|
|
|
|---|---|
|
Har uppkommit ett problem med min 520i -86. Har sen tidigare en liten spricka i övre plastgaveln, precis intill slangfästet, men det är ihopplastat och höll innan. Igår så började tempmätaren visa varm och när jag stannade till rök det åt alla håll och kanter, då hade sprickan gått upp och det rentav sprutade ut vatten från den lilla sprickan. Fyllde på nytt kylarvatten så den inte skulle gå tom och körde hemåt igen. Strax därefter blir den varm igen, och när jag öppnar kylarbehållaren är det ett extremt tryck på vattnet så locket flyger sin kos. Kom hem till slut med väldigt överhettad motor som det rök VÄLDIGT mycket från. Toppen antar jag behöver en renovering, men vad beror just problemet med kylarvattnet på? Nån som har en aning? | |
|
Välkommen till forumet! Har du luftat systemet? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack för välkomnandet! Tur det finns ett sånt här guru-ställe när det krisar! Nej, jag har inte luftat systemet! Jag är nybliven BMW-ägare så jag är inte kunnig om dessa bilar, och ett sånt här fel har jag ingen koll på alls.. Hur luftar jag? |
|
|
En sak till; Eftersom han gick så pass överhettad och kokade, samt sprutade ut allt kylarvatten, vad är det som kan ha tagit skada som jag bör kontrollera? |
|
|
Det sitter en liten skruv på termostathuset. Fyll på vatten i kylsystemet. Starta motorn och skruva ut skruven tills det bara kommer ut vatten. Stäng skruven. Klart! ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Toppen kan ha vridit sig. Det märker du om du fixar den trasiga kylaren och fyller på med vatten. Börjar den att koka eller att du får avgaser i kylsystemet så är toppen sne. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Tack, J.Dredd... Ska lufta systemet senare idag och se hur det går. Som det rök igår så verkade det mer som jag bränt allt som går att bränna =( |
|
|
Håll tummarna för att toppen klarat sig, för de slår sig tyvärr väldigt lätt på BMW-sexorna. Är det några bilar man skall hålla ett öga på kylarvätskenivån/temperaturen, är det BMW-sexorna... När du luftar underlättar det mycket om du ställer bilen i brant uppförsbacke (fronten uppåt) och har kupevärmevredet på max. Motorn på tomgång. Kan vara bra att varva upp motorn några gånger för att blåsa ur luftbubblor som kan finnas i systemet. Håll ögonen på vätskenivån den närmaste tiden efter luftningen, ofta kan det behövas fyllas på några deciliter när den sista luften har försvunnit. I ditt fall bör du vara extra vaksam på vätskenivån med tanke på att motorn har kokat och kan ha fått slagen topp. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Lite mer ingående luftning är att rekommendera, läs här hur man gör: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.