AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
811

m5 3,8, finns det några kända fel?

min m5:a lade av i går under körning, drog på som fan i en kurva sen gick den i typ 300meter till sen dog den. motorn går runt, inga missljud, men jag tycker att det luktar lite soppa i avgasröret. ungefär som om det inte kommer någon gnista. alla tips uppskattas, det här är den enda bmw jag haft och är därför inte så hemma på kända fel osv.
tack på förhand!
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Håll tummarna för att inte kamkedjan gått av... då är det bara att slänga motorn!
Det första du bör göra är att kolla alla kablar och anslutningar samt säkringar. Har också hört talas om en M5 där drevet för kamkedjan snurrat på vevaxeln, för att krysskilen som håller den i läge gått itu (det var också efter en urvarvning). Den motorn klarade sig, men har drevet vridit sig för mycket kan ventiler och kolvar ha krockat vilket får ganska trista följder.
Annat som kan ha gett upp är motorns styrbox, bränslepump, bränslepumpsrelä eller någon av de givare på motorn som ger data till styrboxen (troligast vevaxelgivaren).
Luftmassemätaren kan ju också gå sönder, men då borde motorn i alla fall starta på nödprogrammet.

/// Gunnar E.
En liknande sak hände min förra M5a. Varvade ut ettans växel vid ett rödljus när motorn gick in i varvstoppet så bara dog motorn. Hittade först inga fel men efter några timmars felsökning såg jag att remhjulet lossnat och skadat pulsgivaren.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!!
Om du inte har hört några missljud när bilen "dog" eller när du drar motorn runt så skulle jag inte vara orolig för mekaniska fel. Däremot skulle jag kolla bensinpumpen om jag vore du samt eventuellt efter lösa elektriska koplingar i tändsystemet/motorstyrning.

Sakke
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Om motorn går runt så är det ju inte kamkedjan iaf.

Jag sköt kamremmen på min gamla volvo 745 en kall vinternatt(ingen bmw men det är la skit samma).

Drog järnet (så mycket som möjligt) ur en rondel, sen fastnade gaspedalen i mattan...helvete vad det skrek...i 5sek...sen gick inte motorn runt alls.....så, går den runt är det inte kedjan.

Bränd styrbox??
Röstar iaf på nånting med tändning eller styrbox.

MVH: Henrik

///M3
Visa användare
252
Krille_hlm
M636csi -83
3,6 S/M -72
3,0S -74
M3 -01
Att kammen går runt är inte speciellt svårt att kolla. Lyft oljelocket alt. plocka bort fördelarlocket och dra på starten. be en kompis titta om det snurrar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.