AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.079

Feta suler på E46?

Be
202
Benn
525iA M 2003
Hej!
JAg ska köpa nya fälgar och däck till sommaren nu, och hur stora och feta däck får men på en min bil?? E46 med M-paket??
JAg har läst i lite olika kataloger att det går tt få på 20*10 tummare bak men modifieringar behövs, vet nån vad? antar att man ska valsa ut skärmarna......då uppskattar jag gärna lite information om var man gör detta bra och vad det kostar!!

BURN RUBBER!!!
10x20 tror jag blir skit svårt men visst det går. Men då måste du antagligen köpa fälgar som de bygger efter dina önskemål=dyra.

Här är en kille på e46fanatics som har 8x20 och 9,5x20.
Länk

/Johan

Min bil: Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur breda däck du får ha, är lätt att ta reda på genom att kolla i registreringsbeviset och/eller instruktionsboken och/eller klisterlappen som sitter på B-stolpen vid förardörren.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Varför vill du ha så stora fälgar?
Är ju inte snyggt, ser bara fel ut. Det blir för mycket "pimp my ride" över det, och det är alltid dåligt.
Benn: Om du vill ägna dig åt din signaturs uppmaning så rekommenderar jag inte dessa dimensioner :)

Det "värsta" du kan lägga på din Bmw enligt Bmw själva och registrerings beviset är 225/40/18 fram och 255/35/18 bak. Tro mig, det räcker :)

Nu är jag inte fälgfetischist som Johan99 här ovan, men de är klokt o lyssna på honom då han har erfarenhet av lite större fälgar på e46.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Be
202
Benn
525iA M 2003
Jag har haft feta suler på min gamla M5:a och det är ju inte praktiskt att åka med över 18 tummare eller med däck bredare än 275 men jag får ett schyst pris på riktigt stora fälgar och däck och känner att man får passa på för det e inte ofta det händer........har snackat med dem på specialfälgar lite snabbt på tel bara...8,5*19 går på runtom utan att man behöver modifiera och det är ju fräsht så jag tänkte mig kanske 8,5*19 fram och 8,5*10 bak. Fälgarna jag ska ha är BREYTON MAGIC R
Blir nog ganska ensam om de i sverige som jag har fattat det :)

BURN RUBBER!!!
Breyton finns bara i 9x19 och 10x19. 8,5or går på runt om om du inte sänker. Gör du det kan det behövas valsas om du kör med lägre ET än 38

/Johan

Be
202
Benn
525iA M 2003
johan, imagine fälgen finns i 9,5 men inte den jag vill ha!! :) Läste nog lite fel!! men hellre feta fälgar istället för sänkning!!

BURN RUBBER!!!
Ja det är ju en smaksak...

/Johan

Jag förstår inte att alla pratar om sänkning eller inte när det gäller vilka fälgar som får plats. Får inte en fälg plats med sänkning så får den ju inte plats utan sänkning heller. Hjulet kan ju gå precis lika långt upp i hjulhuset oavsett vika fjädrar man har. Okej att det kanske tar i mer sällan, men att det tar i ibland är inget jag skulle acceptera.
Smart inlägg... Om du inte har en sänkt bil så kommer inte hjulen i närheten av skärmkanten. Det gör de däremot när den är sänkt!

/Johan

Johan99:
Hörru smartskalle! ;-) Jag är inte övertygad. Varför skulle hjulen komma närmare skärmkanten vid full komprimering med sänkning än de gör utan???
Jag vet inte hur du gör när du sänker bilar, men den sänkning jag menar är när man byter fjädrar och eventuellt dämpare. Då flyttas normalläget men man får kortare fjädringsväg och bottenläget är detsamma. Hjulen kan alltså komma precis lika nära skärmkanterna.
Om man däremot gör större ingrepp kan man naturligtvis få hjulen att komma högre upp i hjulhusen vid max komprimering, men sådana modifieringar tror jag är väldigt ovanliga.
SpineKracker
Kommer ju se väldigt konstigt ut med så stora hjul utan sänkning. Med tanke på att du sätter på större hjul blir ju också markfrigången högre än innan! Och det är väl inte vad du är ute efter antar jag?

E30, för att man vill.

Mer GO än SHOW är mitt motto.
Adelson: Du får ju tro vad du vill. Men när min va original så va det inte problem med BBS i 19". Men när jag sänkte den så tog det i rejält i skärmkanterna vid fler än 2 pers. Men det kanske jag bara drömt? :)

/Johan

Varför skulle markfrigången ändras?
Du går ju givetvis ner i profil på däcket När du ökar tum tumstorlek på fälg för att bibehålla sånära standard rullomkrets så möjligt. Annars börjar hastighetsmätare fel samt ASC/DSC kommer balla ur.

330n Har tex 225/45/17 runt om standard.
På mina 18" har jag 255/35/18 bak och 225/40/18 fram.
Rullomkretsen är mer eller mindre identisk.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Johan99:
Jag tror inte att du har drömt. :-) Det blir ju förstås svårare att få fjädringen att gå i botten med standardfjädringen, men med tillräckligt mycket last, tillräckligt hög fart och ett tillräckligt stort gupp hade det tagit i även med originalfjädringen. :-)

Det kan ju vara så att det aldrig tar i i praktiken, men det jag menar är att jag inte skulle vilja ha det så att det KAN ta i. Sen är det ju olagligt att ha det så också, om man nu bryr sig om det.
SpineKracker
Det är klart jag förstår att man måste gå ned i profil när man har större fälgar men rullomkretsen på ett par 20 tummare med däck blir större än 16-17tummare med däck.
Så låg profil att det är exakt samma finns inte vad jag vet.
255/15/20?

E30, för att man vill.

Mer GO än SHOW är mitt motto.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.