AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.383

Att tänka på vid köp av 318iS

Har hittat en 318iS -90 som jag är lite sugen på. Är det något speciellt att kolla, på den modellen. Klassiska fel på E30 är ju silentblock och bromsrör.

Vad skall man ge på ett ungefär, bilen har gått 29.500 mil men ser väldigt fin ut. Har sett 320's -90 -91 med 10.000 mil mindre på mätaren för ungefär samma pris som är begärt för denna.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
66
79
66a
318is-90
Fredrik M.Hej! Det finns ju en jättelång tråd att läsa här på forumet ang.E30 318is 16v. Du har väl inte missat det:-))
Skämt & sidå det är som du skriver, vanliga fel på denna bil kan vara silentblocken & bromsrören.Ser den bara fin ut så är den väl värd kanske mellan 15-20 papp.Hör gärna av dig om det är något annat som du undrar över ang.denna bil.

Mvh
Anders
Rost rost rost. Även om den ser fin ut på utsidan så är den med stor sannolikhet rostig under.
Tyvärr. Kolla väldigt nogrant om du vill slippa rostlagningar.

Maskinellt så är det inte mycket som brukar stula. Lyssna och hör så det inte rasslar om kamkedjan osv. Kolla så oljan är ok och se om det finns dokumenterat något om service.

Lycka till.

/Anton
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Ja, kolla rost. Bakom alla hjul är det mycket vanligt med rost, även framför bakhjulen. Kolla noga där. Infästningarna till innerskärmarna bak är känsliga ställen.
Under listen till framrutan är väl ett klassist rostställe.

///BMW - Was sonst!
66a, jo den tråden har jag missat... får leta.

Av er andra förstår jag verkar rosten vara en stor grej, kollade lite i skärmarna på den och kunde inte se någon antydan till rost. Skall ringa ägaren i kväll så jag får syna den riktigt noga.

Kan det vara mycket rost på bottenplattan oxå? Det är ju lite svårare att kolla utan lyft.

Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
det finns en packning som sitter i framkant utav toppen du helst ska kolla om den är hel...om inte så är det dags att lyfta toppen och byta den...lite jobb om vi säger så...
är den kass så kan olja och kylarvätska blandas...vilket kan resultera i en sprucken topp...

försök gärna kolla historiken också noggrant...så du inte får en bus kört ex...sen som dem andra sagt...rosten...

Bara det bästa, åt det bästa

BMW CS #5075
Bilen är ägd av en tjej/kvinna, pratade med hennes föräldrar igår. Vi skall ses i kväll så jag kan kolla och provköra bilen. Tack för tipset om toppackningen, skall kolla där.

Mina föräldrars 320i -87 rostade i nedre hörnet på bakre sidorutan, mot bakluckan, under listen så man såg inget, vilket resulterade i att kofferten vattenfylldes. Är detta vanligt, fanns inga tecken till samma problem på vår 318i -88.

Här har du lite läsning Länk

Kolla inne i vänster bakre hjulhus, vid tankluckan, där brukar det rosta. Runt takluckan kan det läcka in vatten.
Lyft på golvmattan och känn under så det inte är fuktigt eller helt nedsurat.

Kolla a-stolparnas nedre infästning så det inte är rostigt.

Kolla noga helt enkelt. Det rostar överallt. :-(

/Anton
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Rostig och läckande bränsletank är vanligt.
Hål i golvet i framkant på förar / passagerar plats.

Dåliga stötdämparfästen (kluckande / klonkande ljud från bagaget då man kör över ojämnheter), glappande växellänkage (kan pundarfixas med lite fett i spakens infästning under damasken), tickande lyftare (ett par täta oljebyten med bra syntetolja brukar råda bot på det), kass viskofläkt (skall vara lite motstånd i fläkten då bilen är avslagen) och givetvis typfel nummer ett; glappande spindelleder.
Har bilen gått nästan 30kmil är det tid att byta kamkedjespännare och ev. kamkedja.

Som kuriosa kan nämnas att min 325 blev rostlagad vid sin sista karosserikontroll (dvs. då bilen var två år gammal).

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Rost vid nummerskyltsbelysningen är vanligt. Brukar vara lite lurigt att upptäcka trots att halva bakstammen är murken.

Vad det gäller så gamal bilar som E30 så kan i princip allt vara trasigt eller utslitet. Testa den noga.

Lycka till!

Ge ditt bidrag till Radiohjälpen 901950-6
Nja! Några hål i golvet tror jag inte det finns på denna, den ser otroligt fin ut. Men skall kolla där ändå. Skall kolla bränsletanken oxå.

Det med kamkedje spännaren var ju bra info, kan vara bra att plocka fram när det skall prutas.

Snart dags att åka och kolla, det pirrar allt lite i magen.

Som ni ser på info'n blev det affär igår kväll. Bromsskivor och klossar var bytta runt om, silentblocken bytta, spindellederna bytta, bränslepumpen ny. Ingen allvarlig rost, väldigt lite i barke skärmkanter, bakluckans underkant. Ett rost hål finns på ena A stolpens nederkant, så det läckte in väldigt lite vatten där. Men eftersom jag tror mig kunna fixa dessa fel och motorn spann som en katt och inget konstigt i serviceboken kunde upptäckas så slog jag till, prutade från 23.500 till 17.000. Bilen är svensksåld i Halmstad och har gått i dessa trakterna hela tiden.

Jag får väl ändra min signatur till Red is my favourite color, eftersom jag nu äger 2 röda BMW's =)

tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Fredrik M > Bra val av färg på en e30 :)

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Gatulerar! :-)

Nu ska jag jaga upp dig lite. ;-)
Rosten vid a-stolpen är troligen, trots till synes lite rost, lite mer än så.
Rosten kommer med största sannolikhet från insidan. Det sitter dubbla plåtar där.
Jag hade rost på min E30 just där och det var lite mer än vad man kunde tro får en början...

/Anton
Kollade du rost vid nummerskyltsbelysningen innan du slog till?

I övrigt grattis till en trevlig bil. Vårda bilen ömt och håll den i strikt originalskick så kommer den på sikt att stiga i värde.

Ge ditt bidrag till Radiohjälpen 901950-6
Anton, Tackar!

Svårt att kolla under plasten, mycket möjligt att det finns rost där oxå.

Jag misstänker oxå att rosten vid A stolpen är mer än man ser, jag får se hur jag löser det. Kanske inget vi skall försöka pula med själva, vet en firma där jag kan lämna bilen och få det fixat, men ingen aning vad det kan kosta. I värsta fall får man försöka hindra rosten från att sprida sig ytterligare och täta hålet på något sätt.

Jag har ingen större erfarenhet av att lappa och laga rostiga bilar, en tanke som slagit mig är hur 17 man rostskyddar om man fäller in en ny bit plåt? Utsidan är ju enkelt, men lämna plåten ren bå baksidan är ju inget kul, lär ju bli hål ganska kvickt igen.

Rosten på bakluckan hade oxå varit kul att få bort, ser inte så kul ut även om det inte syns förrän man öppnar luckan och kommer riktigt nära.

bjoerck, orginalskicket är redan sabbat på min, tror jag. Sitter fem ekrade 15 " BBS fälgar med antracit lack och polerade ytor på bilen. Sen sitter det tröskelbreddare på den oxå, ser nästan ut som iX modellens. Men de funderar jag på att plocka bort, snyggare utan.
Givetvis skall jag försöka hålla bilen så fin det går, en E30 iS är värd att bevaras åt eftervärlden, och det är ju en sådan här bil jag drömde om när jag var 17 - 18 år.

66
79
66a
318is-90
Fredrik M. Även jag får gratulera till ett bra bilval & färg på bilen:-)
Är det taklucka & sportsstolar i din is? Lite nyfiken bara:-)

Mvh
/Anders
Jepp, elektriskt manövrerad taklucka, elhissar, elbackspeglar. Sportstolar med värme, grymt goa att sitta i, perfekt med den justerbara kudden längst fram på sittytan. Ingen styrservo, så lite tungstyrd är den, men 195'orna är ganska slitna oxå. Is läppen finns kvar. Digital klocka med utetemp.

Har nu även skickat in bilder till galleriet.

66
79
66a
318is-90
Fredrik M Go kväll! Har sett bilderna nu på din is,den såg ju fin ut.Förresten snyggt märke du har på ryggstödet:-)

Mvh
/Anders
Tack! Det finns rost lite här och där, men allmänskicket är helt ok. Märkena på ryggstöden, finns även i baksätet, tillhör väl sportstolarna misstänker jag. Även ratten är prydd med Motorsport färgerna.

En trevlig upptäckt i lördags var att bilen är utrustad med ABS bromsar, mindre trevligt var hålen framför de främre domkrafts fästena och det sunkiga avgassystemet. Nåja, inga allvarliga saker åtminstonde.

Förresten var hittar man saker som slangen mellan insug och luftmassemängdmätaren? Hittade tape på den och misstänker att den drar lite tjuvluft ibland. Finns det billiga delar någonstans eller är det BMW åf. som gäller?

Första längre turen togs i går, motorn är en liten pärla, går jämt och fint och drar som 17, inte illa att kunna ligga på 140 med femmans växel i, trampa fullt och bilen börjar acca. Inte sega sig upp utan verkligen accelerera.

Är rädd att det blir dyrt att åka BMW året om, för nu går det ju inte att köra direkt hem på vintern heller. Preem björnen lär väl bli glad...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.