iväg igen ser jag så jag slutar här nu :)

Mvh Janne.

Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Följer upp en gammal tråd (ingen mening att skapa nu) då jag funderat över detta ämne.

Kör min bil dagligen (Skåne-klimat) och den parkeras i ett flerbils (50+ bilar) varmgarage (10-15 grader Celsius).

Eftersom att parkera ute är totalt uteslutet (inbrott, inbrottsförsök, bensinstölder, skadegörelse etc etc etc) så är varmgaraget enda alternativet.

Vad är då de bästa tipsen för att minimera rostangrepp och dylikt?

Till exempel när jag kört i slask och blött väderlag brukar jag iallafall spola av bilen grunden med varmvatten - i hopp om att det reducerar eller iallafall bromsar rostangreppen något. Bra eller dåligt? Finns det mer man kan göra?
Visa användare
176
Johnny Bravo
523i touring lci -07
Spola av saltslasket direkt när man kört är alltid bra. Annars spruta olja innuti dörrar, luckor, mm samt rostskydd och/eller vaxa på insida av nederkant av dörrarna och bagagelucka. Ofta vaxar man bara stora släta ytor av bilen men det är ju i kanterna som rosten börjar. Skyddar man innanför lister och kanter så håller det ganska länge.
Spruta rostskydd på/i skärmkanterna tar ca 5 min så det tycker jag man bör göra varje år för det håller faktiskt rosten borta ganska bra.
Länk

FP
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Läste igenom tråden som länkades det men den hade tyvärr ett något annat fokus - där görs antagandet att man kan välja mellan varmgarage och kallgarage och vilket som är lämpligast.

I mitt fall finns tyvärr inte detta val. Ställer man en bil utomhus börjar vakuummänniskor klänga på den värre än Gibraltars apor. När det är mer praktiskt att ha ett olåst bensinlock med lagom lite bensin i tanken och få den slangad då och då än att ha ett låst bensinlock och råka ut för upprepade skadegörelser kring tanklocket - då har det gått för långt.

Mitt enda alternativ är ett varmgarage - då kommer frågan : vad är bra rutiner för att minimera/dämpa rostangrepp? Och vad är riktigt no-no när man dagligen kör in sin bil i ett varmgarage?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.