|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Hej! Funderar på att ändra min utväxling. är det ide att dona in en 6 växlad m3 låda? ska ha kompressor intercooler mot min 316 eller 318 motor ... varvspärr vid 210 nu .. kan tråligt! frågan är om 6växlade m3 lådan passar mot min motor ... fast bmw brukar väll vara bra på standarderna ?! | |
|
Lådan passar inte på motorn utan adapterplatta. _______ //Niklas |
|
|
Är mycket lättare att byta bakaxelklumpen för annan utväxling! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ok, men jag skulle nog vilja ha 6 växlar... Vad ska jag annars ha för bakaxel "Klump" då ? kan jag ta 325:ans ? | |
| Vart får jag tag på en adapter platta ? | |
|
Har du en 6-växlad låda liggade eller? Dom är ju inte såå enkla att hitta till bra pris... Lycka till, Tobbe |
|
|
Du bör nog byta hela bakvagnen mot t.ex 320, annars räcker varken diffklump drivaxler eller bromsar till för den ökade effekten. Du ska nog inte skaffa så väldigt mycket högre utv. en 316-motor mår inte bra av att dra tungt med laddtryck från en kompressor på sig. Det är ju en kortslagig liten motor som inte har nåt emot lite varv. |
|
| Ok, så att lasta motorn är alltså ingen bra ide? stoppa dit en 320 motor då da med kompressor intercooler och 6växlade lådan ... hur blir detta OM jag nu skulle typa den på besiktningen? | |
svavelvinter |
en 316 med 6-växlad m3-låda låter lite overkill... Men angående dessa getrag-lådor, jag har hört att t.ex. 325 e36 och m3 e36 (5-växlad) är samma låda med olika utväxling? Dvs att båda lådorna pallar lika mkt effekt, kan det stämma? |
|
failure: Det går aldrig att besiktiga den bilen och köra lagligt. Motorn håller säkert för överladdning, men låt i så fall allt vara som det är i transmissionen, det håller så länge det håller helt enkelt. Sen får du montera bort kompressorn när du besiktar bilen. svavelvinter: 325 har en getrag låda och M3 (även 328) har en ZF-låda. Det är alltså inte samma låda. Exakta stegningarna känner jag inte till men båda har 1:1 på femman. Sen skiljer det i utväxling i bakaxeln. Det kan vara 525 24V du har hört har samma låda, där sitter också ZF-lådan nämligen, även där med 1:1 på femman. |
|
| Ok, tanken med det hela var att jag har varvstopp idag på 210Km/h vilket jag skulle inte vilja att den varva 7000 rpm vid 210 med kompressor matad motor... är nog ingen höjdare att ligga så en längre tid... så vad finns det för lösningar att kunna få mera topspeed? och vad har min låda idag för utväxling på 5:an. | |
|
Var hade du tänkt hålla 210 några längre stunder då? Det är väl för bättre acc. som du vill ha kompressorn eller? Ett autobahn-lok lär det aldrig bli ändå. Trummor bak är bra på många sätt men har sina begränsningar när man ska stoppa från 210. Lite högre utväxling kan du väl ordna senare, finns massor av olika utväxlingar i olika modeller. Tror att din låd har 1:1 på femman, står i instruktionsboken. |
|
| Alltså ibland händer det att man åker E20 eller E4 och då brukar jag ligga ibland 200Km/h och då brukar det bli lite varmt för motor stackarn... Så jag vill gärna ha mera topspeed men jag ska väl börja med kompressor intercooler ... Effekt sänkning är det bäst att svarva kolvarna ? eller dona det med packningar? är det ide att byta kolvar direkt oxå? om jag ändå ska skruva isär motorn? Kanske tom lika bra att skaffa en 318motor? | |
|
failure, det finns ett svenskt ord för "topspeed" och det heter "toppfart". Kan vara bra att veta. Dessutom att börja en mening med "Alltså ibland händer" är konstigt "Alltså" är redundant, det räcker fint med att skriva "ibland händer" fö. Liten språklektion för att lyfta nivån. /Simon |
|
|
Hej Simon! Jag sitter på jobbet och har 100 järn i elden! Har inte tid ork eller lust att skriva korrekt svenska. Men jag får väl skärpa till mig om ni har problem att förstå vad jag skriver. // Patrik Båt! |
|
| Hur många häst "förlorar" jag med min catalysator? | |
|
failure, ber om ursäkt, kunde inte hålla mig. Är över 30 och har skojigt åt/retar mig på vissa sätt att uttrycka sig på....ta inte illa upp. Håll med om att det är modernt numera att börja en mening med "Alltså"...det var det inte för 10 år sedan...:) Kör hårt och lycka till med din modifiering! /Simon |
|
svavelvinter |
simon_en seriöst så tror jag inte att någon här bryr sig om dina språkkunskaper, och inte heller din ålder. Att hoppa in i en forumtråd som handlar om en bmw-växellåda och på ett sådant där sätt nedvärdera någons inlägg p.g.a stavning tycker jag är uselt, omoget och totalt onödigt. Sådana som dig vill vi ha mindre av här, tycker du ska söka dig till NE eller SAOL's forum. |
| Suck! kan vi hålla oss till ämnet?! | |
|
svavelvinter, det var inte stavning jag anmärkte på utan iblandning av engelska och uttryckssätt, en väsentlig skillnad. Din dom av mig tycker jag känns väl hård, "uselt, omoget och totalt onödigt". Fö att börja en mening som du gör "simon_en seriöst" är svårt att ta seriöst för mig. Kör hårt! Svavelvinter, är fö duktig på värdering om du kollar i värderingsforumet. Är dock mindre aktiv där nu. /Simon |
|
svavelvinter |
Då tycker jag verkligen du ska hålla dig i det forumet, för här är du inte lika uppskattad |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.