|
|
|
|---|---|
|
Har nyligen köpt en 750i -88. Finns förståss en del smågrejer att fixa på den, och nu försöker jag kolla upp exakt hur mycket det är. Startmotorn funkar fint, men låter helskumt. Inte alls som på andra bilar. Skall det vara så, eller är den på gång att ge sig? Skall ju vara ett helvete att byta har jag förstått från gamla inlägg. | |
| Förresten, har en fråga till. I bagaget på höger sida högst upp finns det en plåtram samt kablage för någon ganska stor elektronikbox. Vad har suttit där? Ett slutsteg kanske? | |
|
startmotorn ska låta lite speciellt...den ska typ låta lite ansträngd...det är väl normalt när den ska dra runt en V12... Bara det bästa, åt det bästa BMW CS #5075 |
|
|
Startmotorn har mycket riktigt ett speciellt ljud. Den väser liksom när den drar runt motorn, och ger ifrån sig ett karakteristiskt "klingande" ljud när den slutar dra... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
bmw750@ |
helt rätt..startmotorn på min bil lixom väser till strax innan den drar runt motorn..nästan som om man laddar upp den innan den drar..... Välkommen till 750klubben förrresten.... Där bak e det väl fack för ev.telefon eller dc vxlare.. Alla nyckelkonstnärer borde SKJUTAS! |
bmw750@ |
menar CD Alla nyckelkonstnärer borde SKJUTAS! |
|
Kan bekräfta att även startmotorn på min 750 väser och har ett lite mekaniskt läte över sig. Det var det första min konstant avundsjuka besserwisser-kompis kommenterade när jag hade köpt den, jag svarade bara att det är ingen respiratorandad fyra som ska startas (Han har en SAAB, som är såååå fantastisk med sitt chip, sportavgas och en numera stulen monsterstereo…). Jag har Webasto på min och styrboxen till denna sitter till höger i skuffen, men bakom klädseln. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Fint, då kan jag vara lugn över starten i alla fall! Nästa problem är att en del av intrumenten strejkar. Motortempen, bensinmätaren, kilometerräknaren, ekonomimätaren och eventuellt något till är döda. Sitter det några SI-batterin på den här, som det gjorde på min gamla 318i? Eller kanske det är någon konding man skall byta, jag har för mig att jag har läst om det någon gång? |
|
|
Det sitter kondensatorer på dessa, åtminstone en del av felen kan hänföras till dessa. Vägmätaren på dessa modeller (fram till 2/89) stannar på 299960 km. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Då skall jag plocka ner instrumenthuset och byta kondingar, men det blir inte förrän tidigast nästa helg. Och att vägmätaren stannar visste jag, tycker det är lite knepigt att göra en konstruktion som låter den stanna så tidigt som före 30K på en bil som funkar bäst som långfärdstransportör?? Hur som helst så lyser inte ens siffrorna på min. Försäljaren hävdar att det är en bra bit kvar till 299960, det skall bli spännande att se ;) | |
|
Det finns lampor bakom vägmätaren, det kanske räcker att byta dem? Om man lyser med en ficklampa på vägmätaren, brukar man kunna se vad det står ändå. Ett vanligt tecken på att kondensatorerna är dåliga, är att trippmätaren nollställer sig själv när man stannar bilen samt diverse omotiverade pling/tjut från gong-gongen. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Paap Reeder |
... det sitter ju en planetväxel i starten så därför blir det ett speciellt ljud. Har glömt utv men tror 1:4 MVH /// Paap R |
| Ja det förklarar ju det speciella ljudet. Är det planetväxel på andra nyare BMW-motorer också, kanske M60 eller någon annan? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.