|
|
|
|---|---|
|
En bra bil vill man ju underhålla, precis som med kvinnor, var sak har sin tid. för min del utveckla lite, det lilla man kan, Men en Alpina är ju som alla vet "utvecklad" proffsigt. Själv är man ju inte nån höjadare på att mecka eller utveckla men så läser man mycket om det ena å det andra. Ser alla stylade bilar och tänker fn..dj..snyggt det där, skulle kanske passa på min Alpina. Nu har jag fått för mig att kanske byta till ett fullflödes system, vet inte riktigt vad det är för system som sitter på Alpinan, om det är ett orginalsystem som kanske är modifierat eller vad? med dubbla utblås, kanske även ett öppet koniskt luftfilter, sitter nu ett sportlutfilter i burken. Vissa pratar även om dumpventil men det är kanske mest till turbomatade bilar. Vissa tycker säkert att det mesta av det här är onödigt och bara kosmetika och att man inte skall peta så mycket eller inte alls på en Alpina bara för att det är ett redan utvecklat färdigt? koncept, som bäst behåller sitt värde som den är. Vad jag skulle behöva är lite vettiga synpunkter på ovanstående, det är ju bara så, man blir aldrig vuxen, bilar är ju så himla kuliga saker. | |
|
Dumpventil är för turbo, den gör inget på en motor utan turbo. Konsiska luftfilter är inte bra, tom med ordentlig avskärmning från den varma luften blir effekten ändå sällan en ökning. Din alpina har säkert redan ett "fullflödes" system från alpina och att byta ut detta till nåt eftermarknads dussin system är inte att rekommendera. Alpina är i en egen klass, och en original Alpina bil ska man aldrig underskatta värdet på, däremot en sönderstylad Alpina tappar nog värdet snabbare än en sönderstylad BMW. Vem vill ha en Alpina med styling atteraljer? Håll den original, den är ju så gott som perfekt nu! |
|
| Tackar för dina synpunkter, hade väl lite på känn att det är som du säger. Därför är det här forumet så dj...bra, man kan ventilera saker som man har i sitt, ibland, tunnelseende du vet när man fått nånting i huvet..... Tack för ditt bidrag. | |
|
Jo dumpventil kan du nog skippa.. :) Dock så tror jag inte att värdet skulle sjunka om du tex monterade ett system från ferrita. Om du väljer ett utblås som ser ut som orginalet, lite grövre pipor kanske. Då är det ju endast ljudet du ändrar på, inge styling.. Skulle bli ett mäktigt V8 ljud kan jag tänka mig.. :) Skippa luftfiltret! Mvh Per |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.