|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har fått tag i en lambdasond med förvärmning... Ska förvärmningen alltid vara på? Eller ska den bara vara inkopplad en viss tid efter att motorn startats? Givetvis ska jag använda ett relä till förvärmningen, men vad ska jag använda som "triggersignal" (för att dra relät) ? Tacksam för snabbt svar... MVH Martin Följ utvecklingen av 535 BiTurbo på Länk | |
|
Kom igen nu! Någon som vet om förvärminingen skall vara inkopplad hela tiden? Följ utvecklingen av 535 BiTurbo på Länk |
|
|
Jag tror att den ska vara inkopplad hela tiden. Även om motorn är varm så kallnar lambdan om du står en stund på tomgång, i alla fall på bilar där den sitter långt bak, t.ex. original BMW. Original slås värmen av och på via ett relä som kontrolleras av ECU:n, så det är lite svårt att svara på exakt hur det styrs. Jag hade kopplat in värmen på bränslepumpsrelät t.ex. och låtit den vara på så snart motorn går helt enkelt. |
|
|
OK... Då får lambdavärmen vara på när motorn är på då... om ingen annan vet vilka parametrar i ECU:n som sköter relät... Följ utvecklingen av 535 BiTurbo på Länk |
|
| Känner mig ganska övertygad om att enda parametern är motor i drift eller inte. | |
| Behöver man förvärmning? det finns ju lambdasonder utan! Koppla på bränslepumprelät låter ju vettigt, sen kan man ju bryta den vid t.ex. 3000 varv och över. | |
|
Rekommendationerna till när man bygger ihop ett MegaSquirt (gör-det-själv-insprutning) är att kopplar på värmningen tillsammans med soppapumpen. Så att den alltid värmer när motorn är igång alltså. Jag tror det är enbart äldre bilar som har lambdasensor utan förvärmning. Det tar nog mycket längre tid för den att bli varm utan värmning. |
|
|
Värmningen på bredbandssonder är inte så enkel, så jag tror inte den är det på vanliga sonder heller. Det sitter en strömbegränsning i värmningen så att den värmer mycket när sonden är kall och sen mindre och mindre ju högre temperatur sonden har. På så sätt så värms somden upp snabbt och ligger runt 600 grader C under normal körning. Blir sonden för varm så går den väl sönder (har jag hört - ej bekräftat). Bara en liten varning... |
|
| Om det är ett självreglerande element (vilket det säkert är) så är det ju bara att låta värmeelementet få spänning så snart motorn går. | |
| Vilka problem :-) Sätt lambdan närmare turbon istället så behövs ingen förvärmning, jag tror det är ett mindre problem som man inte bör läggra kraft på. | |
|
Kommer att koppla ihop med soppapumprelät... tcka för tipsen! Följ utvecklingen av 535 BiTurbo på Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.