|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
Philly |
ah, fast bensinförbrukningen har nog en tendens att öka när man gasar i en M3 :D BMW |
|
Enligt bilfreaks resonemang så tycks alla bilar kosta lika mycket? Märkligt. En försäkring är inte så "bara" på en E36 M3. En helförsäkring skulle gå på 33,000:-/år för egen del. Att sedan bara budgetera för försäkring, skatt och service när annat kan rasa, det tycks lite naivt. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
| Tror det kan bli billigare att köpa en E46 M3 istället ;) | |
|
Acey: Du är inte så dum du! Där är ju dessutom servicen gratis de första 3 åren/8000 milen :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Olof: det va inte så jag menade, det jag menade är att om man hittar ett bra ex så behöver det inte bli så mycket dyrare att äga en M3 än en 328 UTÖVER skatt, försäkring service och sedvanlig underhållning! BMDoubleVMthree Din dröm - min vardag |
|
| wendtan: Dessutom är prova på försäkringen mer eller mindre gratis! :) | |
|
bilfreak: Nej men det är ju de grejerna som är själva boven i ägandet? Skatten kan vi väll räkna bort, soppan likaså.. Men försäkring och service, det är där det kostar. Mvh Per |
|
|
Jag skulle själv köpt helt klart en M3:a ifall försäkringen inte skulle ha varit så in i HELV***E dyr.... Men en 328 är inte så tråkig heller :) Är en mer allt-i-allo bil... "En gång BMW, alltid BMW" |
|
|
p3r: näe jag skulle vilja säga att det inte är dom grejerna som ja räknat upp som är det värsta. Det man kan få problem med är dom oförutsedda utgifterna om man skulle få tag på ett dåligt ex. Dom utgifter som jag har rabblat upp, tex service, försäkring osv.. tar jag för givet att man har räknat med om man funderar på att skaffa sig en M3:a BMDoubleVMthree Din dröm - min vardag |
|
|
Nu vet jag inte vad det är för inkoms philly har per/mån, men jag tycker det verkar lite farligt o köpa någon utav dessa bilar om man inte har någon fast inkomst. Mvh Henke |
|
| Vadå! det är SKITMANLIGT att köra 323... :-/ | |
|
Riktiga män kör diesel! ;-)) Nä, skämt åsido, ska man ha en bruksbil som inte kostar skjortan och lite till att äga, så är en 328 en alldeles utmärkt kompromiss. Snabb så det räcker, hyggligt komfortabel och ruggigt driftsäker om den får den omvårdnad den förtjänar. Å andra sidan - en M3 är alltid en M3, en dyr, stötig, bullrig, opraktisk och alldeles underbar körmaskin. Valet är svårt, har man 'tur' behöver inte en M3 vara så hiskeligt mycket dyrare än en 328. Själv skulle jag nog rucka lite på manligheten, och göra som några redan föreslagit - titta efter en fin 323Ci. Snudd på lika kul som en 328, men till vettigare kostnad. Ett annat alternativ är 323ti Compact, om du kan tänka dig den karossen. Compacten är lättare och går i praktiken som en 328, och så har den bakvagnen från 'gamla' E30 (och Z3) som gör den livligare och körgladare än E36 Sedan/Coupe. /// Gunnar E. |
|
|
Med dagens priser så är det ju bara o köpa en M3:a!! En 328:a är inget i jämförelse, varken motor, ljudet, chassiet eller bromsar är i närheten. TYcker faktiskt 325:an känns rappare än 328:an t.o.m. Men den är ju betydligt slöare uppe i fart. Men tro inte att du inte blir ifrån körd om du köper en M3:a bara..för vilken jävla bpu trimmad saab/volvo turbo kan dra dig för det, men det får man leva med. M3:an är iaf MYCKET MYCKET bil för pengarna. Slutsats: Skillnaderna mellan bilarna är större än skillnaden på kostnaderna, om du fattar vad jag menar. MVH: Henrik ///M3 |
|
|
Helt olika bilar egentligen. En M3 blir lite jobbig i längden om man har den som bruksbil, jobbig att köra och dålig komfort. Men prestanda för en 328 ligger inte i närheten av M3. Har haft två st M3e36 och ingen hade jag längre än 6 månader. Försäkringen kostar och det är det värt i början då man tycker att en massa hästkrafter är jätteskoj men man vänjer sig snabbt vid 300 hästar och då är det inte värt pengarna längre, tyckte jag iaf. Jag hade ganska fina och välskötta exemplar och bilarna hade väl 3-4 år på nacken då, jag lade inte många spänn på reservdelar och underhållet var inte särskilt dyrt om man meckar själv. Men det kan kosta betydligt mer om man har otur. Kolla som sagt upp försäkringen det är den dyraste biten. Hur som helst kan det vara kul att någongång ha ägt en M-bil men se till att ha lite ekonomisk buffert och välj bil noga. Annars håller jag med Mosse, funderar du på 328 så kolla även 323, inte så stor skillnad förutom i plånboken. |
|
Philly |
fick nyss svar från F-bolaget på en M3 -94 Hej! Med de uppgifter du lämnat skulle helfärsäkring kosta 49424:- /år. Med vänlig hälsning Folksam Katarina Nilsson hehehe =) BMW |
|
Se där. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Men du skulle ju bara ha den påställd 6mån/år så det är väl lugnt ;) /Johan Min bil: Länk |
|
|
Betalar under 5000:- för helförsäkring i halvåret på min mamma. Trafik 2400:- helår =) . Lite utlägg får man nog räkna med när man köper ny bil både när det gäller 328 eller M3, ingen som säljer en bil som är helt perfect, för den behåller man. Tror nog 328 är ett bättre val för dig. |
|
Philly |
hehe, tror nog me det danragn =) ja, blir nog en fullt M utrustad 328... BMW |
|
danragn, "Betalar under 5000:- för helförsäkring i halvåret på min mamma." Har du försäkrat morsan? Vad betalar du för bilen då? ;) Skenförsäkrat alltså, ska inte tala om vad jag tycker om det, det kommer säkert någon annan göra istället. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.