AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.148

Varför skrammlar basen?

Sida 1 av 2
Jag har byggt en baslåda...

när jag spelar med den på låg volym låter dt bra...men sen när jag höjjer så att man får det dära riktiga trycket skrammlar basen och det blir ett lite "klonkande" ljud....ungerfär som om man hade på högsta volym? vad kan det bero på?
ra
22
ragzler 74
m3 coupe 94
528im 00
vad har du för bas,låda,steg??

Lådan är 15mm MDF skivor...den har MDS dämpningsmattor samt ett delningsfilter fastskruvat i lådan. den är på 44 liter.2 st 3.33 tums rör som är 10 cm långa och har en kon på framsidan.

Basen är en MDS Kharma 12" på 350wrms

steget är en hemmaföstärkare (jag använer basen för hemmanbuk inte i bilen) Märket är hitachi och inte så jätte nytt. Watten vet jag tyvärr inte. den har 2 kanaler (A & B)
To
36
Tobbää
525 Tds-93
Det kan bero på rätt mycket, För slött steg, vibrationer, Ikke inspelad bas, Men Prova sätt en matta under lådan eller Dylikt.
För jag hade problem med nått sånt här en gång.. Det lät riktigt dåligt, Precis som att basen slog igenom, men så satte jag en matta eller filt lr vad de nu var, Under baslådan. och det Blev skillnad.. För mig var det så enkelt problem. :P men testa med det..

/ T
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle tro att ditt slutsteg inte klarar av att driva en bashögtalare vid så låg last som kanske 1-2ohhm (bilhögtalare brukar ha 4ohm mot hemhögtalares 8, men vid vissa frekvenser går impedansen ner).
Ett bilslutsteg är dimensionerat för bilhögtalare, men det är inte ett vanligt slutsteg.
Är det en dyrare och kraftigare hemförstärkare, skall det inte vara några problem att driva basen iofs...

Vilka filter har du kopplat in?
(Är det bara det passiva filtret i lådan? Hur filtrerar det?
Är lådvolymen och portarnas längd/placering korrekt i förhållande till högtalarens data?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jag har märkt att den läcker lite luft på sidan och det kan vara en andledning till att en skrammlar?! men han som hade steget innan drev 2 12" så ja tror inte steget är för klent eller?

BMW Följer inte utvecklingen! Dom LEDER Den!
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
15mm MDF är för klent för att bygga låda av till en tolva, materialet genererar mycket självsvängningar iom att det är så hårt. Har du stagat upp lådan invändigt? Det kan vara därför det låter illa men det är inte omöjligt att slutsteget inte orkar elelr att lådan är för lätt och hoppar omkring. Läckage är aldrig bra, se till att få lådan helt tät. Prova att spela lådan och gå runt i rummet och lyssna vart basen låter bäst och du får bäst tryck, på den platsen ska lådan stå.

Min bil: Länk
Stämmer. Men det där sista, placering av lådan osv får du gärna utveckla lite. Inget som du har hört av nån som har en kusin som har hört osv...?

FP
Kolla på baksidan av slutsteget vad det står att det drar i ineffekt, skall finnas en liten skylt där det står "220V xW".
x är den intressanta siffran här.
Ta denna siffran och dela med fyra, så får du en TEORETISK MAXEFFEKT för varje kanal. Anta att den verkliga ligger på hälften.
Om det står "220V 80W" på ditt steg ger det altså ca 2x10W. Fundera sedan på om detta räcker för högtalarna.

/ Fredrik
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Har själv inte använt mig av den metoden hemma eftersom jag inte vill möblera efter baslådan, men har fått det berättat av hemhifi-killar. Det går ut på att lyssna sig fram till vart baslådan ska stå. Just nu minns jag typiskt nog inte om lådan skulle stå mitt i rummet från början eller om man ska ha den i ett hörn, men det spelar mindre roll iom att det är lätt att prova bägge. Man ska alltså gå runt i rummet och lyssna hur basen låter i olika delar/hörn av rummet, med lådan ståendes kvar på ett och samma ställe. Där basen låter bäst, där ställer man sedan lådan.

Min bil: Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Kan ju bli hur bra som helst.... Not!!! Skumt soffbord!? Näe, det är subben.. ha ha..

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Jag förstår principen, men köper inte resonemanget, därför skrev jag lite ironiskt..)
Du kommer hela tiden att få "nya" platser där basen hörs bättre eller sämre pga stående vågor och resonanser i rumet, ett evighetsjobb mao. Själva högtalaren (dvs i fallet med sub bas) skall du helst inte höra alls, då är den delad för högt i frekvens.

FP
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Folke: Hör man inte ned till ca 20Hz?? Få basar klarar överhuvudtaget sådana frekvenser...

/Caspar
Man "hör" lägre än så men mest bibrationer som mera känns osv.
Många högtalare går ner till 20Hz, vad man glömmer tala om är hur mycket nivån har fallit och med vilken "lutning" på kurvan som nivån faller. I praktiken faller de flesta lådor av från 40-60Hz så att nivån vid t.ex 20Hz är praktiskt taget noll.
Jag har en ganska unik subba som spelar rakt (-1,5db) till c:a 18Hz, jag kan garantera att inte så många har upplevt detta "ljud" fast många högtalare anger att de klarar 20Hz osv. Allt är relativt....
Tillbaka till tråden: Du hör/känner låga frekvenser men om basen är ren och utan övertoner "dubbling" osv så kan du inte peka ut var den kommer ifrån när den går neråt c:a 40Hz eller lägre. Skrev lite slarvigt där, det är riktningen man inte hör.

FP
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Visst hör man ner till c:a 20 Hz och kroppen kan detektera lägre frekvenser än så, men vår förmåga att urskilja varifrån ljud kommer är betydligt sämre vid frekvenser under 100 Hz än vid högre frekvenser. Delas subben tillräckligt lågt och brant blir det väldigt svårt att höra varifrån ljudet kommer. Exempelvis kommer en bastrummas grundton att spelas av subben, men övertonerna spelas av de ordinarie högtalarna. Det är övertonerna som öronen använder för att lokalisera bastrumman i ljudbilden, inte dess grundton.
I hemmiljö vill man placera subben på ett sådant sätt att den i minsta möjliga grad exiterar rumsresonanser. Denna placering kan vara ganska tidsödande att hitta, dessutom har den placeringen kanske alltför låg WAF.
Sa jag väl..))

FP
WAF på B4-200 är på den lägre halvan kan jag säga..))

FP
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jo, det var väl ungefär samma innehåll, men jag han inte se ditt inlägg innan jag tryckte på knappen för att skicka iväg mitt. Den som vill får väl se det som att två av varandra oberoende källor sagt samma sak.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Att man inte kan peka vart den kommer ifrån, det känner jag till väl, efter att ha avnjutit en del riktigt bra subbar (i hemmamiljö alltså) och det är något speciellt med de riktigt låga tonerna. :-)

Om vi talar om bas i en bil, vilket frekvens tycker herrarna experter att är lämpigt att dela av vid för basar som hamnar i skuffen?? Körde i somras på 125hz (fasta steg på stereons HP & LP filter) men i den nya konfigurationen delar jag i testinstallationen av någonstans mellan 80 och 100Hz. Borde jag gå ännu lägre?? Lite svårt att säga exakt var steget delar då skalan inte är direkt övertydlig, samma dock för LP & HP.

Vad står WAF för??

/Caspar
Taskigt slutsteg gissar jag på...
Har mina Gas Silver 12" DD som hemma bas över vintern!
Och... det klonkar igenom duktigt när man vrider på... Prova med EQ:n o ställa in den optimalt... och lira på... inte mkt mer att göra än att köpa nytt steg om du vill lira ännu högre! =)

Shake That Ass
För övrigt har jag byggt min låda av 24mm Spånskiva! inga svängningar där inte! Och lirar med dubbla 12" i den!
Som sagt... kan även vara för klent byggt låda! 15mm låter lite klent!
Det där med luftläckage är ditt minsta problem, ta lite trä lim och täta :) helst från insidan då! =)
Men men... bara o prova sig fram!

Shake That Ass
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.