AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
576

Frågor om BMW 525i -90

mr
79
mrcallebmw
E30 325i -90
Jag funderar på att köpa en 525i -90
Tänkte lite på vad en sådan drar milen?
Passar m3 speglarnas plattor på e34?
Något man ska kolla efter när man synar bilen?

MYCKET TACKSAM FÖR HJÄLP!!!

mr
79
mrcallebmw
E30 325i -90
Är en BMW 525 -90 något att ha?
Den har gått 24800 mil och den kostar 19000:-

Är bilen skit rent allmänt? nackdelar med en sådan?

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Kolla när kamaxelremmen är bytt... kolla så det inte tickar från motorn... Provkör bilen och här efter klonkande ljud från fram och bakvagn. 5-serien är en tung bil vilket betyder att bilens alla leder i fram och bakvagn slits hårt... samma sak med bilens bromssystem... kolla bromsarna så de tar ordentligt och att det inte finns vibrationer när du bromsar kraftigt...

kolla så att växellådan är frisk.. peta gärna i 3:de växeln när bilen står still och försök sedan vicka på spaken i sidled... den ska inte glappa mer än en halv till en centimeter. kolla även kopplingen och se så att den inte slirar.

kolla efter rost på bilens skärmkanter, runt div lister, på bagagerum, vid tanklocket osv.

Kolla även skicket på avgassystemet... det är ett dyrt system att köpa nytt!

kolla skicket på interiören och så... många har trasiga framsäten.. oftast sittdynan på förarsidan som är trasig.

en annan viktig punkt att kontrollera är styrväxeln, kolla efter glapp.. normalt spel är ca 0.5 - 1 cm åt varje håll, allt annat är glapp.

Tänk också på att 90:orna har den gamla M20 motorn (12v, 170hk), medans 91:orna har M50 motorn (24ventiler, 192 hk).

Personligen hade jag satsat på en 525i med 24v motorn, den har kamkedja och allmännt modernare och väldigt hållbar.

Har inte direkt ngn erfarenhet av 12v motorerna.... men vet att de drar mer soppa än 24v motorerna...

Blandad körning ligger 525i 24v på ca 1.14 liter milen i min ägo iaf. skulle gissa på att en 12v skulle hamna på 1.2 - 1.3 liter per mil.

du kan nog få ner priset en aning skulle jag tro... hade själv inte betalt 19 000 kr för en 90:a, så vida den inte var riktigt fin.

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det skiljer faktiskt inte så mycket som man kan tro på bränsleförbrukningen mellan modellerna. Dock så skönk förbrukningen ytterligare på 24V när Vanos kom -93. Jag har jämfört några 525:or med min. Min 525 -90 drar ca 0,9 på blandad körning.

/Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.