|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Tänkte fråga en snabb fråga här vad det är för skillnad mellan sänkningsfjädrar på 4 och 6 cyl E30? Har säkert med vikt mm o göra att sexerna väger mer än fyrorna, men är det någon skillnad på fjäderbenen i fram mm? Har sökt lite, men skulle behöva ett relativt snabbt svar tack. Mvh Henke | |
|
det är smalare fjäderben på dem 4 cylindriga förutom på 318is -16v... måtten som kan skilja är mellan 48 mm och 51 mm fjäderben... Bara det bästa, åt det bästa BMW CS #5075 |
|
|
Ajdå, med andra ord så passar inte 325 fjädrar på 318? Mvh Henke |
|
|
318is och 318 touring har 51mm fjäderben..... KKR Länk |
|
|
Okej, men på vanlig 318 så passar de inte?. Kanske är bäst o gå ut o mäta, kanske inte är original på min. Mvh Henke |
|
|
Har du tur så är det dom grova benen !! ut och mät... KKR Min bil Länk |
|
|
Gick ut o mätte lite snabbt i mörkret, men det verkar som att den är 51mm. Men då sa kompisen att det var konstigt, för då hade det varit ventilerade skivor isåfall, o det har jag inte! Ska mäta lite nogrannare imorrn. Mvh Henke |
|
|
Det ska vara ventilerade skivor om du har 51 mm fjäderben.... Vad mäter du med ? KKR Min bil Länk |
|
|
Jag hade en liten bit av ett rör i bagaget som var 55mm, o de kändes "typ" likadana när jag satte dom bredvid varandra :-). Jag han aldrig åka till garaget o mäta riktigt igår, o hinner inte idag heller. Men det kan ju mycket möjligt vara 48mm som Henrik A. skrev. Men vad har det för betydelse igentligten?, fjädern ska ju ligga i skålen, är dom olika stora dom med eller? Mvh Henke |
|
| Nu spelar det ingen roll vilken grovlek på fjäderbenen det är om ni bara ska byta fjädrar. Däremot vid byte av stötdämpare fram,så gäller det att kolla om det är 45 eller 51mm. | |
|
Okej, jo det är enbart byte utav fjädrar som är intressant. Har ev. en uppsättning utav sänkningsfjädrar från en 325 på gång. Skulle ju vara roligt o höra om dom passade först innan beställning. För går jag in på vissa styling sidor mm så har ju 4 o 6 cyl olika fjädrar. Så det som slutligen skiljer dessa åt är alltså vikförhållanden mellan bilara?, då blir med andra ord min bil stötigare? Mvh Henke |
|
| fjäderkoficienten skiljer ev även längden, men diametern är samma | |
|
Okej, med andra ord så kan jag köpa dessa utan några problem. Bilen kanske inte sänks lika mycket om dom är längre o min bil lättare mm. Men det borde ju inte göra för mycket. Fjädrarna ibak har jag förutsatt att de ska passa?, de är väll konade på samma sätt på alla e30? Mvh Henke |
|
|
Det löste sig ändå, beställde sänkningsfjädrar till 4cyl coupe nu. Tack för hjälpen. Mvh Henke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.